Hoe zit het nou met vitamine D?

Discussie in 'Voeding' gestart door mamakarlien, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn dochtertje eet steeds meer 'gewoon' eten en krijgt nu nog 2,5 fles per dag, en daar heb ik dus een vraag over. Maar het volgende CB-bezoekje duurt nog even dus ik leg mijn vraag even hier neer.

Ik heb begrepen dat je kindje tot een jaar minimaal een x-aantal mililiters opvolgmelk moet drinken en dat je anders vitamine D bij moet geven. Klopt dat? Wie weet precies hoe het zit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mamakarlien

2. adi

adi Niet meer actief

Als de kleine minder dan 500cc opvolgmelk drinkt moet je vit D bijgeven.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kindje 2x een kwartier (anderen zeggen een uur) buiten is met handjes en hoofdje onbedekt, hoef je geen vit. D bij te geven. In de winter gaat die vlieger niet op, maar nu weer wel.;)

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja dat heb ik ook weleens gehoord maar aan de andere kant hoor je weer dat je vit D. moet bijgeven tot het 4e jaar? Wat is nu waar?

5. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ow.. elke keer als ik hier op ZP een topic over vitamine D voorbij zie komen, denk ik; oh ja, dat moeten we ook niet vergeten'. Het staat hier al een hele tijd in de kast, maar als ik het 10x heb gegeven, is het veel..:).
    Gelukkig komt ze veel buiten, en 's ochtends krijgt ze ook bambix granenpap, waar ook vitamine D in zit.

Maar goed, ontopic; Wat ik altijd heb begrepen is dat wanneer je kindje minder dan 500cc opvolgmelk binnenkrijgt, je vitamine D 'moet' bijgeven. Dat van 2x een kwartier buiten komen ken ik nog niet..

6. zogelukkig

De gezondheidsraad dekt natuurlijk een soort van veiligheidsrisico in, door te stellen dat ieder kind tot het 4e jaar vit. D nodig heeft.

Wij geven het liever niet en ik kom sowieso veel buiten met de kleine (twee honden, ik moet wel) en hier is het cb ook geen voorstander om bij te geven vanaf mei.

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Om tot de verwarring bij te dragen :D: mijn CB zei 300cc opvolgmelk voor voldoende vitamine D.

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik geef het trouwens ook liever niet maar kan niet echt zeggen waarom.... Ben niet zo van de supplementen, toevoegingen en smeerseltjes, paracetamol, enz.

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    De vitamine-D druppels van Davitamon zijn opeens veranderd van verpakking; er staat nu op dat je kindje er 10 moet hebben en voorheen was dat 5.
    Ik geef er nog steeds vijf. Vind het zo'n gemiep.. Mijn dochter krijgt overigens borstvoeding.

10. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hmmm... ik weet niet echt of ik hier nou wijzer van ben geworden hahaha :D! Mijn dochtertje drinkt nu ongeveer 450ml op een dag, dus het zit op het randje. Gelukkig leef ik zomers altijd buiten ongeveer, dus ik laat het voorlopig even zo, mocht ze nou nog minder gaan drinken dan loop ik naar de drogist ;).
    Bedankt allemaal!!

11. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

het was eerst 5 microgram ofzoiets, en nu is het 10 microgram, dat is 10 microgram gewoon 5 druppels ( tenminste dat is hoe ze het bij de DA zeiden tegen mij.)

12. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Dat is niet zoals het op de verpakking staat. Wat ik eruit haal is 10 microgram, 10 druppels. En zijn de druppels op zich niet veranderd, maar de 'aanbevelingen'. Voor kindjes tot 4 jaar wordt nu 10 microgram (dus 10 druppels) per dag geadviseerd, dat is 200 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (adh) voor volwassenen, maar het schijnt dat kindjes dat nodig hebben.. volgens de nieuwe inzichten dan.

13. zogelukkig

10 mcg is idd 10 druppels. Dat is iig al een jaar zo.

De Gezondheidsraad stelt dat kinderen tot 4 jaar en zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven 10 mcg EXTRA vit. D moeten nemen.
    Daar ben ik het niet mee eens.

Ik -en ook mijn zoontje- eet wel gewoon margarine waar het aan toe is gevoegd en kom veel buiten. Verder eet ik genoeg voeding waar het in zit. Voor mijn gevoel is dat voldoende. Dat gevoel weegt zwaarder dan het slechte gevoel dat ik heb bij zo'n supplement. Maar dat is puur persoonlijk.

14. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Tja heel vreemd. Charlotte komt ook elke dag buiten tenzij het heel erg hard regent de hele dag. Ze drinkt ongeveer 300ml halfvolle melk per dag én een toetje van ca. 100cc, yoghurt, kwart, vla, elke dag iets anders. Maar ik geef toch ongeveer om de dag 4 tabletjes (10mcg) want hier op het cb zeiden ze juist weer dat ik het dagelijk moet geven?! Vergeet het regelmatig maar zo ongeveer om de dag krijgt ze het wel. Gek dat daar nu niet gewoon 1 duidelijke richtlijn in is. Als ze net geboren zijn moeten ze zoveel drinken en precies zo en zo, worden ze ouder weet niemand ergens meer het fijne van :(

15. adi

adi Niet meer actief

Hoeveelheid zuivel dat ze drinkt heeft niks met vit D te maken. Hoeveelheid opvolgmelk wel, daar is vit D aan toegevoegd. Deze zit niet standaard in zuivel producten.

Richtlijnen zijn wel heel duidelijk hoor. gezondheidsraad adviseert om aan kinderen tot 4 jaar die:
    - minder dan 500cc opvolgmelk drinken;
    - of borstvoeding krijgen
    dagelijks 10 druppels vit 10 te geven.

Er zijn gewoon mensen die persoonlijk dit advies niet willen opvolgen, maar het advies aan zich is heel eenduidig.

16. zogelukkig

Dit is het officieele ADVIES van de Gezondheidsraad:

Wie hebben extra vitamine D nodig?

10 microgram vitamine D per dag

Kinderen tot 4 jaar*
    Mensen met een donkere huidskleur
    Mensen die onvoldoende buiten komen
    Vrouwen die een sluier dragen
    Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
    Vrouwen vanaf 50 jaar
    Mannen vanaf 70 jaar

*geldt niet voor kinderen die dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk krijgen.

17. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ok dit is duidelijke taal ;). Super! Bedankt!

Deel Deze Pagina