Hoe zit het met HAVO/VWO advies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 16 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    #21 Lynx, 17 jun 2021
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021
    Misschien begrijp ik je reactie niet goed, maar ik beweer ook nergens dat dat zo is.

2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Nog niet helemaal. Maar ze is echt uitvoerig besproken op beide scholen en zij zien het allemaal zitten. Onze dochter ook. Eventueel met extra ondersteuning voor rekenen. Dus we gaan het zien:oops:

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ik snap het haha, mijn dochter gaat het ook gewoon proberen. Terug kunnen ze altijd nog.

Beukenhaag vindt dit leuk.
  4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij de school waar mijn dochter straks gaat beginnen betekent havo/vwo een plaatsing in de atheneum klas, tenzij er in overleg met basisschool en ouders bewust voor gekozen wordt om dat niet te doen (bepaalde kind-factoren ed). Na een brugperiode van 2 jaar volgt dan in principe een definitieve plaatsing in 3 havo of 3 vwo. Of eerder als blijkt dat nodig is.

Voor de havo-brugklas (die er ook is) geldt in principe dat iedereen met TL/havo of havo welkom is.

Ik zou wel moeite mee hebben als mijn kind niet de kans krijgt om zich op hoger niveau te bewijzen, als kans reëel is dat het er wel in zit.

Amarens vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    En terecht, want dat is juist de insteek van het dubbele advies.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij de school waar mijn zoon heen wil kun je met een havo/vwo advies naar de vwo klas, maar ze hebben ook dakpanklassen voor als je twijfelt. Dat is een beetje gegroeid omdat ze een scholengemeenschap zijn die gefuseerd is met een gymnasium.
    Ik vind dat wel prettig, dan valt er nog iets te kiezen en heb je niet het gevoel dat alles bepaald wordt door de cito-scores.

Amarens vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de school ermee om gaat. Hier hebben de VMBO klassen allemaal losse klassen. 2x per jaar is er een opstroomprogramma van 6 weken. Werkt perfect. Lukt het, dan stroom je op, lukt het niet dan ook geen man overboord.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Dan nog is dat juist niet de bedoeling

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zie het probleem niet. Op HAVO/VWO is het vast heel fijn als je die uitdaging krijgt. Maar een VMBO leerling (basis/kader) loopt al 8 jaar achter de feiten aan, voelt zich de slechtste van de klas. Gaan we die kinderen dan nog 2/3 jaar langer teisteren? Die zijn blij dat ze wat niveautjes lager mogen. Die zitten niet te wachten op nog 2 jaar gemengde klassen met VMBO TL leerlingen.
    Op de school waar dochter heen gaat is het opstroomprogramma perfect geregeld en zijn leerkrachten er heel enthousiast in.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ik snap je reactie niet zo goed, daar ging het toch helemaal niet over? Als je als ouder of leraar zegt dat een kind op het laagste van het dubbele niveau moet worden ingedeeld is dat ook prima. Dochter haar beste vriendin heeft havo, maar haar moeder heeft gevraagd haar in een tl/havo klas te plaatsen. Kan toch prima? Standaard op het laagste niveau indeling is alleen niet ok en niet de bedoeling.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik bedoelde dus dat ik het probleem niet zie als dat standaard gebeurd. Het probleem komt pas als de school er star mee omgaat. Een kind dat een hoger niveau aan kan daar komt dat middels een goed opstroomprogramma ook wel uit. Zeker als de docenten gemotiveerd zijn om dat duidelijk te maken.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Maar dan doe je kinderen toch standaard te kort? En wat is dan nog het nut van een dubbel advies.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier in de stad hebben ze afgesproken dat er geen dubbel advies als definitief advies wordt gegeven. Scheelt een boel discussie.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja maar of dat nu in het voordeel van de leerlingen is betwijfel ik. Mag ook niet volgens mij. Bijzondere afspraak

Bekijk bijlage 692674

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Maar ze doen het exact volgens wat hier staat dus hoezo 'bijzondere afspraak'. Je mag er regionaal van afwijken. Er worden alleen dubbele adviezen gegeven als de situatie dat ook vraagt. Niet gewoon standaard een hoger advies erbij geven, maar een kind de kans geven om op te stromen of in een dakpan klas eerst te 'rijpen'. .

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant

Het is echt niet oké als een basisschool zich enkel baseertop de citoscores. En ook als ouders moet je dit echt niet doen!.

Onze dochter heeft "zelfs" 3en gescoord.
    Ging van vwo naar havo advies in groep 7 e. Heeft in groep 8 retehard gewerkt (coronajaar) om daar havo/vwo van te maken.
    Gesterkt door een uitspraak van iemand ("wat erin zat, kan er niet zomaar uit zijn") heb ik geholpen.
    De juf ook.

En het werd havo/vwo.maar niet enkel op scores, maar nog het meeste op inzicht en houding!

Nu zit het eerste jaar er bijna op en school geeft vol gas les op vwo niveau. En niet mals.

En vooralsnpg staat ze op advies 2vwo(gemiddeld een 7).

Is ze briljant? Zeker niet.
    Maar wel iemand diehet kan of op zijn minst de kans verdiende!
    Daar ging me het harde werken om: de kans krijgen.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Oh dat weet ik wel hoor. Helaas zijn er veel scholen die anders denken en in de meeste gevallen zegt zo'n cito wel iets en over het algemeen is een 3 op een cito geen vwo niveau, maar kinderen zijn geen robots en hebben wel eens mindere of betere dagen. Mijn oudste staat nu een 8.5 gemiddeld in vwo 1 en heeft ook wel eens een 3 gehaald op de cito (niet meer in groep 7/8).
    Maar ik zie ook hoeveel het wel is en als je kind stelselmatig een 3 scoort op de cito is dat vaker geen vwo leerling dan wel. Kan jouw dochter natuurlijk prima de uitzondering op zijn, maar over het algemeen zegt een cito toch vaak wat over het niveau.
    Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat ze niet puur naar cito moeten kijken.
    Juisf daarom twijfel ik ook bij dochter. Ze heeft op de eindtoets vwo score gehaald en gaat het ook proberen, maar als ik naar haar kijk en naar haar leeftijd twijfel ik echt wel soms. Als ik zie hoeveel het is en wat mijn zoon ervoor moet doen, ja vind het best pittig (maar goed, zij hoeft natuurlijk ook niet zulke idioot hoge cijfers te halen als zoon).

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Dat laatste is het punt hè"als ik naar haar kijk en haar leeftijd".
    Want dat is wat je moet doen!
    Toen de juf van gr 7 zei: havo(op de entree toets had ze nog lager gescoord eigenlijk) dacht ik: dat is raar..
    Ze heeft 7 jaar in alle plusklassen gezeten en dan zou havo gewoon niet passend zijn.
    Die plusklassen waren trouwens onderdeel van het probleem. Ook rekende ze in de andere klas, waar ze de diepte in gingen. Maar ze miste de basis.
    Ze had veel teveel stof gemist en was niet in staat om dit zelf te gaan beheersen. Ze is niet superslim, pikt sommige dingen niet heel snel op en ja..dan haal je een 3 voor cito spelling ofZo, omdat je het niet meer "op gevoel" kan.

Het is gewoon lastig. En eigenlijk citeerde in de verkeerde, want iemand anders zei dat school alleen naar de citos keek..

20. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    De spelling doet er niet toe. “Ze” kijken enkel naar het begrijpend lezen en rekenen. Ik kan al die adviezen van de cito zo afleiden. En ja hier kijken ze dus enkel daar naar.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina