zwanger,ontslagen wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door aanstaande mama, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aanstaande mama

    aanstaande mama Nieuw lid

    21 aug 2007
    1
    0
    0
    Hallo Lady's,

    Zoals de titel het al veraden heeft ben ik zwanger en al een tijdje thuis ziek nu heeft mijn werkgever besloten dat hij mijn contract niet gaat verlengen. Hij kan wel een zwangerschapsuitkering voor mij aanvragen, maar mijn vraag is of ik daarna in de ziektewet terecht kan? Of moet mijn werktgever dat nu al aangeven? Hij werkt niet echt mee, als ik hem in de ochtend mail dan krijg ik pas volgende dag antwoordt,pfffffffffffff wat een gezeur!
     
  2. Ariel

    Ariel VIP lid

    8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Volgens mij is een zwangerschapsuitkering alleen voor de 6 weken voor je bevalling en 10 weken daarna. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Als je in de ziektewet zit krijg je gewoon een ziektewet uitkering. Dat heb ik ook. En als je daar geen recht meer op hebt dan kun/moet je een ww aanvragen. Maar daarvoor moet je weer per direct beschikbaar zijn voor werk. Kijk anders even op UWV.nl daar staat heel veel informatie op!
     
  3. Als je ziek thuis zit wegens je zwangerschap dan krijg je 100% ziektegeld uitgekeerd via het UWV. Daarnaast heb je recht op minimaal 16 weken zwangerschapsverlof. Als je ziek bent betekent dit dat het zwangerschapsverlof ingaat 6 weken voor je uitgerekende datum.

    Als ik jou was zou ik in ieder geval contact opnemen met het UWV.

    Ik ben zelf al sinds m'n 6e week zwangerschap gedeeltelijk of helemaal ziek wegens de zwangerschap. Mijn werkgever krijgt mijn salaris (ziektegeld) 100% vergoed van het UWV omdat het zwangerschapsgerelateerd is. Zwangerschap is n.l. de enige uitzondering waarbij je 100% krijgt uitgekeerd.

    Heeft jouw werkgever je al ziek gemeld bij het UWV?
     
  4. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou een ontslag cq niet verlengen van contract even goed laten uitzoeken. Want tijdens zwangerschap gelden daar afwijkende regels voor. Je zou via je gemeente kunnen vragen of zij "sociaal raadslieden" (gratis juristen) hebben voor dit soort vragen of anders kun je contact opnemen met het juridisch loket. www.juridischloket.nl Beiden zijn onafhankelijk en ook goed met arbeidsrecht.

    Succes!
     
  5. wenneke20

    wenneke20 Fanatiek lid

    29 okt 2006
    4.324
    136
    63
    hoi toevallig ben ik maandag by arbeidsburau geweest me contract loopt per 1december af ben pas 10maart uitgeteld

    nu zeiden ze op arbeidsburau dat ik in de ww kom en 6weken voor bevalling naar zwangerschapsuitkering en tien weken na de bevalling ga ik weer terug naar de ww

    en as je in ziektewet zit mogen ze je niet eruit halen maar zo gaauw je weer beter bent hoeven ze geen contract verlenging te geven mijn werkgever probeert zelfs ondank dat door arbo afgekeurd ben tot 20 september me weer gewoon aan het werk te zetten

    maar moet 20september weer naar arbo maar ga dus niet werken
     
  6. moedergans

    moedergans Actief lid

    13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    het is idd zoals wenneke zegt ze mogen je niet uit je ziektewet halen bij zwangerschap.
    Maar ze mogen je ook niet ontslaan bij zwangerschap! 't punt is dat je bij het niet verlengen van een contract door zwangerschap dit vaak niet op papier hebt / krijgt (dat ze het niet verlengen ivm je zwangerschap)
    Dit mag n.l. ook niet maar zolang je niets op papier hebt dat dit de reden is, heb je helaas geen poot om op te staan.
    Mocht je dit dus wel in een mail oid hebben, moet je die goed bewaren en kan je er eventueel mee naar een rechtswinkel. (als je wel graag bij dat bedrijf wilt blijven werken)

    Als je dit bewijs dus niet hebt, blijf je in de ziekte wet via het gak daar kan je ook je zwangerschaps verlof en uitkering bij krijgen, maar dan moet je na je verlof dus wel weer verplicht solliciteren en zo.

    Je kan op internet of gouden gids het tel nr vinden van het uwv.
    Leg je probleem daar voor en dan kunnen ze je verder doorsturen naar de juiste afdelingen. (wel erg lastige instantie hoor het uwv...) en vertellen wat je baas nu wel en niet moet regelen en wat je zelf moet doen.

    Succes en sterkte.
     
  7. wenneke20

    wenneke20 Fanatiek lid

    29 okt 2006
    4.324
    136
    63
    ja en ik heb hetzelfde ze zetten dat dus niet op papier hahaha
     
  8. Ariel

    Ariel VIP lid

    8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Als jou contract afloopt tijdens je zwangerschap. Kunnen ze gewoon zeggen dat ze het niet verlengen dat mag gewoon. De zwangerschap mag echter geen reden zijn van het niet verlengen van het contract, maar ja een beetje slimme werkgever zal dit niet tegen jou zeggen of op papier zetten. En heb je dus alsnog geen poot om op te staan. Je ZW uitkering gaat dan wel gewoon door. Die neemt de rol van "werkgever" dan over en betaald jou gewoon door.
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    een contract niet verlengen is iets anders dan ontslag. ontslag tijdens ziekte mag niet, een contract niet verlengen mag altijd, ongeacht de reden.

    als jouw contract afloopt voor je verlof, heb je recht op ziektewet, daarna gaat 16 weken zwangerschapsverlof in en daarna kom je weer in de ziektewet. als je daarna hersteld bent kun je ww aanvragen.

    succes met alles!
     

Deel Deze Pagina