Hulp met vegetarisch eetpatroon bij 8 mnd!

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaMarije, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hallo!

Ik wil mijn manneke graag vegetarisch laten eten totdat ie minstens 1 jaar is. Vis vind ik overigens geen probleem, maar hebben we nog niet geprobeerd, is er nog niet van gekomen. Nu begreep ik van de voedingskundige hier op het forum dat het verstandig is bij elke maaltijd iets met vitamine C te geven, i.v.m. de ijzeropname. Ik weet alleen niet hoe ik dat praktisch vorm moet geven.

Ons schema is nu (tijden zijn ongeveer, zit wat variatie in):
    7.15: bord pap (180/6 met 7 scheppen bambix)
    10.15: fruit als tussendoor
    11.00: fles 150/5
    12.00: brood (1-1,5 sneetje) met paar slokjes sap
    14.30: yoghurt als tussendoor (soms met fruit, soms met diksap)
    16.30: fles 150/5
    18.00: warm eten (aardappels/pasta met groente, evt. ei of vis)
    19.00: flesje 90/3 ter aanvulling als ie nog niet voldoende heeft

Ik vind ons patroon momenteel niet heel erg handig omdat ik de hele dag constant met zijn eten/flesjes/hapjes, etc. bezig ben. Heeft iemand suggesties om het schema te veranderen? En hoe kan ik ervoor zorgen dat er bij iedere maaltijd vit. C. komt? Fruit en brood combineren?

Graag jullie suggesties, schiet er maar op los!
    Liefs!

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hij krijgt idd elk uur/2 uur iets te eten.. Heeft hij dan ook echt alweer honger..?? Misschien zoiets;

7.15; bord pap
    10.30; fruit met een flesje melk
    12.00; brood met (versgeperste) jus d'orange
    15.00; yoghurt met fruit
    18.00; warm eten
    flesje voor het slapen gaan

Succes!

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    tjah, waarom niet bij elke maaltijd een paar slokjes vers geperste jus? Ik voedt mijn kindje de eerste jaren (tot hij er zelf over kan beslissen wat hij wil) helemaal vegetarisch op, geen vlees en vis dus. Eet ik zelf ook niet. En moet eelrijk zeggen dat ik er niet onwijs op let of hij bij elke maaltijd wel vit-c binnen krijgt voor de ijzeropname. Ik eet sowiezo wel bijna elke dag een sinaasappel met hem en hij ontbijt altijd met verse vruchten en haverpap. Als je er gewoon goed op let dat hij genoeg ijzerhoudende producten eet (broccoli, erwten, linzen en kikkererwten zonder velletje, enz) dan moet het volgens mij wel goed komen hoor! lekker (biologische) appelstroop op brood werkt ook goed!
    Als hij gewoon goed gevarieerd eet hoef je je volgens mij geen zorgen te maken!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Vitamine C (fruit/vruchtensap) combineren met ijzerhoudende voeding (volkorenbrood, groente) is sowieso verstandig, voor iedereen!
    We eten in Nederland altijd melk met brood of avondeten met yoghurt teriwjl calcium de opname van ijzer uit ons voedsel juist remt.

In vlees zit lang niet zoveel ijzer als je denkt. Een volkorenboterham met appelstroop bevat al meer dan een kleine bal gehakt. In witvlees zit al helemaal weinig ijzer. Wel eiwitten, maar die kan je ook volop uit zuivel en peulvruchten e.d. halen.

Een mens helemaal geen vlees nodig om aan de dagelijks benodigde vitamines en mineralen te komen.;)

Mooi schema hoor!

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    dan moet je toch al heel veel calcium-rijke producten eten, wil t echt een negatief effect hebben?

Ik kom in de praktijk ( in mn werk) tegen dat mensen hun ijzertablet gewoon samen met zuivel in mogen nemen...

Ik drink zelf btw amper melk.. Melk moet hier in de melktank en dan naar de fabriek.. 's avonds een toetje na t eten is wel lekker.. en bij brood thee.. mokken vol!

Deel Deze Pagina