Hallo meiden.... na een discussie met een vriendin over hypotheek hoogte etc... waar we overigens geen van beiden uitkwamen omdat we het gewoon niet weten ( ze staat op punt huis te kopen) dacht ik laat ik de vraag hier eens stellen: wat is nu de woonquote? ze zeggen dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen moet verwonen maar wat bedoelen ze hiermee? is dat aleen je hypotheek??? of ook alle vaste lasten zoals verzekeringen vve, etc..? en gaat het dan om je bruto of netto hypotheek? stel je inkomen is 2400 netto... mag je hypotheek dan max 800,-netto zijn? ze gaat kopen met NHG... die zorgen er toch altjd voor dat je een verantwoorde hypotheek afsluit? anders krijg je toch geen NHG? groetjes Jose
Ik heb die term nog nooit eerder gehoord... Maar de hoogte van de hypotheek wordt bepaald door de hypotheekverstrekker. Meestal nemen ze als richtlijn... 5x je gezamenlijke jaarinkomen (bruto) of zoiets.
Ik geloof dat hypotheken ongeveer 4 tot 5 keer het jaarinkomen als richtlijn aanhouden, afhankelijk van de hypotheekvorm Wat ik wel eens heb gehoord ergens, is dat het financieel het veiligst is als ongeveer 1/3 van je maandinkomen opgaat aan (netto) hypotheek en ik kan mij voorstellen dat dat in sommige gevallen inclusief de VVE is, maar dat zou dan afhankelijk zijn van de hoogte van de maandelijkse bijdrage. Ik kan mij voorstellen dat als je met een inkomen van 2400 euro, 800 euro zou verwonen, maar als je dan nog een 300-400 euro per maand aan VVE hebt, dan schiet je er nog niets mee op. Maar als het 100 euro is ofzo, is dat ook nog wel te overzien. Verzekeringen, gas/licht/water etc. reken ik dan niet mee, dat zijn standaard vaste lasten ... En NHG heeft ook meer te maken met de hoogte van de lening dacht ik. Boven een bepaald leenbedrag krijg je geen NHG meer, maar ik weet even niet meer wat de grens was (ik dacht zo rond de 350.000, maar dat weet ik echt niet zeker).