Hoeveel vocht en zuivel bij 10 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door sunnybaby, 21 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Mijn zoontje is nu ruim 10 maanden en ik maak me een beetje zorgen over zijn vochtinname. Hij krijgt bv, maar is de laatste weken enorm afgeleid en mijn tsr lijkt wel trager. Gevolg is dat hij soms helemaal niet drinkt en per keer veel minder dan ik gewend was. Hij verstouwt behoorlijk hoeveelheden vast voedsel (2-3 boterhammen, warm eten, toetje, fruit) en heeft veel poepluiers, dus dat zit wel goed. Ik vraag me alleen af of hij wel genoeg melk en ander vocht binnenkrijgt. Dit is wat hij nu drinkt:
    ca. 7:00 bv (drinkt hij goed)
    ca. 12:00 bv (drinkt hij matig)
    ca. 15:00 bekertje sap (drinkt hij matig)
    ca. 19:00 bv (drinkt hij matig tot redelijk)
    Hij komt vaak 's nachts ook nog 1-3x en ik vraag me af of dat is omdat hij dorst heeft.

Ik heb dus even een paar vraagjes:
    * Hoeveel drinken jullie kindjes rond deze leeftijd?
    * Hoeveel plasluiers zou hij moeten hebben?
    * Zijn er nog andere manieren waarop ik weet of hij genoeg drinkt?
    * Hoe kan ik hem eventueel meer laten drinken (liefst ook beter aan de borst)?

Ik werk 4 dagen per week, dus ik kan hem niet de hele dag door aanleggen. Op vrije dagen probeer ik dat wel eens, maar dat heeft weinig effect. Ik heb het idee dat hij dan minder per keer drinkt.

2. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Mijn dochtertje is een paar weken ouder, maar zij drinkt:
    ca. 06.00 uur bv (drinkt ze goed)
    ca. 11.00 uur bv (weinig, kort)
    ca. 15.00 uur melk (ca. 90 ml)
    ca. 19.30 uur bv (drinkt ze goed)
    's nachts drinkt ze sinds kort ook weer één keer, soms twee keer. Dan drinkt ze goed. Net als jouw kindje is mijn dochter overdag snel afgeleid - 's ochtends en 's nachts drinkt ze rustig en goed.

Wat betreft de plasluiers, ik geloof dat het er minimaal vier per dag moeten zijn. Maarja, de ene plasluier is de andere niet ;) Let vooral op dat de urine niet te sterk geconcentreerd is. Het mag niet donker van kleur worden en sterk gaan ruiken, dan krijgt je kindje te weinig vocht binnen.
    Verder, als je kindje goed groeit en vrolijk is en zich goed ontwikkelt zit het wel goed met de vochtinname.

Meer laten drinken, tja.. ik probeer dat ook wel eens.. maar vaak vertikt ze het gewoon, of ik nou de borst aanbied of gewone melk of flesvoeding of water, thee of sap..

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    het advies qua vocht rond deze leeftijd is meestal 750-1000cc..

Maar dan mag je fruit en groente ook meerekenen. Toetjes (yoghurt?) valt ook gewoon onder vocht. Dus als je 100cc yoghurt, 150 gram fruit en 100gram groente zou geven, zit je al op 350. Als hij die 4 borstvoedingen 100cc zou drinken zit je al op 750cc.
    Dan geef je ook nog sap en heb je in ieder geval 1 goede BV per dag..

Ik zou me niet zoveel zorgen maken als hij verder gezond is, en gewoon plasluiers heeft. Ik geloof ook dat 4 plasluiers minimaal zijn. Hoorde laatste van iemand dat je 40cc water in een luier moet doen, om te voelen hoe zwaar het minimaal moet zijn..

Deel Deze Pagina