Argh... stress en gepieker :(

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 23 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    En weer lig ik een nacht wakker door de stress: piekeren, snelle ademhaling, vermoeidheid, hartkloppingen.. Ik kan er niet meer tegen! Ik moet straks toch echt de huisarts bellen, maar ik ben bang voor wat ze mij zal mededelen (ziekmelden) - het is werkgerelateerd. Ik heb er de afgelopen maanden alles aan gedaan om dat te voorkomen, omdat ik niet weer wilde uitvallen met een burn out :cry::cry: Maar het lukt me blijkbaar niet om zelf, dmv voeding, ontspanning, bewegen, gesprekken met mijn directeur etc, uit de neerwaartse spiraal te klimmen. Door corona zijn een aantal lijntjes die ik had uitgezet op zoek naar ander werk weggevallen of op de lange baan geschoven, en dat helpt ook niet. Ik ben op en deze slapeloze nacht, in mijn vakantie notabene, is het laatste druppeltje :( Iemand die het herkent? Heb je misschien een out-of-the-box tip? Ik sta voor alles open.
     
  2. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Wat vervelend voor je! Sterkte.

    Ik zou denk ik toch de ziektewet in gaan en kijken of je een afspraak (beeldbellen des noods) kan maken met een arboarts/lifestyle coach/psycholoog.

    Wie weet kan iemand je helpen om in je hoofd dingen op een rijtje te zetten/druk te verlichten. :)
     
  3. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Vervelend zeg! Ik hoop dat je na je bericht toch nog wat slaap hebt kunnen pakken.
    Ik lees even mee, want ik herken veel van je verhaal. Heb ook eerder een burn-out gehad en voel de afgelopen maanden de stress weer toenemen en voel mezelf langzaam weer afglijden, vooral idd nu ik ook vakantie heb en juist het stilstaan tijd geeft voor reflectie (en frustratie).
    Weet niet of ik tips heb die je nog niet geprobeerd hebt, maar ik merkte wel dat het nachtelijk piekeren bij mij minder werd toen ik begonnen ben om in een bulletjournal dingen op een rijtje te zetten, week/maandplanning te maken etc. En regelmatig naar buiten, hardlopen of ‘s avonds nog een rondje lopen met een leuke, ontspannen podcast op.
    Voor noodgevallen heb ik ook altijd slaaptabletten achter de hand. Neem ik maar heel zelden, maar van 2-3 nachten niet slapen achter elkaar kom ik echt in een neerwaartse spiraal waar ik zelf dan niet meer uitkom. Een pil helpt me dan dat te doorbreken en daarna slaap ik weer beter.
    Succes! Hopelijk krijg je goede handvatten van je huisarts en krijg je gauw weer grip op alles.
     
  4. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Hoe erg het ook is ik zou toch langs de huisarts gaan en je ziek melden. De werkgerelateerde dingen zullen er na je vakantie ook nog zijn. Vakantie lost niet zoveel op.

    ik snap dat je dat niet wil. Maar als het niet meer gaat, gaat het niet en moet je voor jezelf kiezen. Als je nu niet op de rem trapt zal het straks veel langer duren eer je weer hersteld bent.
     
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de huisartsenpraktijk gebeld en ik word vandaag teruggebeld door de praktijkondersteuner.

    Ik weet het, ik heb eerder een burnout gehad :( Ik ben, voor mijn gevoel, nog steeds niet 100% hersteld van de vorige. Ikheb hier niet speciaal voor vrij genomen (ik werk in het PO, dus ik heb nu kerstvakantie).

    Niet meer geslapen daarna helaas. Bulletjournal bijhouden heb ik tijdens mijn vorige burnout gedaan, maar door een laag energiepeil ben ik afgehaakt :oops: Misschien wel iets om weer op te pakken. Alleen wandelen (stevig doorstappen) doe ik ook regelmatig en ik ben overdag veel buiten met de kinderen, vitamine D pakken.

    Bedankt voor het meedenken! Een coach zou nu wel even fijn zijn, misschien komt het straks ter sprake als de praktijkondersteuner mij terugbelt.
     
    Mammaaa vindt dit leuk.
  6. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Heel veel succes en echt voor jezelf kiezen hoor.
     
    rijo vindt dit leuk.
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Vitamine d wel eens geprikt? Er is nu nauwelijks vit d "in de lucht" dus dat zal je weinig helpen. Ja, in de en zomer als de zon goed schijnt.
    Bij een te lage vitamine d kan je ook sneller last krijgen van stress en je andere klachten. En stress zorgt omgekeerd weer voor verstoorde vit d opname. Mij heeft het heel erg geholpen om hoge vit d waarde te slikken. Dat was bij mij echt 1 van de veroorzakers van m'n instabiliteit, stress enz.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  8. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Heel veel sterkte! Inderdaad zoals hierboven is gezegd vitamine D laten controleren en B12 ook gelijk mee laten nemen.
    Hopelijk heb je wel hele fijne kerstdagen
     
  9. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja voor jezelf kiezen! Nu kun je nog kiezen, soort van. Straks beslist je lijf het en duurt herstel langer. Sterkte!! Hoop dat je werkgever met je meedenkt. Herken het helaas.
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Wat een k** situatie.
    Ik heb hier helaas ervaring mee. Je hebt er alles aan gedaan om het te voorkomen. Je hebt dit ook op je werk aangekaart, dus een ziekmelding is niet onverwacht daar.

    Wat heb je nodig (vanuit je werk) om door te kunnen gaan?

    Ik denk dat een gesprek met je huisarts en/of praktijkondersteuner een goede start is.

    De grote out of the box tip heb ik niet voor je. Alleen dit:
    Zet op een rijtje wat je energievreters en energiegevers zijn.
    Ga kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je nu der vreters hebt (kan je taken delegeren of ruilen? Kan je een taak leuker maken? Is een taak ook echt nodig? Kan je iets in je omgeving aanpassen waardoor je er minder last van hebt? Of aan jezelf?)

    Dan kijk je naar je energiegevers. Kan je hier meer tijd voor maken? Waar wordt je echt blij/enthousiast van?

    Geniet bewust van kleine momentjes (in het donker je straat in rijden en overal vrolijke lichtjes zien)

    Tijdens een mindfullness cursus (zat toen tegen burn out aan en kreeg deze in ziekenhuis aangeboden als mentale ondersteuning bij mmm) kreeg ik de opdracht om dagelijks 3 geluksmomentjes te noteren. Of 3 dingen die je mooi vind.

    Dit gaat, als je al te ver richting burn out zit, niet voorkomen dat je je uiteindelijk toch ziek moet melden. Zeker wanneer er geen structurele aanpassing in je werk mogelijk is.
    Maar ik hoop dat het je een beetje kan helpen door de moeilijke periode heen te komen.

    Sterkte
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ik niet kan slapen zet ik hier 'insight timer' aan. Een app met meditaties. Ook om in slaap te vallen. Soms werkt de slaapmuziek - maar ook 'zacht in slaap vallen' van Femke e. Bakker werkt hier goed. Zelfs m'n oudste dochter moest toegeven dat -hoewel zij de stem niet zo fijn vond - dat hij wel goed werkt. Dus soms geleide meditaties en soms gewoon muziek. Overdag vind ik het lastiger - maar in bed werkt dit voor mij wel.
     
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    Ik heb ooit met een conflict thuis gezeten. Overal waar ik "even niks" had ging de pieker stand aan. In bed, onder de douche, op de wc, tijdens het smeren van een boterham etc.

    Ik heb toen heel veel luisterboeken geluisterd. Vooral tiener boeken die niet te veel aandacht vereisen zoals Harry Potter (Stephen Fry versie), Percy Jackson, the pendragon adventures en the Dresden files. Staat nu regelmatig nog aan, bijvoorbeeld tijdens het wandelen alleen of voor het slapen gaan
     
  13. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Oh.. zo herkenbaar :(

    Alleen mijn "burn out klachten" creeer ik steeds zelf. Veel te veel piekeren, nadenken en steeds wat als.... Ik slurp er zelf mn batterijen mee leeg.

    In Januari begin ik met een mindfullnes training. Eentje met trainer, die door gesprekken precies weet wat mn valkuilen en doelen zijn. Ben benieuwd.
    Voor het slapen neem ik, als de slapeloosheid de spuigaten uitloopt, af en toe een Oxazepam. Dan slaap je af en toe wel even goed, wat voor je energie en draagkracht wat beter is. Want goed slapen is wel echt belangrijk.

    Melatonine helpt ook nog wel eens. Maar dat is eigenlijk niet heel slim om zomaar op eigen houtje te gaan gebruiken.

    Wat ook kan helpen, waarmee je een beetje last van je schouders gooit, is accepteren.
    Het hoge woord bij de arts en je werk eruit gooien. Ziek melden of een stap terug doen. Ik kan me de opluchting nog goed herinneren. Eindelijk "mag" je jezelf rot voelen en er helemaal klaar mee zijn.

    Sterkte!
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  14. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Wat heb je aangepast in je leven na de 1e burn-out?

    Je leven moet in balans maken, zorgen voor genoeg ontspanning, maar ook minder stress voor jezelf regelen.

    Hier is de HA altijd voor om te fietsen, geloof dat ie zelf een fietsfanaat is. Ik denk dan altijd, als je maar beweegt, en niet de hele dag op bank ligt. Buitenlucht doet goed. (Tenzij het plenst)

    Minder stress kan ook simpel te regelen zijn, een huishoudelijke hulp. (Scheelt jou een middag poetsen) Iedereen in het gezin klusjes laten doen.
    Wat lastiger is, wat (Extra) taken op school teruggeven of doorgeven. Maar je lichaam zegt: ff stoppen, het is genoeg. Je moet wat gaan veranderen in je leven.

    Dus minder spanning en wat meer ontspanning.
    En qua werk, het is maar werk he. Je werkt om te kunnen leven. En niet andersom.

    Dus ga op zoek naar iets wat je leuk vindt om te doen, en stoot de mindere leuke dingen af (als dat kan)
     

Deel Deze Pagina