Hoe zit het nou, koortslip

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mammie1982, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik heb vaak een koortslip en meestal voel ik het goed aankomen en ga ik meteen smeren. Ik plak er een pleistertje op en kus mijn dochtertje een paar dagen niet en klaar.

Nu werd ik vanmorgen wakker en bleek ik al een blaasje te hebben. Niks gevoeld! Dus ik weet niet wanneer het begonnen is.

Nu lees je wel eens dat het al besmettelijk is VOORDAT er blaasjes zijn.

Iets dat ik nooit doe, maar helaas gisteravond wel, mijn dochter had haar speentje op de grond laten vallen en ik had geen water bij de hand, dus ik stak m in mijn mond en gaf m terug. Ik heb dit sinds ik haar heb wel geteld 2x gedaan.

Op internet lees je allemaal ellende en dat weet ik inmiddels wel. De huisarts zegt dat ze haar hele mond vol kan krijgen en dat ze dan moeilijk eet.

Maar zijn er mensen die ervaring hebben met een kind van 1 jaar met een koortslip? En zou ze echt besmet kunnen raken van die speen en kusjes op de mond als het blaasje eraan komt maar nog niet voelbaar en zichbaar is?

Ik vind al die tegenstrijdige google resultaten zo irritant. Daar word je alleen maar bang van, en veel wijzer word ik niet.

Groetjes,

2. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand?

3. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Volgens het RIVM:

Hoe kun je een koortslip krijgen en hoe kun je anderen besmetten?
    Mensen kunnen elkaar besmetten. Het virus komt voor in het vocht van blaasjes op de huid of in de mond. Besmetting kan optreden door direct contact met het vocht uit de blaasjes, bijvoorbeeld door zoenen en door het gebruik van bestek, kopjes en lippenbalsem van iemand die besmet is.
    Het virus kan via de handen en/of vrijen ook aan de geslachtsdelen komen en daar blaasjes veroorzaken (herpes genitalis). Wanneer een zwangere vrouw kort voor de bevalling een besmetting met het herpessimplexvirus aan de geslachtsdelen oploopt, kan de baby tijdens de geboorte besmet worden. Voor zwangeren die herpes genitalis gehad hebben of die in de laatste weken van de zwangerschap blaasjes aan de geslachtsdelen hebben is het belangrijk de verloskundige of dokter te informeren. Zij nemen extra maatregelen om de kans dat de baby tijdens de geboorte besmet raakt te verminderen.
    Iemand is met name besmettelijk vanaf het moment dat de blaasjes ontstaan en openbarsten. De besmettelijkheid blijft bestaan totdat de blaasjes helemaal ingedroogd zijn of dat er een korstje op zit.
    De tijd tussen een besmetting met het virus en het ontstaan van klachten (incubatietijd) is gemiddeld 4 dagen, maar kan variƫren van twee tot twaalf dagen

4. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    op internet staat dat je iemand kan besmetten. Nou mijn man zoent mij gewoon en hij heeft het nooit. Nou draag ik wel compeed pads
    iemand wist mij te vertellen dat je het virus in je draagt en bij lagere weerstand zich uit.......
    en iemand heeft dat of heeft dat niet en daarom raakt mijn man dus niet besmet

maar of dat waarheid is ? mijn ervaring zegt van wel, maar 100% zeker weten doe ik het niet

5. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Volgens mij kan je haar inderdaad besmet hebben. Wanneer jij symptomen hebt, en zelf een dag eerder ofzo, is het al besmettelijk en kun je het overbrengen op een ander persoon. Of er daadwerkelijk besmetting plaats gevonden heeft kun je (nog) niet weten..

@ Babybergen, volgens mij klopt het deels wat je zegt. Maar volgens mij kan je dan ook besmet raken. Vaak komen 'uitbarstingen' opzetten bij een verminderde weerstand. Dus bij een goede weerstand heb je veel minder last van 'uitbarstingen' of misschien zelfs helemaal niet.

Herpes kan echt een ernstige aandoening zijn, dus velen zijn gebaat bij een gezond en evenwichtig leefpatroon. Zodoende verminder je dus de kans op een uitbarsting. Nu zal het met een koortslip allemaal wel meevallen, maar met herpes op andere delen schijnt het echt heel naar te kunnen zijn, en dit is zo gedaan door de makkelijke besmetting.

Ik heb hier overigens zelf geen ervaring mee, dus kan niet vanuit eigen ervaring praten.

6. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind t zo vervelend dat er overal andere info staat. als je regelmatig koortslippen hebt zou je dus altijd moeten uitkijken, ook als je niks hebt, omdat het dus al besmettelijk is voordat je het ziet of voelt?!

7. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ik heb hetzelfde probleem, heb echt heel vaak een koortslip, op 3 vaste plekken op mijn mond eigenlijk, om en om heel irritant. Nu blijf je zelfs een donkere plek zien wannneer de plekken er niet zijn :(

Het schijnt dat je wanneer je regelmatig een koortlip hebt ook naar de huisarts moet maar de mijne maakt er weinig van.

Mijn vriend heeft ze ook nooit, probeer hem dan ook niet te zoenen maar voor ik t weet heeft hij mij vaak al gezoend.

Bij mijn kindje ben ik ook extra voorzichtig maar zover ik begrijp is het vocht uit de blaasjes alleen besmettelijk, dan was ik ook mega vaak mijn handen, gebruik ik een eigen handdoek, dep de plek met alcohol etc.

Als je nog niks ziet/voelt dan ben ik echt niet bang voor besmetting eigenlijk.. kan zelf ook niet vinden tot wanneer de infectie levensgevaarlijk is. Zal geen vastgestelde grens zijn maar toch irritant!

8. Rosa2

Rosa2 Lid

3 mrt 2011
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb laatst een koorts neus gehad. (ja, dat kan ook) En mijn dochter was op dat moment 6 maanden. Ik heb toen advies gevraagd bij de huisarts. Die vertelde dat koortslip/neus voor baby's onder de 3 maanden gevaarlijk kan zijn. Maar dat de kans op besmetting heel klein is als je niet de kleine kusjes geeft, je handen regelmatig wast.

Maar ik snap je zorgen. Had ik ook! Maar als je goed oplet, dan kan er niks gebeuren! Als een kindje echt koortslip krijgt, dan merk je dat heel snel. Want dan krijgen ze verhoging.

Succes!

9. Lentes

Lentes Niet meer actief

Oh, 3 maanden! Gelukkig! Blijf alsnog voorzichtig hoor maar dat maakt het wel minder eng..

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier ook heel vaak koortsuitbraken, nu 1 in mijn neus (ingedroogd), pa het moment dat er iet op je lip zit kan je besmetten. Als je de tinteling voelt weet je al dat het weer zover is, maar zelf s dan kan er eigenlijk nog niets gebeuren als zoen je dan niet meer uit reactie.

Eigenlijk heel logisch het kan alleen overdragen worden door contact, om iets te kunnen overdragen door contact moet er ook iets blijven zitten op de andere persoon, dit kan dus alleen als er vocht uit of op een blaasje zit. als de koortsplek helemaal ingedroogd is en niet opne geweest is na het douchen e.d. dan is hij in principer weer veilig, ik zoen de kinderen sowieso al weinig echt op de mond en dan gewoon niet. martin zoek ik gewoon, die heeft er echt geen last van , na een aantal x per ongeulk zoenen (thuiskomen, he schat enz. )terwijl de plek vol in het vocht zat geloofde hij het wel en nu doe ik alleen niet zoenen als het mij zeer doet, meestal als het tintelt, plek open is of heel hard "kortstig" is ingeroogd.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb in een foldertje van de apotheek (denk ik) gelezen dat heel veel mensen herpes simplex kunnen overdragen zonder dat zij een koortslip hebben. Dus dan zou je theoretisch je kindje kunnen besmetten zonder dat je weet dat je dat doet ;)

Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken, als je het voelt aankomen en hebt niet zoenen en goed handen wassen. Je kunt er nu toch niets meer aan veranderen ...

Deel Deze Pagina