Hallo.. even een ( misschien stomme) vraag aan jullie. ik ben vorige week bevallen van een prachtige zoon.. ik geef bv, maar de eerste drie dagen vroeg hij zooooveel dat ik echt helemaal op was. Ik legde hem zo'n 15 x op een nacht aan en overdag ook een stuk of 6 x. met de kraamverzorgster toen overlegd en een speentje uitgekookt en dit hielp! hij had gewoon een hele erge zuigbehoefte. maar hij is s avonds voordat wij gaan slapen en s nachts vaak en lang wakker. net alsof hij niet in slaap kan komen.. speentje spuugt hij ook weer uit. als ik hem dan aan leg dan heeft hij wel honger..maar dan zijn het vijf slokken en ligt hij te slapdn. leg ik hem terug dan is het weer huilen geblazen.. ik heb het idee dat hij s avobds miss niet genoeg voeding krijgt omdat hij zoveel moeite moet doen voor de melk waardoor hij (kort) in slaap valt. ik ben ook al begonnen met kolven en manlief geeft dat flesje ong 60 cc s avobds en daarna leg ik hem nog aan. flesje drinkt hij echt super snel leeg en ook nog wel een tijdje aan de borst maar toch daarna weer huilerig. zou er dan voor hem in de nacht niet genoeg voeding in zitten? kan ik dan miss voor de nacht een flesje fv proberen? srry voor het lange verhaal..maar ik ben hier nog niet heel erg in thuis van hoe en wat.
Ik denk dat je kindje wat regeldagen heeft. Waarschijnlijk heeft hij nu ook behoefte aan wat meer eten en door veel te willen drinken geeft hij daarmee jouw borsten het teken dat er meer melk gemaakt moet worden..borstvoeding is een vraag/aanbod principe. Door een flesje kv te geven krijgen je borsten dat teken dus niet en gaat je productie niet naar het peil dat je kindje nodig heeft. Dus als je het mij vraagt, nee echt niet doen! Daar komt nog bij, je kindje is nog zo klein...vaak willen drinken, huilen en nog geen ritme dat hoort er in het begin bij Maar....blijft dit langer zo gaan, dan is het een goed idee om een lactatiekundige langs te laten komen. Die kan dan met je mee kijken of je kindje wel effectief de borst leeg drinkt. Succes!
Ik denk dat je kleine 's nachts ook gewoon bij je wil zijn. Zeker als hij steeds huilt als je 'm weglegt en hij daarna 5 slokken drinkt. Verder heb je vaak regeldagen rond deze termijn en is clusteren ook heel normaal babygedrag en goed voor je productie. Probeer je kleine veel bij je te houden, overdag vaak aan te leggen, elke 2 a 3 uur of vaker als hij wil. Hou 'm s avonds gewoon lekker bij je en als hij wil clusteren, geef daar aan toe. 's Avonds in badje/samen douchen voor de nacht wil vaak ook wel wat helpen om ze lekker slaperig te krijgen. Als je 'm niet weg kunt leggen, kijk of je samen op een veilige manier samen kunt slapen. Mijn jongste kreeg ik de eerste maand 's avonds niet weggelegd, zij sliep de eerste tijd boven op mijn buik, daarna naast mij en na een maandje kon ik haar in de cosleeper wegleggen. Bij de oudste ging het iets makkelijker maar we hebben ook wel nachten gehad dat ze een deel van de nacht bij me lag. Groeit hij trouwens goed? Mocht het zo zijn dat hij ondanks veel aanleggen weinig aankomt, is het goed om een lk mee te laten kijken of hij wel effectief drinkt.
Okee.. Ja hij heeft onderdaad veel behoefte om bij iemand te zijn. hij groeit goed! Dus dat is het ook niet. hij klinkt af en toe wel erg benauwd als hij drinkt of daarna. is dat ook normaal?
Herkenbaar! Dat had ik de eerste weken ook, Levi bleef maar huilen en ik kon hem zeker 2 uur aan de borst hebben en daarna NOG honger! Achteraf bleek dat het steeds huilen was van de honger.. doordat ik hem niet goed aanlag. Mijn kraamhulp heeft mij verkeerde instructies gegeven en telkens gezegd dat ik het goed deed, terwijl dat juist niet was. Dankzij een lactatiedeskundige is het verbeterd. We hebben hem in die tijd ook telkens een flesje kv na gegeven. Mijn tip als je kv bij geeft; goed kolven!! Desnoods hem aanleggen en bij jou laten drinken, flesje bijvoeding geven en daarna nog eens kolven! Zo heeft hij genoeg en kan hij slapen, jij kunt even kolven voor de productie. Het is veel werk, maar als je het goed doet, wordt je productie hoger en kun je de kv afbouwen. Ik vond het op een gegeven moment wel fijn om een combi van bv en kv te geven.. overdag en 's avonds bv en laatste voeding een flesje kv.. dan wist ik zeker dat hij genoeg binnen kreeg voor de nacht
Je kunt ook proberen om op jouw verzoek te voeden, bijvoorbeeld 's avonds vanaf een uur of 17 samen op de bank tot bedtijd en gewoon télkens aanleggen als hij dat lijkt te willen. Dan wordt je productie opgevoerd en heb je kans dat hij na intensief clusteren niet 's nachts ook de hele nacht wil drinken. Meestal is dat opvoeren van de productie een kwestie van een paar dagen, dan is vraag en aanbod weer goed op elkaar afgestemd. Verder; samen slapen werkte hier heel goed, aanleggen was dan zo gebeurd, en ze sliep een stuk beter, waardoor ik ook meer rust kreeg 's nachts.
Ik denk dat je kindje gewoon graag bij mama wilt zijn. Soms hebben ze er moeite mee omdat ze niet meer lekker in je buikje zijn. Ik denk dat je het hartstikke goed doet met de bv hoor....je moet ook,zelf een beetje harder zijn. Als je weet da je kindje eigenlijk oed heeft gedronken bij jou het iets anders is. Ook om jezelf te beschermen...want consant de hele dag aanleggen is om gek van te worden. Ik denk dat hij echt mamahonger heeft....lekker veel bij je pakken en m verwennen..... Je moet je kindje gewoon leren kennen nu.....deze tijd hebben we allemaal gehad in het begin....komt helemaal goed.
Ik denk dat er ook meerdere oorzaken zijn.. Denk nog een omgekeerd dag en nacht ritme, regeldagen en vaak willen kindjes savonds ook clusteren! Dat hij de fles zo snel leeg heeft kan door de sterke zuigkracht komen.. Voor een borst moeten ze wat harder zuigen dan voor de fles, daar komt het zelfs gewoon uitgedruppeld! Welke fles gebruik je nu! Gebruik in ieder geval de kleinste speen... Mijn dochtet zoog in het begin met de avent fles de fles ook in no time leeg, met difrax s kersspeen ging het veel beter...
De dr brown fles.. de kleinste. die hebben we nu gebruikt. en heb okk nog de avent nieuwste kleine fles.. deze nog niet gebruikt. Kan niet uitvogelen welk soort speen er op zit...
Dat is normaal joh! Mijn middelste heeft dat 4 maanden gedaan en de jongste clustert nu nog wel. Clusteren is in elk geval normaal.
Tien dagen regeldagen! Laat manlief een dvd-box van een goede tv-serie en wat lekkere dingen halen, installeer je op de bank met een lekker kussen en geef eraan toe! Kv is in deze fase nergens voor nodig en verstoort het natuurlijke proces van vraag en aanbod.