hoe zit het nu met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door emje, 22 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emje

emje Niet meer actief

hoi,

wij hebben al een tijdje een meningsverschil met het werk van mijn vriend.

het is namelijk zo dat ik een keizersnede krijg en dat het bekend is dat vanwege mijn handicap de genezing langer gaat duren. ik mag ook 2 weken niet zelf mijn rolstoel besturen en zeker onze dochter van 1 niet tillen. ik heb dus echt hulp nodig met de verzorging van de kinderen en met mezelf omdat ik dus niet mobiel ben.

nu zegt zijn werk dat hij 2 dagen kraamverlof krijgt (betaald) daarbij krijgt hij 15 minuten betaald voor het aangeven van zijn kindje en 30 minuten betaald voor de keizersnede. de overige uren voor eigen kosten.

mijn vriend wil ook kortdurend zorgverlof opnemen om mij en zijn kinderen te verzorgen. hier doen ze erg moeilijk over en mijn vriend moet met bewijzen komen dat dit echt noodzakelijk is omdat dit normaal niet is na een bevalling.

we zijn nu dus even helemaal in de war met waar we nou wel of niet recht op hebben. kunnen jullie ons misschien verder helpen?

2. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
  3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik neem aan dat zijn baas op de hoogte is van jouw 'situatie; anders zou ik gewoon op de koffie gaan, ( in rolstoel uiteraard)

Maare ik neem gemakshalve aan dat jij een medische indicatie hebt, van evt een gyneacoloog en of SIZ. dan moet dat toch ook voldoende zijn.

4. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Er is een verschil of hij vrij moet nemen om voor jou te zorgen omdat je herstellend bent, of omdat hij voor de kinderen moet zorgen omdat jij dat niet kan. In het eerste geval heeft hij dus WEL recht op zorgverlof, maar alleen als er dus geen kraamhulp meer is. In het tweede geval heeft hij GEEN recht op zorgverlof, omdat de kinderen niet ziek zijn. Is een hele kromme regeling, maar wat doe je eraan! Ligt trouwens ook wel een beetje aan de werkgever hoe moeilijk ze er over doen hoor!

5. emje

emje Niet meer actief

zijn werkgever weet hoe het met mijn medische situatie is. maar ze denken dat het allemaal wel mee valt want de meeste vrouwen kunnen na een paar dagen alles weer volgens hun.

ik zit er inderdaad aan te denken een brief van de gynacoloog te vragen als bewijs dat hij echt voor mij moet zorgen.

mijn vriend moet dus voor de kinderen en voor mij zorgen omdat ik niet kan lopen en dus ook niet zelfstandig mijn rolstoel mag voortbewegen. ik heb dus echt hulp met alles nodig.

we weten dat de zorgverlof pas in kan gaan zodra de kraamzorg weg is. mijn vriend neemt ook onbetaald verlof voor de dagen dat de kraamzorg er nog wel is. dit i.v.m. dat hij om 05.00 moet beginnen en ik dan nog geen hulp heb en hij er snachts natuurlijk ook uit moet.

de keizersnede staat al gepland voor 2 mei en nu beginnen ze ineens moeilijk te doen terwijl we dit al 2 maanden geleden hebben aangegeven.

6. tulip

tulip Niet meer actief

zorgverlof mag je toch ook voor je partner opnemen, dus anders moet hij het er op gooien dat hij nog voor jou moet zorgen. Vind dit wel enorm triest zeg.

7. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Vind het te belachelijk voor woorden dat hij drie kwartier krijgt voor de keizersnede en het aangeven. Wat een rotbaas zeg! Kan me best voorstellen dat een werkgever niet meteen een dag geeft voor het aangeven, maar 15 minuten???
    Deze baas is echt niet helemaal bij zijn hoofd dus goed uitzoeken waar je recht op hebt en dat ook eisen. Het wordt al zwaar genoeg voor jullie de eerste weken zo te horen en dan lijkt me het naast noodzakelijk wel erg fijn ook dat hij erbij is. Succes!

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik heb geen antwoord op je vraag sorry,
    maar ik zou je topic wel even verplaatsen.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Hoe het zit met zorgverlof, daar weten anderen blijkbaar meer van dan ik, dus daar heb ik niks over toe te voegen.
    Maar voor de bevalling zelf en voor het doen van aangifte, behoort je vriend vrij te krijgen voor zolang als nodig is (dus zolang als de bevalling duurt - en dat is langer dan alleen de incisie en het eruit halen van jullie kind - en zolang als hij nodig heeft om aangifte te doen).

Die werkgever klinkt als extreem zakelijk, zo kom ik ze niet vaak tegen.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

ML zegt: langdurig zorgverlof op basis van de Wet Arbeid en Zorg. Is wel fifty-fifty, maar ik zou het toch uitzoeken. (En de wet kun je nalezen op www.wetten.nl.) Verder: vraag hulp bij een vakbond (als je daar lid bent).

En ja, je hebt zelf ook echt die zorg nodig, niet alleen voor de kinderen. Ik lag toen de kv 10 dagen na mijn ks weg ging nog steeds grotendeels op bed en ik heb geen handicap en zit niet in een rolstoel. Wat een achterlijke reactie zeg, dat "de meeste vrouwen na een paar dagen alles weer kunnen." :$ Bij een ks is dat zeker niet waar!

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit! Reactie van ml over je vriend's werkgever: wel een beetje treurig. Wat bizar!

12. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Wat een l*l is zijn baas zeg....

13. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar is hier geen andere oplossing voor? Thuiszorg bijvoorbeeld?
    Ik neem aan dat je ook een achterban hebt die voor jullie klaar staan anders vind ik het erg dapper om voor 2 kindjes te gaan als je in een rolstoel zit.

Ik hoop dat het zorgverlof lukt,maar ik vrees dat werkgever niet verplicht is om betaald zorgverlof te geven.
    Onbetaald is misschien wel mogelijk,maar kunnen jullie dat financieel aan?
    Succes, ook met de keizersnede!

14. Wat betreft het kraamverlof, dat zijn echt 2 HELE dagen dat hij recht heeft op vrij. Ook een HELE dag voor de bevalling. Maakt niet uit of het een keizersnede is of een natuurlijke bevalling. Kom op, een keizersnede is ook nog een hele buikoperatie, en dan zo doen?? Wat een inlevingsvermogen van die figuur (not).

15. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Neemt ie toch vakantiedagen op? Tenmiste als het niet eeuwig duurt.
    Ik zou die stress met werk niet aangaan in deze periode.
    Mijn man heeft twee weken vrij genomen.
    Jouw man krijgt wettelijk twee dagen van werkgever.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

kortduend zorg verlof moet hij geven omdat je partner voor JOU moet zorgen. de zorg voor je kinderen valt hier niet onder.

2 en 3 mei heeft hij vrij dus 4 en 5 mei moet hij verlof opnemen- 6/7 is weekend. ma 8/di 9 is de kraamzorg er nog (evt nog 2 dagen daarna op med. indicatie)dus die moet hij ook vrij nemen.

woe 10/do 11/vrij 12/ ma 15/di 16/woe 17/do 18/vrij 19/ma 22/di 23 zijn dus de 10 dagen (ervan uitgaande dat hij fulltime werkt) waarvoor hij kortdurend zorgverlof mag opnemen.

laat je gyn. inderdaad een brief schrijven waarin staat dat de verwachte hersteltijd van jouw minimaal 2 weken gaat duren. lever die in + wettelijke/cao regels van kortdurend zorgverlof.

ik zou als ik jou was die week van 23 mei ook nog zeker iemand regelen die bij jou is .

17. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik zou toch contact opnemen met het ciz

18. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Wat een verschrikkelijke vent die werkgever van je vriend, ongelofelijk hoe sommigen toch kunnen zijn. Alsof ze miljoenen verliezen als een van hun werknemers een paar dagen afwezig is omdat die een kind heeft gekregen en in een uitzonderlijke situatie zit. Belachelijk gewoon!

Heb je een rechtsbijstandsverzekering of is je vriend lid van een vakbond? Zij kunne vaak ook goed advies geven. Of je kunt het juridisch loket proberen.

En kan je vriend (als er echt geen ander emogelijkheid is) geen onbetaald verlof opnemen of vakantiedagen?

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.137
    113
    Pff, lekker achterlijk.. 2 weken hulp na een ks is zeker geen overbodige luxe en ja, hij heeft recht op zorgverlof om voor jou te zorgen na de kraamzorg weg is. Mijn man gaat het ook aanvragen als het hier een ks wordt (ervaring van de vorige 2 keer leert dat ik zeker 2 week hulp nodig heb na een ks).

En hij heeft recht op 2 dagen kraamverlof én calamiteitenverlof voor de bevalling zolang de bevalling duurt en dan niet alleen een half uur voor een ks. Wat een e*kel zeg.

20. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Het lastige in deze situatie is dat je man alleen recht heeft op kortdurend zorgverlof als hij "de enige is die deze zorg kan verlenen". Dat is soms moeilijk aannemelijk te maken. (Een werkgever kan beargumenteren dat je andere mantelzorgers in zou kunnen zetten)

Bovendien kan het zijn dat er aangepaste afspraken staan in de CAO van zijn bedrijf.

Sterkte!

Deel Deze Pagina