Ik heb even kort uiteen gezet waar ik mee zit, hopelijk is het duidelijk en kan iemand mij een antwoord geven op mijn vragen. Alvast bedankt! Ik heb een ww-uitkering gehad van vier maand (totaal recht op zes maand) Daarna ben ik begonnen te werken op uitzendbasis. Als mijn zw.verlof in gaat, heb nog net geen 26 weken gewerkt. Nu mijn vragen: telt het zwangerschapsverlof mee als 'gewerkte' weken? en heb ik na mijn verlof (als ik niet terug kan/mag komen) weer recht op volledig ww van 6-7 maand? Of heb ik dan nog recht op de resterende twee maand van de vorige ww? en wanneer zal dan mijn uitzendcontract eindigen als ik niet terug kan/mag komen (of wat is verstandig om af te spreken)? Is dat de dag dat mijn verlof in gaat of dat mijn verlof eindigt? (gekeken naar mijn recht op ww)
Beste Lisa4, Je hebt een aantal vragen over de WW-uitkering na je zwangerschapsverlof. Telt het zwangerschapsverlof mee als 'gewerkte' weken? Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je voldoen aan de wekeneis. Dit is het geval als je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken hebt gewerkt of loon hebt ontvangen. De volledige weken van je zwangerschapsverlof tijdens deze 36 weken tellen niet mee als gewerkte uren. Als je vanwege je verlof minder dan 26 weken hebt gewerkt, dan kijkt UWV niet naar de laatste 36 weken. Deze periode wordt dan verlengd met de periode van je verlof. Heb ik na mijn verlof (als ik niet terug kan/mag komen) weer recht op volledig ww van 6-7 maand? Je geeft aan dat je voor je verlof net geen 26 weken hebt gewerkt en daarvoor een WW-uitkering had. In dat geval voldoe je dus niet aan de wekeneis en heb je geen nieuw WW-recht opgebouwd. Ben je na je verlof werkloos? Je kunt dan een herleving van je WW-uitkering aanvragen voor de restantduur van je (oude) uitkering. Wanneer zal dan mijn uitzendcontract eindigen als ik niet terug kan/mag komen (of wat is verstandig om af te spreken)? Dit kan ik niet voor je beantwoorden. Dit hangt af van je uitzendovereenkomst. Dit kun je beste met je uitzendbureau bespreken. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Oké, vriendelijk bedankt. Dan zal ik na mijn verlof nog minimaal 3 dagen terug moeten komen om de 26 weken vol te kunnen maken. Want langer dan 4 weken voor de tijd mag je niet meer werken, toch?
Heb ik nog even een vraag. Mijn eerste werkdag was 22 april 2014. Wat is dan de datum dat ik 26 weken gewerkt heb? Waar gaat het UWV vanuit? En moet er nog ergens rekening mee gehouden worden? Parttime werken of vakantie oid? Of is het van begin contract tot eind contract (of in mijn geval verlof)? Nogmaals alvast bedankt!
Beste Lisa4, Je hebt nog een aantal aanvullende vragen. Tot wanneer mag je doorwerken voor je zwangerschapsverlof? Het klopt wat je zegt, zwangerschapsverlof gaat in vanaf 6 tot uiterlijk 4 weken voor de dag na de uitgerekende bevallingsdatum. Als ik op 22 april ben begonnen met werken, wat is dan de datum waarop ik 26 weken gewerkt heb? En is parttime werken of vakantie nog van invloed? Een datum kan ik je niet geven. Je moet in 26 weken minimaal 1 uur per week gewerkt hebben. Dit kunnen ook uitbetaalde vakantiedagen zijn. Een week loopt van maandag tot en met zondag. In jouw geval telt week 17 als eerste week. Dan kan je zelf uitrekenen wanneer je aan de wekeneis voldoet. Actuele informatie over het zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je op de site van de Rijksoverheid en over de wekeneis hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare.
Super, bedankt! Dan heb ik de eerste dag van mijn verlof (bij 4 weken voor de tijd) toch precies 26 weken gewerkt!! Past precies!! *blij!!*