Hallo, Ik heb een zoon van bijna 6 weken die last heeft van verborgen reflux. Borstvoeding gaat hierdoor erg moeizaam, hij verslikt zich snel, knort, heeft zeer vaak de hik en doordat de voeding terugkomt wordt hij vaak wakker en slaapt hij overdag nauwelijks. Ik hou hem na elke voeding overeind en heb twee weken geprobeerd om voor de borstvoeding hem een papje met Nutriton te geven. Dit werkt niet voldoende, daarom kolf ik nu sinds twee weken de voeding af en geef ik het hem verdikt met de fles. Dit gaat beter, hij heeft nu veel minder last van zijn reflux. Om te zorgen dat hij de bv niet ontwent leg ik hem zo nu en dan aan een 'lege' afgekolfde borst. Het verbaasd mij wat hij er dan nog uithaalt. Ik vraag me hierdoor af of ik met het kolven wel de vette achtermelk afkolf. Ik kolf per borst ongeveer 60cc,dit is de afgelopen weken niet meer geworden. Hoe kan ik met kolven mijn productie opvoeren en hoe zorg ik ervoor dat ik ook de vette achtermelk afkolf?
Wanneer je heel kort kolft kom je niet aan de zgn vette melk toe. Ik ga er van uit dat je niet in 3 minuten klaar bent met beide borsten kolven, dus dat je ook de zogenaamde achtermelk wel krijgt. Vaak zit het probleem meer in krachtige toeschietreflex: je kindje krijgt of zoveel tegelijk te verduren dat het het haast niet kan bijbenen. Of het komt er zo krachtig uit, dat het vervelend voelt in zijn mondje. (ook aanleggen kan hier in uitmaken) In beide gevallen zullen kindjes onrustig drinken, boeren, spugen en snel weer komen voor een voeding. Ik denk dat je heel goed bezig bent, je zou eens kunnen kijken of je met biologic nursing rustigere voedingen hebt. Kolven en in een fles is ook prima wanneer dat voor jullie goed werkt. Op een aparte manier kolven is voor gezonde kindjes heus niet nodig, voeding wordt mogelijk wel ietsjes vetter wanneer je je handen veelvuldig gebruikt tijdens het kolven (mee masseren, compressie geven) Veel succes!