Hoe zit het nou in NL met die groep B streptokok (GBS) bacterie?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door pijman, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

Female Niet meer actief

Ze testen dat toch aan de hand van je bloed? Volgens mij hebben ze beide keren vóór de bevalling bloed genomen en als je positief bleek voor die streptokokken-bacterie moest je idd een AB infuus tijdens de bevalling.
    Ik was dus idd positief en moest dat...

PS Ik woon wel in Belgie en ben hier ook beide keren in het ZH bevallen...

2. pijman

pijman Niet meer actief

Dank je! Ik ben uiteindelijk dus wel aan het infuus bevallen en na de observatieperiode mocht ik een gezonde zoon mee naar huis nemen.

Jouw verhaal vind ik heel heftig, het is zo jammer dat ze niet beter screenen tijdens ze zwangerschap, zeker bij zware of terugkerende blaasontstekingen. Kan me voorstellen dat je nu pas echt zorgeloos kan genieten van je kindje na zo'n start.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    In NL gebeurt dit onderzoek door middel van een uitstrijkje, vaginaal dus ;)

4. Female

Female Niet meer actief

Oh ja dat zou ook kunnen, ik weet het niet meer, is al zo lang geleden :):D
    Ik weet iig heel zeker dat ik bij allebei voor de bevalling getest ben, én dat dat hier een standaardprocedure is... ;)

5. cooky

cooky Nieuw lid

28 mrt 2011
    2
    0
    0
    Hoi dames!
    Ik zat ook even wat info op te zoeken m.b.t. GBS infectie. Bij mijn vorige zwangerschap kwamen we met 31 weken erachter dat ik positief was doordat ik een aantal uren regelmatig harde buiken/weeen had. Ik heb toen een AB kuur gehad en moest vervolgens aan het infuus met AB bevallen. Is allemaal goed gegaan, goede bevalling gehad, 2e dosis AB hebben ze wat eerder gegeven omdat ik persdrang kreeg. Gezonde dochter, 2 dagen observatie in ziekenhuis (dochter gewoon bij mij op kamer) en naar huis. Nooit problemen, dochter niet, en ik niet.

Nu ben ik net zwanger van de 2e... (ongeveer 6 week nu) en heb 14 april eerste afspraak bij VK. Ik heb direct geinformeerd naar die GBS infectie van de vorige keer. Ze meldde dat er met 36 week een test word gedaan of de bacterie actief is ja of nee. Zo niet, dan mag ik thuis bevallen maar wordt er wel sneller actie ondernomen als de vliezen lang gebroken zijn.

Ik lees hier ook overal dat als je eenmaal draagster bent, je dit ook blijft en je alsnog je baby kan besmetten tijdens de bevalling? Mijn voorkeur gaat uit naar een ziekenhuisbevalling omdat je zoveel rare verhalen hoort die met deze bacterie te maken hebben. Ook merk ik door alle verhalen dat elke gyn en vk er weer anders over denkt en anders handelt.

Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja wat heb je gedaan? Ik wil denk ik gewoon regelmatig getest worden en het liefste ook in het ziekenhuis bevallen.

Graag jullie reacties :D

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zoals je hier boven kunt lezen heeft mijn arts aangegeven dat ik hoe dan ook met een infuus in moet bevallen, ook al is de bacterie momenteel niet actief bij mij.

Je zou eens contact met de gyn in je dichtbijzijnde ZH kunnen opnemen voor een informatief gesprek.

7. Tima

Tima Lid

23 dec 2010
    60
    0
    0
    het hangt er heel erg vanaf of je draagster bent in je Vagina of in je urine.
    30% van de vrouwen is draagster van GBS.
    maar als je actief infectie hebt gehad tijdens je zwangerschap of blaas onsteking/niebekken onsteking dan kan het gevraarlijk zijn.

blijkt dat ziekenhuizen/VK niet zelfde beleid hebben ov er hoe om te gaan met GBS. Dit omdat er geen landelijk beleid is vast gesteld.

ik zou laten testen of je een draagster bent en of er actief infectie is in je vagina/urine.

zolang je draagster bent blijft de kans dat je dit tijdens de bevalling door kan geven aan je kind.
    en voor een baby kan dit zware gevolgen hebben.

ik ben zelf ook draagster van de bacterie en heb een blaas onsteking gehad met 27 weken. VK heeft besloten dat ik met AB moet bvallen en 2 dagen ter observatie moet blijven

8. cooky

cooky Nieuw lid

28 mrt 2011
    2
    0
    0
    thnx voor de reacties.

Ik ga 14 april wel ff met VK overleggen. Wil sowieso weer getest worden, maar idd handelt iedere VK of Gyn weer anders... hmmm :(
    Beetje apart.
    Als het wel zo is dat je eenmaal draagster, altijd draagster bent dan wil ik denk gewoon int ziekenhuis. Bij vorige zwangerschap zat het volgens mij in vagina en urine.
    Bedankt iig... ik wacht eerst de intake met verloskundige wel af... en als ik er niet een goed gevoel bij heb maak ik wel es afspraak bij Gyn. Alles voor een gezond kindje toch!!?? :)

9. pijman

pijman Niet meer actief

Mocht verloskundige niet mee willen werken kun je ook bij je huisarts je urine op kweek laten zetten om te kijken of je de bacterie nu actief is.

Gefeliciteerd met je zwangerschap ook nog!

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    van een neonatoloog hoorde ik vorige week dat ze wakker liggen van drie ziektebeelden:
    GBS
    NEC (Darminfectie)
    en dan nog een die me is ontschoten
    Ik hoorde vorige week ook een verhaal over een moeder die niet behandeld was tijdens de bevalling, zowel zoon als moeder zijn doodziek geworden.. echt ik zat met kippevel te luisteren en heb door mijn vrijwilligerswerk bij Vereniging ouders van Couveuse kinderen al heeel veel gehoord inmiddels.

11. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Ten eerste vind ik het belachelijk dat ze niet standaard op deze bacterie testen.

Ten tweede begrijp ik dus dat ze dit pas met 36 weken doen bij vrouwen die in de risicogroep vallen. Maar stel dat je nou eerder bevalt? Of je al tijdens je zwangerschap complicaties krijgt nav BAM GBS ??

12. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ja ik ben zelf na 4 dgn ook ziek geworden van de GBS bacterie, ik werd met spoed opgenomen met 41.6. Uiteindelijk bleek de gbs bacterie een baarmoederontsteking veroorzaakt te hebben. Na een curretage en 10 dgn antbiotica knapte ik weer op.

Idd de neonatoloog hier zei ook, het is vreselijk die GBS bacterie. Ook zo verschrikkelijk agressief en snelgroeiend. Overigens zei hij wel dat preventief antibiotica ook niet in alle gevallen werkt.

Gelukkig heeft onze kleine meid het gered,maar het heeft enorme impact op ons gezin gehad.

13. wonderteam

Ik ben ook voor standaard testen.

Wat ik hier begreep uit het ziekenhuis is er maar een klein percentage wat zo ziek wordt, daarom doen ze het niet standaard. Immers is altijd preventief toedienen van antibiotica ook niet goed voor de pasgeborene, zeker als het niet nodig is.

Ongeveer 20% van alle zwangere vrouwen in Nederland is ongemerkt draagster van de GBS-bacterie. Van de 200.000 bevallingen in Nederland per jaar zijn bij ongeveer 35.000 bevallingen GBS-bacteriën aanwezig. Van deze baby’s worden ongeveer 250 – 300 kinderen ziek

14. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Hmm oké met oog op de cijfers valt et mee maar toch..

Ik heb het hier (woon niet in nl) aangekaart bij mijn eigen gyn maar ik weet niet of ze echt snapte waar ik t precies over had?
    Ze heeft mij een lab brief meegegeven voor volledige urine analyse maar ik vraag me af of ze dat daar dan wel op kunnen zien (mocht ik het GBS hebben).

15. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter is met 36 weken geboren.
    mijn vliezen braken spontaan.
    in het ziekenhuis hebben ze toen een test gedaan en ik bleek de bacterie te hebben (schijn draagster er van te zijn)
    gelukkig had mijn dochter er niks aan over gehouden.
    ik ben wel een aantal dagen niet lekker geweest maar dat kwam mede door de peniciline kuur die ze hadden gegeven waar ik allergies voor blijk te zijn.

16. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL

Blijft in mijn ogen een moment opname.
    wk 29 had ik wel gbs uitwending en op de bmm maar niet in de urine
    Wk 30 had ik ook gbs in de urine.
    'n kweek duurt 3-5 dgn tis maar net hoeveel ze er op dát moment uithalen.
    Overigens heb ik géén blaasonsteking gehad, komt mijn weeënactiviteit ook niet van de GBS maar ben ik nu wél al een week met antibiotica behandeld en tijdens bevalling ook behandeld.

17. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

7 nov 2009
    110
    0
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap werd GBS geconstateerd doordat ik meerdere blaasonstekingen heb gehad tijdens zwangerschap. Uiteindelijk bevallen met ab infuus. Alles gelukkig goed gegaan. Mijn dochter en ik zijn niet ziek geworden.

Nu ben ik in verwachting van de tweede. Tot nu toe nog geen blaasontstekingen gehad ofzo. Dus ik denk zelf dat de bacterie nu niet actief is. Vanmiddag heb ik een afspraak bij de gyn en gaat hij (denk ik) een kweek maken om te kijken of ik de bacterie nog bij me draag. Iemand daar ervaring mee? Wat als ze constateren dat ik hem nu niet bij me draag of dat hij niet actief is? Dan kan dat in de laatste weken toch nog veranderen? Zou liever gewoon weer preventief aan ab infuus bevallen. Ik weet dat antibiotica natuurlijk ook niet goed is, maar beter dat dan een ziek kindje...

Nou ja we zullen moeten afwachten wat de gyn zegt...

18. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    @mammaanna: Tegen mij hebben ze gezegd, dat elke volgende bevalling ook met ab-infuus zal plaatsvinden.
    Omdat je eenmaal draagster bent, altijd draagster bent.

19. wonderteam

idd ,hier tegen mij ook gezegd.

20. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

7 nov 2009
    110
    0
    0
    Ik ben bij de gyn geweest en blijkbaar houden ze er in mijn ziekenhuis een ander beleid op na. Mijn urine is op kweek gezet en er is een vaginaal uitstrijkje gemaakt. Zoals ik het nu begrijp moet ik alleen aan het infuus als de bacterie in mijn urine wordt aangetroffen. Dan is er namelijk een kolonisatie (heel erg veel bacteriën) aanwezig. Alleen drager zijn is hier dus niet voldoende om aan ab infuus te bevallen. Nou ja, ik moet de uitslag maar even afwachten. Vrijdag wordt ik gebeld en dan hoor ik wat de uitslag is en hoe ze er verder mee om willen gaan.

Deel Deze Pagina