Zoontje van 5,5 mnd reageert slecht op fruit/groente

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Mariaatje, 23 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 5 maanden reageert erg slecht op fruit en groente.
    Ik geef nu 5,5 maand borstvoeding. Sinds de leeftijd 4 maanden geef ik rijstebloem (vanille) heerlijk vindt hij het. Ook heb ik toen 1 x per dag een borstvoeding vervangen voor kunstvoeding (Nutrilon 1).
    Rond 4 maanden ook begonnen met groente/fruit (of fruit of groente per dag), hij reageerde daar meteen heel heftig op. Krampen, persen om scheten te laten en erg huilerig. Ik heb zowel banaan, peer en worteltjes geprobeerd.
    Ik dacht, misschien is het nog te vroeg, dus even mee gestopt en met 5 maanden weer opnieuw geprobeerd. Helaas herhaalde zich de klachten, en wederom had ik een ontevreden baby in huis.
    Eergisteren heb ik 1/3 banaan gegeven, wederom hetzelfde verhaal.
    Wat kan ik doen om het voor hem gemakkelijker te maken, want hij vindt het wel heerlijk.
    Kijkt ons voortdurend het eten uit de mond, en is er echt aan toe om andere dingen te eten dan alleen melk.

Wie heeft er tips voor mij?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Moeilijk wanneer hij er wel behoefte aan heeft maar er nog niet goed op reageert. Tot 6 maanden heeft je zoontje nog niet per se vaste voeding zoals groente en fruit nodig, maar kun je evt. wel kleine hoeveelheden proberen. Je kunt evt. nog even wachten ermee. Als er wat in de voeding verandert is dat vaak iets waar de darmen even aan moeten wennen. De een moet er misschien meer aan wennen dan de ander. Dit heeft even tijd nodig, en kan van een paar dagen tot 1-2 weken duren. Probeer het geleidelijk aan op te bouwen. Wanneer je bijvoorbeeld banaan geeft, 1e dag 1 theelepeltje, 2e dag 2 theelepeltjes, 3e dag 3 theelepeltjes en wanneer dat goed gaat kun je het verder uitbreiden en wat nieuws proberen. Zo gaat het heel geleidelijk.
    Succes ermee. Groetjes Angelique

3. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Hoi Angelique,

Bedankt voor je reactie. Ik ga dat maar eens proberen denk ik...
    Héél langzaam opbouwen, nog langzamer dan ik al deed.
    Ik ga er mee aan de slag.

Groetjes Maria

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Maria,
    Graag gedaan en veel succes.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina