Vitamine A en D

Discussion in 'Voeding' started by Jeal, Aug 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jeal

Jeal Actief lid

Mar 2, 2009
    305
    0
    0
    Ik ben benieuwd wanneer jullie hiermee begonnen zijn.
    Onze dochter drinkt nu nog 4 a 5 flessen melk per dag. Ik heb begrepen dat alle vitamines hierin verwerkt zijn.

Maar vanaf wanneer heeft ze extra vitamines nodig?

2. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Je hoeft alleen extra vitamine D bij te geven. Dat is als ze minder dan 500cc drinken.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bedoel je met vitamine A, niet vitamine K? Die hoef je alleen bij borstvoeding de eerste 3 maanden bij te geven, daarna is het niet meer nodig. In flesvoeding zit dit sowieso

4. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat je AD-vitamines bedoelt. Die heb je inderdaad ook naast de standaard D-vitamine. En die worden gegeven aan kinderen die minder dan 500cc kunstvoeding drinken EN extra weerstand nodig hebben. Ik heb die in huis gehaald, maar achteraf toch maar besloten om alleen vitamine D te geven.
    Die andere overleg ik nog een keer met het CB.

5. tulip

tulip Niet meer actief

Ik geef het allemaal niet, ik ben in de zomer en wintermaanden zeker een uur per dag buiten met mijn dochter.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik geef ook geen supplementen.

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik geef nu vitamine D bij, omdat ze nog heel weinig KV krijgt. Eerder deed ik het ook bij de BV. Ik weet niet precies hoeveel vitamine D je uit zonlicht kunt halen en hoe dat dan zou compenseren, maar van die 10 druppeltjes krijgt ze echt niet zomaar teveel!

8. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    vitamine D wordt slecht aangemaakt tot 4 jaar, dit blijkt toch niet voldoende te zijn. Daarom wordt vitamine D aangeraden, dit wordt aangeraden zodra je over gaat op gewone melk en minder opvolgmelk geeft dan 500 cc.

Hier krijgt ze het ook elke dag, ongeacht dat ze elke dag voldoende buiten is.

9. zogelukkig

Helemaal niet! Vit. D onder invloed van de zon wordt razendsnel aangemaakt:

"Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52e breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt. In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D status te handhaven."
    bron: wikipedia

Die 10mcg EXTRA (dus naast je eten en drinken) haal je dus met gemak uit het zonlicht!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    A wordt al zeker 30 jaar niet meer geadviseerd. Daarvan zit je te snel over het maximum en het is HEEL giftig (dodelijk).
    D wordt geadviseerd als je minder dan 500cc kv geeft (tot 4 jaar). Huidig advies is 10 microgram per dag.

In de wintermaanden staat de zon in Nederland te laag om de UV-stralen die vitamine D activeren op aarde te laten komen.

11. zogelukkig

Nee; het advies van de Gezondheidsraad luidt: 10 mcg EXTRA en daar zorgt dat kleine beetje zonlicht dus voor, de rest haal je uit je voeding.

Dat klopt, maar het is nu zomer he?;)
    Als de "R" in de maand is, mag de fles met levertraan weer op tafel!:D
    (Maar vette vis op het menu mag natuurlijk ook).

Share This Page