Ik heb deze week een intake bij het Sophia Kinderziekenhuis voor eventuele helmtherapie. Wie weet hoe dat gaat? Wordt het hoofdje ook opgemeten om te kijken hoe groot de afwijking is? Ik wil nl eerst kijken wat de arts zegt. Of gaan ze er daar al meteen vanuit dat je kindje een helm krijgt? In de folder las ik nl dat de helm meteen aangemeten kan worden op die dag. En hoeveel tijd ben je kwijt met het bezoek?
Hoi wij zijn vorig jaar feb. in het sophia geweest voor onze dochter. Wij hadden te maken met een vrouwelijke arts en zij heeft naar het hoofdje gekeken, stand van de oortjes en even met een meetlintje opgemeten en JA gelukkig kwam onze dochter in aanmerking voor een helmpje. Ik moet wel zeggen dat onze dochter een enorme afplatting had, we hebben er maanden alles aan gedaan maar hier moest te natuur toch even geholpen worden. ik weet niet hoe het nu is maar vorig jaar was het zo dat iedere vrijdag de helmpjesmaker ( livit) in het sophia zat, onze eerste afspraak was op een vrijdag en na het bezoek aan de arts konden we direct een deurtje verder voor het aanmeten van de helm, kleurtje uitzoeken etc etc Onze dochter heeft er geen seconde last van gehad ( mama wel natuurlijk) en ik ben heel blij dat die helmpjes bestaan, 6 maanden op een heel leven stelt echt niks voor!
oja wij waren ongeveer 2 uurtjes kwijt, maar het was toen niet zo druk. de laatste keer duurde het wat langer..
Maar kun je ook na de afspraak de beslissing nog even uitstellen, dus later terugkomen voor het meten? Hij is nu nog maar net 5 maanden.
Ik ben er ook geweest... maar meer om de bevestiging of het wel of niet nodig was! We werden redelijk snel geholpen.. Alles werd opgemeten.. en ze pakte een formulie om alles in te gaan vullen en met de helmtherapie te beginnen... Mama in tranen natuurlijk, want liever had ik gehoord dat het niet nodig was. Toen ging onze (vrouwelijke) arts verder vragen. Jesse had namelijk wel een afplatting maar niet heel ernstig en het hoefde dus niet.. een helmpje.. maar die vrouw dacht dat wij juist kwamen voor een behandeling. Hoop dat je het nog snapt... Uiteindelijk hoefde het dus niet haha! eigenlijk een verhaal van niks, en heb je er helemaal niks aan! Maar ze meten het idd op. En bij ons ging ze er al vanuit dat we ermee zouden starten..Dus je kan wel vragen of het echt noodzakelijk is.. Nu denk ik er trouwens wel over hoor! En vindt het wel super dat dit bestaat.. maar ja, toen zat ik boordevol hormonen! En je wilt dat natuurlijk er helemaal niks met je kindje is...
Zover ik weet niet, maar stel dat je kindje in aanmerking komt, waarom zou je het dan uitstellen? hoe eerder je begint ( men wil het liefst met 6 maanden ) hoe sneller een mooi resultaat. zover ik weet wil het Sophia al niet meer meewerken als je kindje 7 of 8 maanden is dit ivm met de hardheid van de schedel, na 1 jaar heeft het echt geen nut meer om een helm op te zetten. Fysio etc helpt niet altijd om de vorm van het hoofdje weer terug of mooi rond te krijgen
Ik wil het nl liever niet. Dus ik hoop gewoon dat zij mij vertellen dat het nog beter wordt. En het is echt al een heel stuk minder geworden. Maar ik vind het moeilijk wat ik kan verwachten. En mijn vriend wil het liever helemaal niet. Ik sta er nog wat meer voor open. Maar als ik kan kiezen tussen een enigszins rond hoofdje zonder helm, of een perfect rond hoofdje met helm. Kies ik toch voor het eerste. Maar dat is natuurlijk ieders keuze. Ik ben ook bang dat ik straks spijt krijg als ik het bijv. niet doe.
Wij kwamen helaas niet meer in aanmerking voor helmtherapie in het Sophia, omdat Jochem al te oud was. We zijn nu onder behandeling in Tilburg. Mag ik vragen waarom je geen helmpje wilt? Tuurlijk het is niet leuk, maar als je de vorm eventueel niet zelf meer kan beinvloeden? Wij dachten ook dat het nog wel goed kwam, maar helaas. Nu is het nog maar de vraag bij Jochem of het afgeplatte helemaal weggaat. Het scheve is wel al een eind weggetrokken. Meestal laten ze d.m.v. een berekening gelijk al weten of het nodig is. Maar de keuze ligt dan nog altijd bij de ouders hoor!
Mijn dochter haar hoofdje is niet helemaal perfect rond geworden, ze had een enorme afplatting, haar oortjes stonden ook al uit het lood..... helemaal rond zou het nooit worden! Wij zien het nog goed maar mensen die niet weten dat ze een helmpje heeft gedragen, weten niet beter of ze heeft een rond hoofje. Je doet het toch niet voor je zelf, maar voor de toekomst van je kindje? als hij of zij later een beugel moet doe je het toch ook of niet soms?
Cin, het kan maar tot ongeveer het 1e jaar. Dus je hebt straks de kans dat je er spijt van krijgt, maar dan kan je het niet meer veranderen!
Voor Jesse was het niet nodig. Het zou namelijk zelf nog wel wat ronder worden. Helemaal mooi rond wordt het nooit meer. Jesse was trouwens al over de 6 maanden. Ze vond hem ook wat te oud... maar dit kwam door onze fijne cb arts... zij had wat vertraging...:-s Maar goed.. Wij zijn overigens ook met Jesse bij een ostheophaat geweest hiervoor.. waardoor zijn afplatting ook wat minder is geworden!
ha het cb, ik heb ze maar laten l..... en ben zelf op onderzoek uitgegaan. Het cb zegt vaak dat het wel goed komt maar dat klopt niet altijd.
klopt dat zeiden ze ook in het begin. En ineens zeggen ze .. na een paar maanden.. dat ze het toch wel erg scheef vond, en dat Jesse een helmpje moest... je gelooft dat ik in tranen was he!
Ja dat geloof ik zeker! Mijn vertrouwen in het cb was ook in 1 klap weg. Helaas zijn wij niet de enige, veel cb's zeggen dat het vanzelf over gaat maar ik hoor en lees helaas andere verhalen..
O bij mij heeft de wijkverpleegkundige van het cb mij juist aangeraden om de kinder fysio te bellen(ook omdat hij heel gespannen in zijn lijfje was en daardoor heel druk). De cb arts zei wel afgelopen donderdag dat zij dacht dat het niet nodig was en dat ze veel erger had gezien. Ook de osteopaat dacht dat het niet nodig was. Maar ja je houdt toch die twijfel he? (ik althans...)
Wij zijn met Tim ook bij de kinderarts geweest ivm de afplatting van zijn hoofdje en hij was net 6 maanden oud. (we hadden er eerder naar toe gekunnen maar hier ook het cb wat niet echt snel van begrip was) Het resultaat zou echt minimaal zijn omdat zijn fontanel al heel ver dicht was, het zou dus mm werk zijn wat we nog vooruitgang konden boeken, wij hebben dus besloten om geen helmpje te laten dragen. De afplatting was en is echt minimaal dus het is de vraag of we uberhaupt voor helmtherapie zouden kiezen. Maar om een lang verhaal kort te maken wacht niet te lang met beslissen voor je het weet kan het niet meer of kun je maar weinig resulaat behalen. succes met de beslissing!
Hier hetzelfde verhaal met het cb. Veel te laat aan de bel getrokken, dat het toch niet vanzelf meer goed kwam. Heb toen echt gejankt. Hij heeft z'n helm dus eigenlijk ook veel te laat gekregen, pas met 8 maanden. Maar één geluk bij hem, hij heeft nog wel een grote fontanel. Laten we er maar het beste van hopen.
Ons mannetje heeft ook via het Sophia zkh en Livit zijn helmpje gekregen. Idd een half jaar, vanaf dat hij 6 maanden was. Ik vond het vreselijk aan het begin, maar was er toch heel snel aan gewend. Mijn zoontje zelf wist na een paar dagen al niet beter meer. Vond het geloof ik zelfs wel handig bij het spelen, dan kon hij zijn hoofd minder hard stoten, haha! Dat halve jaar was zo voorbij. Het is bij hem wel wat bijgetrokken maar niet helemaal rond geworden. Maar goed, zijn haar is nu veel dikker dus je ziet het eigenlijk helemaal niet meer. Ik ben blij dat we het gedaan hebben! Dan heb je tenminste zelf ook het idee dat je er alles aan gedaan hebt. Komt allemaal goed in ieder geval!