hoe zelf eten dreumes

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel86, 27 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik wil graag mijn dreumes zelf leren eten. Fruit krijgt ze in stukjes, pakt ze zelf. Rijstwafel, lange vinger, soepstengel, eet ze zelfstandig. Brood leg ik in stukjes neer en soms pakt ze het zelf.

Ze vindt het afhappen moeilijk vooral met fruit, (stuk fruit propt ze in een keer in haar mond) terwijl ze wel een rijstwafel kan afhappen. Hoe kan ik haar dit leren?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    hier een beetje het zelfde, brood, fruit en stukjes koek belanden zo in 1 keer in zn mond, liefst 3 stukjes tegelijk zodat zn mond helemaal vol zit.
    en een koekje ofzo kan ie wel netjes stukjes afbijten.
    avondeten geven wij met een vorkje of lepeltje. in princiepe geven wij dit maar soms prik ik er een stukje aan zodat hij kan oefenen om het in zn mond te krijgen en ik net iets langer de tijd heb om zelf een hap te nemen haha
    ik denk dat we vooral heel veel geduld moeten hebben voordat ze zelf (netjes) kunnen eten...
    en na iedere maaltijd de tafel, stoel en vloer voorlopig nog schoon kunnen maken haha

succes ermee!

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik denk dat het vanzelf beter wordt. Tenminste dat is mijn ervaring met onze drie dames wel. De eerste at vrij lang geen echte stukken en al helemaal niet zelf, maar langzaamaan ging dat steeds beter. De tweede ging vanaf een maand of 11 in protest bij voeren dus die ging toen a la rapley eten en sindsdien eigenlijk nooit meer hoeven helpen bij iets. Jongste eet sinds 6 maanden met rapley vrijwel alles zelf. Van nauwelijks iets, naar steeds meer en dingen die eerst slecht lukte gaan ook steeds beter (bijv nattig fruit).

Je zou natuurlijk ook verschillende kleine vorkjes kunnen klaarleggen met kleine hapjes eraan. Maar zelf zou ik het gewoon zo laten. Ze zal vanzelf doorkrijgen dat afhappen misschien fijner is. Alhoewel als je met hele stukken lekker snel gaat heeft natuurlijk ook zijn voordelen :p

4. kwebbel86

Ik ga eens een bestekje er bij pakken :) En idd heel geduldig zijn en schoonmaken haha!

Het valt mij op dat ze wel steeds bozer wordt als ik haar help. Gisteravond bijv. wilde ze pertinent door ons beiden geholpen worden. Help ik haar, schudt ze haar hoofd. Gaat papa haar helpen, dan accepteert ze het. Andersom is het ook wel eens zo. Wat is dat toch?

5. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Dat is: Ik ontdek dat ik wat te zeggen heb en een eigen wil heb. Soms erg leuk maar soms erg irritant

Wat eten betreft hier gaf meneer ineens Door hoor het werkte. Prikte eerst zelf zo'n brood van zijn boord en later ook het avond eten. Sinds hij 16 mnd is ongeveer. Dus nog even geduld

6. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    haha leuk die leeftijd dat ze dingen doorkrijgen dat ze zelf wat te zeggen hebben!
    wij hebben vandaag bij het avond eten 2 vorkjes gebruikt, 1 voor mij om dingen aan te prikken en in zn mond te stoppen en 1 voor hem om mee te knoeien en proberen te prikken.

brood en fruit eten wij gewoon met de hand, eet ik zelf ook met mn handen tenslotte.... en dat gaat em vort goed af. vrij netjes en in zn mond ipv op de grond!

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook een propper maar ze komt er vaak vanzelf achter dat het niet handig is. Ik laat haar rustig haar gang gaan.
    Inmiddels kan ze ook aardig met bestek eten.

8. kwebbel86

Geduld dus :)
    Bedankt iedereen voor het delen!

9. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Vraagje dames:
    Hoe doen jullie dat met brood met plakkerig beleg? Ons mannetje eet brood met kipfilet bv zelf, ik leg de stukjes voor hem neer en hij steekt ze zelf in zijn mond (maar ook wel op de grond hoor).
    Ben ik te netjes dat ik met bv stroop of jam hem voer, omdat anders alles onder zit? Hijzelf, zijn stoel, tafel, vloer, alles.

Hoe doen jullie dit?

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd ben je te netjes. Hier begint ze nu wat schoner te worden maar hier moet dagelijks flink gepoetst worden na t eten.

11. kwebbel86

Plakkerig beleg op een boterham vouw ik de boterham dubbel en snij het in zo'n 6 stukjes dan pakt ze het brood ipv het plakkerig beleg ;)

12. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    idd zelf laten eten, na een paar weken gaat t echt wel netter hoor!
    en nu gewoon na iedere maaltijd tafel stoel en vloer poetsten, hoort erbij zullen we maar zeggen. ik heb daarom tegenwoordig zo'n doorzichtig tafelzeil over de tafel heen liggen, scheelt me poetsten en gaat mn tafel wat langer mee

13. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik ga het toch maar wat vaker erop wagen dan :)

Vanavond pasta met tomatensaus zelf laten eten. Lepel snapt hij echt nog niet, dus maar met de handjes haha. Zo'n slabber met mouwen (van de Ikea) aan en gaan. Hij heeft genoten!

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Fijn toch!! Dat is t belangrijkst. Hier probeert ze het heel goed met vorkje maar gebruikt ook vaak haar handjes.

15. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    warme maaltijd geven wij met zo'n klein plastic vorkje, ik prik het eraan en hij eet het op. goed voor de motoriek. meestal krijg ik het vorkje dan niet meer terug dus standaard 2 in gebruik haha
    als t niet snel genoeg gaat geef ik hem tussendoor ook nog we hapjes hoor.

Deel Deze Pagina