Onze zoon ligt sinds een week in een groot bed (90x200). Dat ging super goed maar sinds gisteren heeft hij ontdekt hoe hij zonder te vallen uit bed kan klimmen. Gevolg.... apenkooien op zijn kamer! We wonen nu een week in het nieuwe huis en natuurlijk is het logisch dat hij op ontdekkingstocht uit gaat. Maar het is mij wel een gevecht om hem in bed te krijgen, maar vooral te houden! Vanmiddag ging hij om 12.30 naar bed en hij is pas rond 15.00 gaan slapen. Uiteraard niet zonder eerst van alles te slopen en open te maken. ( dat heeft ie vast niet van mij...) Uiteindelijk het campingbedje op zijn kamer gezet en hem daar in gezet zonder speen en knuffeltje. Gezegd dat hij zo moet gaan slapen of dat hij in het grote bed moet gaan liggen en dan krijgt hij wel speen en knuffel. Weggelopen van zijn kamer, meneer krijst, ik ga na 10 minuten terug en vraag of hij zijn speen wil. Ja zegt hij. Ik zeg prima, maar dan wel in het grote bed. Meneer gaat liggen en is vertrokken. TOP! Of het is een super goede techniek ( super idee van mijn man) of hij was totaal uitgeput en kon niet wachten te gaan slapen. Ik moet wel opmerken dat als hij eenmaal slaapt ( ook 's nachts) hij niet meer wakker wordt en netjes blijft liggen. Anyway, mijn vraag is, wie herkent dit en vooral, wie heeft de gouden tip om hem in bed te houden? Ik ga er van uit dat dit ontdekken tijdelijk is maar ik zou het wel prettig vinden dit zo kort mogelijk te laten duren.
Hij is nog geen anderhalf. Waarom heb je hem al in een groot bed gelegd? Mijn jongste van 2,5 ligt nog in een ledikant. Het past nog prima en anders weet ik zeker dat ik elke ochtend de inhoud van de kledingkast op de vloer aantref. De oudste is ook pas met 3 jaar naar een groot bed overgegaan. Want dan is het makkelijk uit te leggen dat ze niet uit bed mogen. Met zo'n kleintje wordt dat denk ik een heel gevecht en daar zou ik zelf geen trek in hebben.
Vraag ik mij ook af, hij is nog erg jong. Mijn zoon is 14 maanden en nog lang niet toe aan een normaal bed.
Oef, ik vind hem nog wel erg jong om in zo'n groot bed te slapen. Logisch dat hij dan op onderzoek uit gaat. Het enige wat je denk ik kan doen is hem consequent terug leggen, de nanny methode. Mijn kinderen zijn met 2 overgaan naar een junior bedje, zij waren toen op zo'n leeftijd dat ze gewoon bleven liggen.
Onze zoon was 2,5 toen de zijkant van zijn ledikant ging. Dit moest echt omdat hij zich gewoon over zn ledikantje liet vallen om eruit te kunnen komen. Als hij dat niet had gedaan had de zijkant er ook nog ingezeten tot hij niet meer in zn ledkantje pastte. Toen hij met 2jaar en 8maanden had ontdekt dat hij hele toeren kon uithalen met de zijkantjes van zn ledikant (erop klimmen, erin hangen en eraf springen) hebben we een eenpersoonsbed gekocht. dochter slaapt ook zo lang mogelijk in een ledikant. Hoop dat dat nog lang is maar vrees het ergste ... ze weet hoe ze eruit moet klimmen (grote broer deed het van de week even voor) maar met slaapzak aan lukt het haar nog niet. Enige jammere is dat ze al een tijdje weet hoe ze die uit moet doen. Hahaha ze draagt hem nu buitenstebinnen en dat gaat nog goed Ik zou dat grotere bed nog even achterwege laten. Hij is nog zo jong. Ik zou geen zin hebben in strijd en al helemaal geen zin in elke keer terug leggen en de hele avond bezig zijn ...
Aiden is met 3 jaar pas overgegaan naar een gewoon eenpersoonsbed van 90 x 200. Daarvoor lag hij nog gewoon in zijn ledikantje. Hij blijft gelukkig gewoon in zijn bed liggen. Waarom zijn jullie zo vroeg overgegaan? Op deze leeftijd is het nog erg lastig uit te leggen dat ze in bed moeten blijven. Bovendien kunnen ze vaak net lopen en zitten ze nu dus echt in de onderzoeksfase. Gebruiken jullie ook een bedhekje? Gezien je titel dacht ik overigens dat het over een tweejarige ging. Maar het gaat dus om een jonge dreumes.
Jeetje... 1 jaar en 4 maanden ik zou zeggen laat hem nog lekker geborgen in een klein bedje slapen. Of kies in ieder geval voor een peuterbedje als je wel de stap wil maken en niet gelijk een bed van 2 meter. Hij moet wel heel snel volwassen worden op deze manier denk ik...
Persoonlijk zou ik ook terug stappen naar een ledikant. En anders eventueel een juniorbed, maar met 16 maanden in een groot bed vind ik erg vroeg. Misschien dat het met veel oefenen en terugleggen wel gaat werken, maar ik zou liever nog kiezen voor de geborgenheid en rust van het kleinere bed/ledikant. Gok dat jullie over zijn gegaan omdat er een tweede op komst is? Maar zou desnoods een goedkoper Ikea ledikant erbij gebruiken. Ze kunnen zo lang nog prima slapen in een ledikantje, dat is het wel waard vind ik zelf. Hier gingen we met de middelste met 2,5 over naar een juniorbed en zelfs dat had nog wel even uitgesteld kunnen worden.
Tja, mijn dochter is bijna 2,5 en na een week in een nieuwe kamer incl peuterbed en hetzelfde probleem als jij, is zij uiteindelijk terugverhuist naar de babykamer in het ledikant. Waar zij overigens wel uitklimt, we hebben een matras eronder liggen. Toch geeft ze zich nu wel meteen over aan de slaap en blijft ze er 's avonds gewoon inliggen. Ik denk dat zij er gewoon nog niet aan toe was. En zij is een jaar ouder als jouw kindje. Dus ik denk ook laten liggen in het ledikant. Mijn zoontje slaapt in een grote wieg, kan daar zeker nog maanden in voor hij het ledikant ''nodig'' heeft. Ik hoop dat zij tegen die tijd wel klaar is voor het grote bed. En zo niet, dan gaat mijn zoontje in het campingbedje en rekken we het zo nog een paar maanden...
idd nog even lekker in een ledikantje houden. dit is veel te vroeg. zo krijgt ze geen rust.. mijn zoon ook tot zijn 3e in ledikantje gehad. en dochtertje van nu 17 maanden blijft ook zo lang mogelijk in het ledikantje. ik zou het niet vertrouwen als ze nu al alleen door haar kamer heen zou dollen,
Mijn tip; Ikea of mp en een tweede bedje (ledikant of wieg) erbij kopen. Onze jongste ligt ook nog heerlijk in zijn ledikant en blijft daar voorlopig. Oudste was bijna 2 of net 2 toen hij over ging.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht zoveel negatieve reacties te krijgen... Vooral het stukje over snel volwassen worden steekt mij. Dat is absoluut niet onze bedoeling en zeker ook niet het geval. Hij is nog steeds ons kleine wondertje en dat zal hij ook zeker blijven, groot bed of niet. Wij hebben er bewust voor gekozen onze zoon over te doen naar een groot bed nu er een tweede op komst is. Wij vonden het een mooi moment, nieuw huis en nieuw bed. En dus een mooie overgang naar een ander bed ivm komst tweede. Hij is zelf erg blij met zijn nieuwe kamertje en ook trots op zijn bed. Het slapen gaat fantastisch maar af en toe wil hij graag eerst de ruimte in zijn kamer verkennen. Dus ja, inderdaad, lades gaan open en alles komt er uit. Maar na een paar keer terug leggen gaat hij wel lekker slapen. Ik had gehoopt op wat meer tips van ouders die hier ook ervaring mee hebben maar volgens mij zijn wij een van de weinigen die hier zo vroeg mee begonnen zijn.
Ja maar, nu is de toon van je verhaal wel anders.... In je eerste post leek het echt dramatisch en alsof hij niet meer aan slapen toekomt omdat hij de rest van zijn kamer zo interessant vond. En dan is het niet onlogisch dat de reacties daarop zijn dat hij dan misschien nog niet klaar is voor het grote bed. Je laatste post vertelt het helemaal anders. Goed als jullie achter jullie keuze staan. En verder denk ik dat je dan gewoon moet zorgen dat zijn kamertje niet zo interessant lijkt voor hem? Misschien wat meer overdag daar spelen of zo?
Eens met shakes. In je eerste post zeg je dat het 2,5 uur duurde voor hij in slaap wou vallen en pas nadat je gezegd had dat hij zonder speen en knuffel in het campingbedje mocht of in het grote bed met speen en knuffel. Ik quote; "maar het is mij een gevecht hem in bed te krijgen, maar vooral te houden! " Daarmee geef je, in mijn ogen, aan dat hij nog te jong is om te beseffen dat hij in bed moet blijven. Waardoor je deze tips krijgt. Veel acties met kinderen zorgen voor een juist tijdstip. Deze ligt voor elk kindje anders, maar in het topic "wanneer naar grote bed?" Kun je zien wat een beetje gemiddeld is. En uiteindelijk zullen de kinderen bepalen wat een mooi tijdstip hiervoor is, net als zindelijkheid.
Je vroeg om ervaringen/tips, die heb je gekregen: nog even in een ledikant. Ik ben het met mijn bovenstaanders eens.. je zegt het nu heel anders!
Klopt helemaal wat je zegt, maar dat was eenmalig die 2.5 uur. Gisteren was dat tijdens zijn middagdutje. Gisteravond is hij er maar 1x uit geweest en vanmiddag maar 2x. Er zit dus verbetering in. Dank voor de tip over het topic. Ga het meteen even opzoeken.
Denk inderdaad dat het een kwestie is van even wennen. In ieder geval zorgen dat zijn kamer 'hufter' proof is. En mijn dochter lag ook rond die tijd in een groot bed. Ze had namelijk het springen ontdekt en sprong zo hoog in haar ledikant dat ze er zo overheen sprong. Wij hebben het probleem andersom... Ze wil eigenlijk s'nachts haar luier niet meer aan maar komt haar bed niet uit....
Dan is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen. Als het goed gaat, lekker laten liggen en anders zou ik toch ook nog even voor een ledikantje kiezen. Ik heb er zelf voor de jongste nog 1 bij de kringloop gekocht voor 12.50.