Hoe zit het met doorslapen en stuwing?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MC86, 5 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MC86

    MC86 VIP lid

    4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Onze kleine (nu 5 1/2 week) gaat steeds langer slapen 's nachts. Hij heeft van de week zelfs al een keer ruim 7 uur tussen 2 voedingen laten zitten. Heeeel erg fijn natuurlijk, voor onze nachtrust ;) Maar.. mijn borsten stonden natuurlijk op springen toen, minder fijn.

    Misschien een vreemde vraag, maar hoe zit dat nou als hij straks nog langer gaat doorslapen? Hoe werkt het dan? Drinkt hij dan overdag zoveel meer bij z'n voedingen dat ik 's nachts minder stuwing heb ofzo?
     
  2. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Als je baby opeens een lange ruk maakt 's nachts,z al je stuwing hebben. Als dat een geleidelijk proces is, van steeds wat langer slapen, zullen je borsten daar ook aan wennen.
    Rond 9 maanden is bij de meeste voedsters de productie gestabiliseerd en heb je geen stuwing meer; dan kan je er 2 of 12 uur tussen houden zonder dat dat nog van invloed is op je productie.
     
  3. ona81

    ona81 Bekend lid

    19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    De eerste paar keer dat dit gebeurd, dan zal je het zeker voelen, maar als dit een blijvend patroon is, dan past je producite zich binnen enkele dagen aan. Misshcien al voorbeeld:

    Onze zoon 6 weken, dronk zeker 10 keer per etmaal, waarvan 4 keer va 7 tot 7 u
    Toen met 11 weken dronk hij zo'n 8 keer waarvan 3 keer van 7 tot 7 u
    Rond 5 mnd dronk hij 6 keer waarvan 2 of 3 keer tussen 7 en 7 u
    Nu met 8 mnd drinkt hij 3 keer (7 u, 19u en in d enacht nog 1 keer en heb geen last van stuwing. Het proces wordt eignelijk door je kindje bepaald. Dussss geniet van je wat ebtere nachtrust, ook al lig je in het begin te 'wachten' haha!
     
  4. MC86

    MC86 VIP lid

    4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Oke, dat geeft hoop ;) Al moet ik zeggen dat het maar moeilijk voor te stellen is, dat mijn borsten dat straks aankunnen. Maar het klinkt wel logisch :)

    Zijn er eigenlijk meiden die hun kindje 's avonds laat (voor de eigen bedtijd) nog wakker maken voor een voeding? Of is dat niet nodig?
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb dat rond 12 maanden geprobeerd, in de hoop dat zoon dan langer zou doorslapen, maar het had een averechts effect.

    Toen zoon jonger was, was het niet nodig, want hij kwam uit zichzelf wel binnen de 4 uur, gaap!:D
     
  6. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ja dit deed ik wel. Vanaf een maandje ofzo gaf ik haar standaard om 10/half 11 de 'laatste voeding' en dan weer op verzoek.
    Tot 2 dagen geleden heb ik haar om 10 uur gevoed (vaak dronk ze ook echt nog flink!) maar nu slaapt ze het klokje rond. Misschien was dochterlief daar al wel eerder aan toe maar moeder nog niet ;).

    Stuwing is nu zonder de voeding van 10 uur best heftig, maar ik ga er vanuit dat dit met een paar dagen verminderd als ze zo lekker door blijft slapen. Voorheen merkte ik het minder, toen ging het gelijdelijker en werd de nacht stukje bij beetje langer.
     
  7. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    zo Yara sliep vandaag ineens door! heb dr om 07:30 wakker gemaakt omdat ik het niet meer hield! Auw!

    Ik heb dan links ook meteen een keiharde pijnlijke plek aan de kant en half in mn oksel, andere borst is gewoon erg vol maar die kant doen zoooooon zeer!
     
  8. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Hahaha, ik heb ook al twee nachten vreselijke stuwing! Heb vannacht Liesbeth om 3u uit bed gehaald, omdat één borst wel van beton leek, ik hield het niet...

    Ze dronk tot voor kort 's avonds erg veel, echt clusteren, en daar is ze ineens helemaal mee opgehouden. Dus in plaats van clusteren tussen 17 en 22, drinkt ze voor het laatst rond 18u. Voor het naar bed gaan wil ze niet meer. Dus dan moet ik van 18u tot ... Dat is ineens te veel..

    Ik maak me overigens geen zorgen hoor, ze krijgt steeds meer van de avondmaaltijd binnen, ik denk dat het daar aan ligt. Plasluiers genoeg, dus dat zit wel goed.

    Ik hoop dat mijn borsten ook snel wennen!
     
  9. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #9 maartje84, 6 nov 2011
    Laatst bewerkt: 6 nov 2011
    Ik wilde hier net een topic over openen!! :)

    Mijn werk maakt dit 'probleem' nog een beetje lastiger....
    1 à 2 keer in de week slaap ik op m'n werk. Als ik thuis ben clustert mijn dochter vaak 's avonds. Alleen, we hebben haar nu ook al een aantal keren om een uur of 20.00 - 21.00 uur op bed gelegd en zien dat ze dat eigenlijk best nodig heeft. De ene nacht komt ze dan nog 1 à 2 keer in de nacht, de andere keer komt ze pas weer om half 8 in de ochtend!!!
    Als ik een slaapdienst draai (van 17.00 uur tot volgende dag 10.00 uur) kolf ik om: 16.45, 19.30, 23.00 uur en dan weer om 5.30 uur en dan nog 1 keer extra om ongeveer 8.40 uur. Tijden verschillen wel omdat ik in de zorg werk en elke keer weer moet passen en meten. Maar ik voed ook op verzoek dusss dat is verder niet belangrijk.

    Waar ik nu mee zit is het volgende:
    Ik werd net wakker van vreselijk pijnlijke borsten. Ze waren van beton!!! Keihard!! Gisteravond voor het naar bed gaan waren ze al vrij vol en het liefst had ik toen willen kolven, maar ik dacht: stel dat ze over een uurtje weer komt. Maar ik dacht ook: daar gaat m'n vraag en aanbod principe.... Had nogal wat overproductie, maar ik heb het idee dat het wat aan het normaliseren was.

    Wat kan ik het beste doen? En zou ik als ik slaapdiensten heb minder moeten gaan kolven??
    Ik weet niet wat wijsheid is. Iemand??

    In principe is het ook niet erg om de vriezer vol te gaan gooien, ik zal namelijk (met pijn in mn hart) met zo'n zes maanden gaan afbouwen om weer het medisch traject in te gaan en het zou wel fijn zijn als ze dan toch nog wat langer mijn voeding (uit de vriezer) kan gaan drinken. Maar tegelijkertijd ben ik ook bang om m'n productie te ver in hoog te schroeven want hoe meer ik nu aanmaak, hoe lastiger straks afbouwen (brr wat een verdrietige gedachte...) zal zijn... Wie weet raad?
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Maartje: hoe meer je kolft, hoe meer melk je borsten zullen aanmaken.
    Ik zou echt proberen net zo vaak te kolven als je dochter thuis zou drinken. Ongeveer. Dat extra kolven om de vriezer vol te gooien zou ik dus niet doen als jou dat betonnen borsten oplevert! En het ontregelt het vraag- en aanbodprincipe. Je zegt het zelf al; het is ook niet handig om vlak voordat je wilt gaan afbouwen de productie op te schroeven.

    Ga je stoppen omdat je weer zwanger wil worden? Iig succes daarmee!;)
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Thnx voor je reactie :)
    Ik vind het zo lastig om op mn werk te kolven zo vaak als dat mn dochter ongeveer komt. De ene avond komt ze om 18.00 uur wel een uur of twee lang, de andere keer drinkt ze ff en gaat dan weer slapen en drinkt dan om een uur of 9 nog wat. Maar op weer andere dagen clustert ze de hele avond en maakt maakt mij vervolgens om 2.00, 15.30 en 6.00 wakker...
    Er is dus echt geen touw aan te trekken. Vanacht heeft ze dus 10.00 uur lang doorgeslapen...


    Op welke tijden zou jij trouwens kolven als je zo minn verhaal hoord?
    Ik voed trouwens altijd 1 borst per keer, maar ik kolf beide kanten om te voorkomen dat ik continue aan het kolven ben... :)

    Ik ga idd straks stoppen omdat we weer gaan proberen zwanger te worden. Dank je voor de succeswens!
    De kans op een natuurlijke zwangerschap is 0.0 % zonder behandelingen en ik moet van mijn arts helaas van de BV af zijn als we weer gaan starten en hoe langer we wachten, hoe kleiner de kans is dat ons meisje een broertje of zusje zal krijgen. En die kans is al erg klein. Dus..... Lastig lastig lastig! Met pijn in mn hart zal ik straks dus gaan stoppen... Had zo graag een zgn langvoedster willen zijn. Met zes maanden afbouwen is eigenlijk iets waar ik helemaal niet achter sta, maar echt een 'keus' hebben we niet. Langer BV geven zou egoistisch van mij zijn... Dus ik hoop maar enorm dat de zes maanden straks mijn meisje genoeg extra's heeft gegeven EN dat ik opnieuw zwanger mag worden... In dat geval ga ik de twee jaar dan echt halen!!! :)
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik zou max. 3x kolven, beide borsten, dat is al heel wat hoor, helemaal omdat je thuis 1 borst per leer aanbiedt.
    Gewoon een beetje uitmiddelen.

    Ja, die mmm, lastig dat je daarvoor moet stoppen met de bv, maar daar moet je je niet schuldig over voelen hoor! Je wil je kindje ook geen hormonen mee geven, dat is ook niet verantwoord. Ik denk dat de wens voor een broertje/zusje altijd zwaarder weegt dan lang voeden. Soms heb je idd geen keus, het is gewoon niet anders!;)
     
  13. Madelon84

    Madelon84 Niet meer actief

    ts: mijn zoontje drinkt al een poos 5 voedingen per dag om de 3 uur. snachts laat hij er 12 uur tussen, waar ik erg blij mee ben.
    borsten zijn sochtends wel echt hard en vol, maar niet onhoudbaar.
    ik merk wel dat ik dan op mijn rug lig als ik wakker word. Dan heb ik er geen last van.

    maartje: Als ik nachtdienst zou hebben zou ik dus niet kolven. Misschien één keer tussen 19 en 7 tegen het volle gevoel. Maar als jouw kindje nog iedere avond/nacht voeding wil zou ik daar ook nog een keer extra voor kolven.
    Ben wel benieuwd hoe de papa/oppas het dan doet met voedingen als jij er niet bent?
    Je moet je niet schuldig voelen, de eerste 6 maanden zijn het belangrijkst en die kan je je kindje meegeven.
    Het is ook niet gezegd dat je anders 2 jaar kunt voeden, want mijn oudste vond het met een jaar wel genoeg, ik had hem wel langer willen geven;)
     
  14. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Thnx voor jullie lieve woorden.
    Mijn vriend is gewoon thuis als ik 's nachts werk. Ik breng ons meisje dan om half 4 naar de gastouder en hij haalt haar dan 's middags om een uut of 5 weer op. De volgende dag brengt hij haar om half 8 en haal ik haar om half 11 weer op. Ideaal: ik maak veel uren maar ons meisje hoeft niet veel uren naar de gastouder. En 1 doordeweekse dag heeft mijn vriend zelfs papadag, dus dan scheelt dan ook weer een paar uurtjes GO als ik moet werken ;)

    Hoe hij het doet dan? Ehh.. Hij vind het niet echt een feestje om haar 's nachts te gaan voeden. Hoor een hele hoop gezucht en gesteun over hoe moe hij dan de volgende dag is ;) Maar als ik dan tegen hem zeg dat hij zich niet zo moet aanstellen, ik voed haar al 4 maanden lang bijna elke nacht (;)) dan krijg ik te horen dat BV veel makkelijker is dan flesjes opwarmen ;)
    Hihi, ach... Hij heeft hartstikke gelijk. BV rules ;)

    Jullie adviseren dus om minder te kolven. Hmmm..
    Vandaag vergat ik te kolven tijdens het werk. Ik moest werken van 13.00 uur tot 21.00 uur en had het retedruk. pas om 17.00 uur besefte ik ineens dat mijn borsten wel weer erg hard werden. Toen heb ik zo'n dikke 200 cc gekolfd. 's Ochtends had ik trouwens ook al heel wat gekolfd (mn borst was zo vol en deed zo'n pijn...) Mijn meisje heeft vandaag toen ik weg was het flesje van vanmorgen in 2 porties leegedronken en nog eens een zakje van 100 cc (ik denk ook in twee porties. Toen ik thuis kwam heeft mn meisje weer bij mij gedronken (22.00 uur).... Ondanks dat ik dus eigenlijk vond dat ik veel te weinig had gekolfd... Heb ik dus eigenlijk te veel gekolfd... ;)
    Maar 'gelukkig' ga ik dinsdag weer de slaapdienst in, dus heb ik weer mooi wat in de koelkast klaar staan.... ;)


    Heb je trouwens niet een grote(re) kans op een borstontsteking als je 's nachts gaat doorslapen? Ik bedoel, dan heb je steeds van die overvolle borsten!
    Ik zou misschien beter qua productie niet te veel te stimuleren slechts 1 keer gaan kolven in de avond en dan in de ochtend weer... Alleen ik 'moet' wel om kwart voor 5 kolven (dan kolf ik een kwartier voor werktijd, dat is handiger omdat ik op papier wel kolfrecht kan hebben, in de praktijk is het in de zorg soms lastig uit te voeren). Ik houd het niet tot 23.00 uur vol (6 uur!!) en als ik 's ochtends wakker word (5.30 uur) MOET ik wel kolven (au!!)... Moet ik eigenlijk gewoon ff 'doorzetten', door de pijn heen en dus niet kolven???
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Maartje: ik zou minder gaan kolven dan de 5x die je tijdens die slaapdienst doet/deed, maar zeker wel zoveel als dat goed voelt! Ik denk dat je gezien het aantal uur dat er dan tussen zit het wel af kan met 3x 2 kanten kolven.
    Door de pijn van erge stuwing heen bijten en niet kolven, zou ik niet doen! Erg stuwing kan ook zorgen voor borstontstekingen.
     
  16. MC86

    MC86 VIP lid

    4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Iedereen bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd hoe het straks zal gaan met het doorslapen. Ik hou die late voeding er in ieder geval nog maar even in, voordat we zelf gaan slapen. En ik merk wel dat mijn borsten al iets meer aankunnen en iets minder snel lekken, gelukkig :)

    @ maartje: Ik kan je denk ik weinig advies geven, ik zit ook nog maar pas in dit traject ;) Maar kan me voorstellen dat het af en toe erg lastig is met die nachtdiensten! Dan heb je zelf ook niet echt een lekker ritme. Ik wil je vast succes wensen met jullie vervolg in de MMM voor een 2e :) Dat het maar gauw mag slagen!
     
  17. Madelon84

    Madelon84 Niet meer actief

    lijkt me niet, als de borsten overdag wel worden leeggedronken (zoals bij mij)
     
  18. Sanny76

    Sanny76 Fanatiek lid

    4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Mijn zoontje van bijna 6 maanden slaapt af en toe een paar nachten door en dan ineens een paar nachten weer niet...
    Ook geeft m'n vriend 'm sinds 4 dagen rond 20u een papfles (mamamelk met rijstebloem) waarna hij dus soms het klokje rond slaapt. Meestal is het zo dat ik 'm om 18u als ik thuiskom van werk een 'snackje' geef. Dan mag hij aan m'n linkerborst even drinken, want die produceert niet zoveel en hij heeft meestal rond 15 à 16u een volle fles gehad, maar als 'ie mij ziet, wil 'ie accuut even drinken. (volgens mij ook mamahonger o.i.d. maar omdat ik 4 dagen werk en dan dus steeds moet kolven is het ook echt eventjes ons cosy momentje)

    Maar goed... voordat ik ga slapen Meestal tussen 23 en 24u kolf ik een kleine hoeveelheid uit beide borsten. Gewoon tot ze weer soepel aanvoelen. (geen volledige voeding van 200 ml) Dan kom ik de nacht door zonder betonnen borsten en kan ik m'n zoontje rond 7u gewoon een voeding geven. Ze voelen wel vol aan hoor, maar niet keihard en ik lek ook bijna nooit.

    Misschien helpt het bij jou ook om 'de druk eraf' te kolven?
     
  19. MC86

    MC86 VIP lid

    4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Hier vannacht al 8,5 uur tussen 2 voedingen gehad!! :$ Ik merk dat het steeds iets beter gaat met de stuwing, want 6 uur na de laatste avondvoeding (moest even plassen) had ik nog geen erge stuwing. Maar goed, na 8,5 uur natuurlijk wel, dat wordt weer even wennen ;)
     

Deel Deze Pagina