1 van de 2 banen wil ik opzeggen

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by wieweet, Nov 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wieweet

wieweet Actief lid

Nov 4, 2008
    351
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik werk 5 dagen per week waarvan 3 dagen in het onderwijs en 2 dagen in de zorg (speciaal onderwijs maar met cao zorg).
    Als mijn kindje geboren wil ik terug naar 3 dagen werken.
    Ik wil dan ook maar op 1 werkplek werken en heb eigenlijk al gekozen voor de baan van 3 dagen onderwijs.
    Dat betekent dus dat ik wil stoppen met 2 dagen zorg.
    Maar nu weet ik niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken.
    Wanneer moet ik nu mijn contract opzeggen? Als ik het opzeg op de 1e dag van mijn verlof, krijg ik geen verlofgeld van de zorg toch?
    Kan ik mijn ontslag ook indienen op de 1e dag ná mijn verlof? Vast niet he...
    Help, wat moet ik doen zodat ik toch wat verdien aan de zorg als ik met verlof ga.. (Werk al 6 jaar voor deze stichting..)

Hoe hebben jullie trouwens al dat geldgedoe uitgezocht? Gewoon P&O opgebeld? Hebben die ook een zwijgplicht trouwens? Het zou wat zijn als ik ze zou bellen om bovenstaande situatie uit te leggen en zij vervolgens mijn leidinggevende zouden inlichten... zou wel pijnlijk zijn.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

Thnx!

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,315
    2,598
    113
    ik zou pas opzeggen als je kindje geboren wordt. Je hebt dan nog 10 weken en dat is voldoende opzegtermijn ( tenzij het bij jouw werkgever anders is)

In het meest vreselijke scenario gaat er met je zwangerschap nog wat mis en wil je misschien nog wel weer 5 dagen blijven werken en heb je al opgezegd.

Gewoon wachten dus lijkt me

3. cybi

cybi Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,324
    0
    0
    Randstad
    Wat je ook kan doen is je baan alsvast voor je verlof opzeggen, als je dat graag wilt. Geef dan duidelijk als einddatum de laatste dag van je verlof op. Dan kan en mag gewoon en het kost de werkgever toch niets, die krijgt jouw verlof gewoon vergoedt. Dan heb jij de stap alsvast gezet en weet je baas dat ie op zoek kan naar iemand anders. Die kan dan mooi alvast ingewerkt worden tijdens jouw verlof.

Enige wat wel ongunstig kan zijn is als je eventueel 2 weken overtijd bevalt. Dan heb je namelijk recht op 2 weken langer verlof (minimaal 10 weken na je bevaldatum).

4. wieweet

wieweet Actief lid

Nov 4, 2008
    351
    0
    0
    Dat antwoord van cybi; daar kan ik me wel in vinden.
    Ik kan dus gewoon mijn baan opzeggen op de laatste verlof dag. Ik zou het ook ruim voor die tijd al aangeven idd. Ik vind dat als je met kinderen werkt, je een goede vervanger/opvolger moet hebben en die werk ik graag in. Fijn dat dat dus kan. Het leek me aan de ene kant zo hypocriet, maar aan de andere kant; ik heb er toch ook voor gewerkt...
    En ja, wat als ik nu 2 weken overtijd beval.. tja, dan 2 weken minder verlof. Dat heb ik er wel voor over.
    Thnx voor jullie reacties!

5. cybi

cybi Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,324
    0
    0
    Randstad
    Nee hoor, is helemaal niet hypocriet!! Het is veel erger om een paar weken van tevoren te zeggen dat je niet meer terug komt van verlof. Gewoon duidelijk uitleggen aan je baas dat je graag een goede vervanger wilt hebben en daarom nu alvast op zegt.
    Vind het juist heel eerlijk en netjes naar je baas toe, en nogmaals hem kost het niets dus dan maar beter afhandelen.

Succes!!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Normaliter heb je gewoon een maand opzegtermijn (afhankelijk van de CAO natuurlijk), dus je kunt er evt voor kiezen om het al wel in de wandelgangen aan te geven dat je na je verlof weg wilt. En dat je dan na je bevalling zsm je opzegbrief schrijft. Dan kun je het volgens mij ook beter "plannen" omdat je dan weet hoe lang je verlof doorloopt.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,281
    6,192
    113
    Volgens mij moet je uiterlijk 10 dagen na de bevalling opzeggen en dan loopt je contract gelijk af met het einde van je verlof (je hoeft dan in ieder geval niet terug te gaan werken). Bij mijn zorginstelling is dit in ieder geval de regel.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,281
    6,192
    113
    Even heel zakelijk gedacht:
    hoewel je er niet aan moet denken dat er iets misgaat bij de bevalling, kan dit wel en als je daarvoor dus al je baan opzegt heb je financieel ook nog een strop.

9. wieweet

wieweet Actief lid

Nov 4, 2008
    351
    0
    0
    Ik ben blij met jullie
    :)
    Thnx voor al het meedenken.

Melden dat ik na mijn verlof stop, en de brief na de bevalling verstuur (voor de bevalling schrijven natuurlijk - danheb je daar natuurlijk geen puf voor. Manlief kan wel de datum er boven zetten) vind ik een heel goed idee!!!

Share This Page