hoe zit het nou? (kruipen)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nonnie26, 13 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Onze kinderarts op het CB vertelde dit laatst tegen mij. Kruipen is idd een ingewikkelde beweging, omdat er heel veel tegengestelde handelingen gedaan moeten worden. Ook de manier van handen neer zetten is daarin belangrijk. Zij zei dat het verband heeft, omdat het in het zelfde hersengebied ligt. het is niet bewezen dat het zo is, maar het is wel vaak het geval.

Ik was er van overtuigd dat Gijs niet ging kruipen, hij deed iets wat tussen kruipen en teigeren inzat. het zelfde wat quschke beschrijft en ging razend snel vooruit. ook ging hij op zijn knieen wiebelen, ik dacht ook dat de vloer te glad was. maar nadat hij zich ging optrekken ging hij ook kruipen, nu doet hij niets anders meer en teigeren niet meer gezien....
    dus jah...maakt allemaal niet uit eindelijk...weet alleen dat de ka dit vertelde! ;)

2. Storm

Storm Niet meer actief

OMG :$

Dit komt niet goed. Als al die beweringen waar zijn kan ik mijn zoontje beter maar meteen aanmelden bij speciaal onderwijs. Of in ieder geval toch maar zonder enige twijfel naar school laten gaan als hij 2,5 is.
    Ik ben tijdens de zwangerschap geen dag misselijk geweest, was toen een onderzoek geweest dat kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap erg misselijk waren geweest, kinderen met een hoger IQ kregen. (wel een zeer selectief clubje van 30 vrouwen ofzo in canada, maar toch...)
    Mijn zoontje heeft nooit gekropen. Wel tijgeren (dus vestig ik mijn hoop op de gladde vloer theorie van Cygnet) maar hij heeft wel een tijd op handen en voeten 'gelopen' (van 7 tot 10,5 mnd. Daarna liep hij).
    Komt ook nog eens bij dat het schijnt dat er in oost-groningen meer kinderen wonen met een taalachterstand dan in de rest van NL en laten wij daar nou wonen.

Dus, niet al te intelligent door een moeder die niet misselijk was, vervolgens niet kruipen waardoor een grotere kans op dyslexie en dan ook nog eens wonen in oost-groningen waardoor grotere kans op taalachterstand.:(

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van wat ik ervan begrijp is dat achteraf, als blijkt dat kinderen dyslectisch zijn, vaak blijkt dat ze ook niet kropen als baby. Het is dus niet zo dat kinderen die niet kruipen automatisch ook dyslectisch worden. Het niet kruipen is dan meer een symptoom, achteraf gezien.

Maar zoals ik al zei, ik weet het niet zeker, zo is het mij ooit eens uitgelegd door een vriendin.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Het zal niet zo zijn dat als je niet kruipt je een grotere kans op dyslexie hebt, dyslexie wordt immers niet veroorzaakt door gebrek aan kruipen, maar misschien wel dat kinderen die dyslectisch zijn minder vaak kruipen. Is natuurlijk heel wat anders... Ik heb bijvoorbeeld zelf nooit gekropen, ik was een kontschuiver, maar ben echt niet dyslectisch. Mijn broertje was ook een kontschuiver en is wel dyslectisch. Het enige wat ik weet is dat kontschuivers over het algemeen late lopers zijn. Wat voor mij zeker gold: ik liep pas met 20 maanden.

5. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Hahaha nou dat gaat hier ook niet op hoor, ik heb vroeger ook nooit gekropen, ik was een billenschuiver :p

En mijn zoontje heeft ook nooit gekropen, was ook een billenschuiver en die gaat tot nu toe ook gewoon goed Oh en hij liep ook niet laat met 15 maanden. En ikke al met 11 maanden.

Mijn dochter kruipt ook niet, maar dat komt omdat ze dat gewoon niet kan, dus die schuift ook vrolijk rond op der billen.

6. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn broer heeft dyslexie maar heeft als baby gewoon gekropen.

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb nooit gekropen en er is niks mis met mij geloof ik :p

Esmay kruipt ook nog steeds niet, die tijgert op haar eigen manier (handjes bij elkaar, zet met haar voetje af en trekt zich met haar armen naar voren ) ze gaat verder wel op haar knietjes zitten en 1 x heeft ze een heel klein stukje gekruipt op knieën maar daarna nooit meer gedaan! Ze trekt zich verder wel op tot staan en loopt langs de tafels etc.

Ach ik maak me niet zo druk erover... Op het CB zeiden ze dat het het beste is als ze voor 1 jaar zou kruipen omdat dat te maken zou hebben met het leren afzetten en ze dan later beter zouden weten hoe ze zich op zouden moeten vangen als ze vallen....

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje kruipt ook pas sinds zn 1e verjaardag (3 weken dus). En tijgeren pas vanaf 8,5/9 mnd. Terwijl de meeste kinderen daar ook al vlotter mee zijn.
    Ik had eerlijk gezegd dat hij het kruipen ging overslaan, want hij trok zich al wel op met 9 mnd en liep rondjes om de tafel vanaf 10,5 mnd.
    Maar ineens rond zn 1e jaar had hij het door.
    Overigens hebben wij hier een ruwe vloer, maar toch bleef hij er met zn buik overheen schuiven.

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    zelf heb ik nauwelijks gekropen maar liep met 11 maanden...en lezen deed ik met 5 jaar dus die link met dyslexie zie ik ook niet...daar is nog wel meer mee aan de hand hoor!anders zouden veel meer mensen dyslexie hebben!!

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    dit klinkt wel heel logisch!

11. adi

adi Niet meer actief

Dit heb ik ook gehoord, en ik zie wel degelijk verschil hierin! Zoontje van een vriendin is een heel stevig jochie, heeft nooit gekropen en liep al met 13 maanden, maar hij valt altijd heel raar!

Als mijn kinderen vallen vangen ze zichzelf altijd op in de kruiphouding, raken vrijwel nooit met hun hele lichaam de grond, of met hun hoofd (of ze moeten achterover vallen).
    Maar hij valt met zn hele lichaam op de grond, die kruiphouding ontbreekt zeg maar.
    En gisteren kregen we bezoek van een kennis met ook een kindje van 14 maanden die net loopt en nooit heeft gekropen, en die doet dat hetzelfde!

12. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Sorry, heb niet de hele discussie gelezen. Wat ik van de ka heb gehoord is dat het niet uitmaakt of een kind kruipen overslaat voor het gaat lopen, maar het wel goed is om een kind daarna alsnog te leren kruipen. Dit omdat het goed is om de hersenen te stimuleren (coordinatie). Ook lezen etc. is coordinatie tussen verschillende hersengebieden. Dislexie kan oa komen door slechte samenwerking van hersengebieden, maar er zijn zoveel verschillende vormen van dislexie.... Denk dat hier het verhaal over niet kruipen en evt. dislexie vandaan komt, maar vind het zelf nogal kort door de bocht om zoiets te zeggen.. Geloof ook niet dat het wetenschappelijk is bewezen dat er een verband tussen is, maar durf het niet met zekerheid te zeggen..

13. misa

misa Niet meer actief

Het schijnt echt beter te zijn dat kinderen eerst gaan kruipen en desnoods ervoor gestimuleerd worden. Heeft voornamelijk met de ontwikkeling, zelfvertrouwen, evenwicht en coördinatie te maken geloof ik.

En als ze het niet eerst doen, is het ook goed als ze het later nog gaan leren/doen. Als ze het maar doen! ;)

14. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mijn zoontje van 8,5 mnd zit al sinds een week of 7-8 op zijn knieen,gaat dan van voor naar achter wiebelen,zo van nu ga ik me eens een spurt maken maar vervolgens ploft ie op zijn buik.Had het idee dat dit een voorteken van kruipen zou zijn maar weken later gebeurd er dus verder niks.Als ie ergens bij wil schuift ie en als 't em echt niet lukt is het huilen geblazen.Maar hoe kan ik em stimuleren te kruipen als het em echt niet lukt,hij lijkt er alleen gefrustreed van te raken.

15. misa

misa Niet meer actief

Ja ik denk dat hij het toch echt zelf moet leren. Misschien zou je ook op handen en knieeën kunnen gaan en laten zien hoe je een speeltje pakt. geen idee of het werkt, maar misschien wel een leuk spelletje!

16. adi

adi Niet meer actief

Het is ook een super frustrerende fase als hij er tegenaan zit, maar het nog niet wil lukken.
    Dat heen en weer wiebelen is echt de voorbode van kruipen. Hij weet nu WAT ie moet doen, alleen nog niet HOE.

De fysio heeft hier uitgelegd dat de kindjes dan nog op de armen steunen, en als ze dan een arm optillen om te verplaatsen, de evenwicht kwijt zijn. Hij moet nu leren om op zijn benen en heupen te steunen, zodat ie de armen durft te verplaatsen. Echt stimuleren is lastig, in 1x gaat wel een lampje branden hoor!

Wat we hier als oefening meekregen was:
    - als die op handen en knieën zit, erachter gaan zitten, en de heupjes vastpakken en heel licht naar je toe trekken. Zo steunt hij op zijn benen en niet op de armen.
    - vervolgens leg je iets vóór hem wat hij kan grijpen.
    - omdat jij heupjes vasthoudt, kan hij makkelijk een arm loslaten en speeltje pakken.
    Op die manier laat je hem zien hoe die zijn gewicht moet verdelen om met de armen vooruit te kunnen.

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn oudste heeft eigenlijk niet echt gekropen... ze had het door maar wilde gelijk staan.. en trok zich dan ook overal aan op... het kruipen heeft ze min of meer overgeslagen... ze ging wel tijgeren maar dat was het dan wel... totdat ze het lopen doorhad en best vaak viel begon ze ineens wel te kruipen maar toen was ze al 1 geweest....

merk er niks van hoor dat het niet kruipen een negatieve invloed heeft op haar ontwikkeling....

mijn jongste heeft wel heel veel gekropen voordat ze leerde optrekken en staan... met ongeveer 14 maand zette ze haar eerste stapjes en bleef ook nog kruipen.... nu is het gekruip eraf..... :p zou me er niet zo druk om maken hoor... er is geen gezond kind die uiteindelijk niet zal gaan lopen hoor :p

18. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

goh meiden wat een reacties, dat had ik niet verwacht, hier kan ik wel iets mee ;) dank jullie wel!

dit klinkt heel leuk maar daarvoor moet mijn meisje natuurlijk wel in kruiphouding zitten! dat doet ze dus niet zodra ik haar heupjes pak als ze bijvoorbeeld op haar knietjes zit maar nog steunt op haar onderarmen van het tijgeren dan tilt ze haar armpjes op en gaat op haar knietjes rechtop zitten dus hier werkt het niet helaas....

maar is het nou echt noodzaak dat ik haar ga stimuleren om te kruipen?? ze loopt hele meters af en vorige week zelfs 1 stapje los naar papa... ik bedoel je leest bijna in alle topics, niets forceren ze doen het allemaal op hun eigen tempo! prima maar als ik de reacties zo lees dan komthet er op neer dat ik nu wel moet forceren omdat kruipen goed is voor coordinatie etc...

19. adi

adi Niet meer actief

Ik gaf deze tip aan Gijsje, omdat haar zoontje wel tegen kruipen aan zit, en zij om tips vroeg.

Nee, natuurlijk moet je niks forceren. En je kunt je meisje niet dwingen om te kruipen, dat zit in haar of niet. Als zij tijgert zal ze uiteindelijk waarschijnlijk wel gaan kruipen, maar er zijn kindjes die zo snel kunnen tijgeren dat er geen behoefte is aan kruipen. Maar tijgeren is voor de verdere ontwikkeling volgens mij net zo goed als kruipen, er wordt dezelfde 'aansturing' gedaan vanuit de hersenen.

Kindjes die zich uit buikligging ontwikkelen gaan vrijwel allemaal uiteindelijk kruipen (en/ of tijgeren), omdat dat de volgende logische stap van voortbewegen is. Kindjes die zich vanuit zithouding ontwikkelen hebben kans om niet te gaan kruipen maar bilschuiven. Daarom wordt de buikligging ook zo striks geadviseerd door de fysio's.

20. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

ik snap dat je de tip aan gijsje gaf, maar dacht dat ik misschien ook iets aan de tips zou hebben maar das dus neit het geval ;) verder niet naar bedoeld ofzo ;)

maar als ik dit stukje zo lees van je begrijp ik er uit dat tijgeren net zo goed is als kruipen? of lees ik dat nou verkeerd?? kijk ze maakt natuurlijk wel de kruipbeweging maar dna op haar buik inplaats van buik van de grond af, dus theoretisch kruipt ze wel maar dan via de grond hhahahha hoop dat je hem nog snapt ;)

Deel Deze Pagina