Hoe zorg ik dat mijn kind haar eigen speelgoed opruimt?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tv is idd een goeie NafNaf! Dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben.
    Ga ik morgen gelijk proberen!

2. Lijkt me lastig, Merah!

Zelf volg ik de Flylady methode voor het opruimen en er is dan ook dagelijks een Flylady opdracht voor kinderen. Bijvoorbeeld 5 stuks speelgoed opruimen of iets dergelijks. Misschien is dat nog wel iets?

En inderdaad positief blijven benoemen: als het opgeruimd is dan kun je veel fijner spelen, want dan heb je meer ruimte.... Zoiets. :)

(Niet uit ervaring, maar wat ik van Flylady heb gelezen ;) )

3. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dochter ruimt sinds ze een jaar is met een van ons op. Gaat hartstikke goed. Soms heet ze geen zin en moeten we haar een paar keer terug halen. Maar het moet, we willen dat ze zelf opruimt.

4. 2jees

2jees Niet meer actief

Mijn jongste vertikt het ook gewoon. Nee nee nee. Ze gaat dan gewoon naar de gang na een paar keer waarschuwen, als ze terug komt zeg ik: Ga je nu wel opruimen? Eigenlijk altijd is het dan ja. Niet leuk maar vaak de enige manier..

5. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.132
    1.831
    113
    Aan mij (ons) zal je niet veel hebben.
    Maar hier doet onze meid het zelf.
    Gelijk toen ze kon lopen hebben wij haar dat geleerd in het begin was het helpen nu doet ze het heel goed zelf.
    2 x per dag ja echt voor middag eten en avond eten (vaak pakt ze dan wat anders na het middag eten :D.

Leren opdrachtjes voor doen en elke dag herhalen.

6. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Mijn vader was het ooit zo zat dat hij alles op de grond in een grote vuilniszak heeft gestopt en een dagje hoog op de kast heeft gezet.. Maakte veel indruk 😁 Hier

7. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Hier gelukkig een opruimerig kind dus heb deze tactiek nog niet gebruikt, gelukkig 😉

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha oh ja wij zeggen wel eens dat alles wat nog niet opgeruimd is in de prullenbak gaat. Werkt erg goed! ;)

Ik snap de verwarring over het opruimen al, je had het over de lunch spullen opruimen :)

9. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Onze dochter valt heel goed te motiveren als je zegt: 'jij kan vast niet al je duplo opruimen'. Je moet eens zien hoe hard ze dan gaat opruimen om het tegendeel te bewijzen (en dan natuurlijk enthousiast zijn omdat ze het toch zo goed kan). Dat werkt wel net als: 'wie het eerst...(de duplo in de bak heeft)'.
    Laatste redmiddel, maar gelukkig amper nodig, is zeggen dat wat niet is opgeruimd, ik met de stofzuiger opzuig

10. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    271
    63
    Mijn dochter ruimt altijd netjes op. Mijn zoontje van bijna 3 heeft ook nooit zin om op te ruimen. Ik heb laatst al zijn rondslingerende auto's opgepakt ( hij ging echt niet zelf opruimen ) en net gedaan of ik het in de kliko gooide. Sinds die dag kan hij wel goed opruimen.

11. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Samen spelen is samen opruimen en alleen spelen is alleen opruimen.
    Als hij bewust dingen op de grond gooit en door de kamer smijt moet hij het eerst opruimen alvorens hij iets anders gaat doen, anders stoppen we met alles totdat het opgeruimd is. Als dat betekent dat hij nog een uur op zijn boterham moet wachten, het zij zo.

Als meneertje niet wil opruimen, dan til ik hem nog wel eens op, en dan spelen we vliegtuigje. Onderweg mag hij de vracht oppikken en in de doos dumpen. Daarvan wordt hij echt zo competitief!
    Soms ligt er zoveel, dat ik zeg dat ik nooit geloof dat hij het allemaal opgeruimd krijg. Die bewijsdrang dat hij het wel kan zorgt ook voor een opgeruimde kamer:D Dan zeg ik: Zo dat is veel, dat kunnen alleen hele grote jongens. Ben jij dan al zo groot?

Mijn zoon is wel wat jonger dan jouw kind, maar ik zou een opruimliedje proberen. Of zeggen dat er nu geen ruimte is om met iets heel leuks te spelen, en dat je eerst plaats moet maken. Misschien kan je een grote vloerpuzzel halen, zodat er letterlijk geen ruimt is om met dat ding te spelen. Dan moet je die puzzel wel alleen tevoorschijn toveren als de kamer bezaaid ligt met speelgoed.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat heerlijk dat jullie kinderen zo gevoelig zijn voor uitdagende opmerkingen ('anders gooi ik het weg', 'wedden dat jij dat njet kunt' etc).
    Ik moet dus echt oppassen met zulk soort uitspraken. Wil geen dingen zeggen die ik niet waar kan of wil maken.
    Als mijn dochter iets moedwillig kapot maakt, dan waarschuw ik haar dat het dan weggaat. Als ze er later naar vraagt en ik zeg: 'dat heeft mama in de prullenbak gegooid, want dat had jij kapot gemaakt. Weet je nog?'
    Dan vindt zij dat prima namelijk.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En als je zegt dat je het opbergt als ze niet opruimt? Na verloop van tijd houdt ze dan geen speelgoed meer over en ik neem aan dat ze dat niet leuk vindt?

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Nou hier hoef ik daar over het algemeen ook niet mee aan te komen hoor Merah. ;)

Hier ruimt hij redelijk op. Soms heeft hij dwarse dagen en dan wil hij echt niet luisteren, ook niet na tig keer vragen. Dan mag hij op de denkstoel. Dat is zo ongeveer ook de enige keer dat hij daarop zit, maar ga niet eindeloos bakkeleien met mijn kind om iets op te ruimen.

Het is wel zo dat ik het soms niet van hem vraag als ik weet dat hij overdreven moe is ofzo. Dan lok ik alleen maar die confrontatie uit en dan heb ik liever dat hij lekker gaat slapen.
    Ik kijk dus een beetje wanneer hij het niet zal gaan doen, zonder veel strijd. Dat komt ook zelden voor, maar toch wilde ik dat even noemen.

Hier is het meestal opruimen voor het slapen gaan. Mijn man komt dan thuis en dan mag hij nog een kwartiertje met papa spelen. Dan gaan ze samen opruimen. Dan moet het dus wel en is er geen optie om niet te helpen. Dan zeg ik bij strijd ook wel eens dat hij kan kiezen tussen opruimen of direct naar bed.

15. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier ruimen we het samen op. Ik ga het niet voor ze opruimen, ik wil ze wel helpen.

Dus dat is het, ik maak er geen drama of principe van. Dan gaat het prima. Ik denk bij jou ook. Je dochter geeft aan dat ze graag samen wil opruimen. Dan is het toch zo gebeurd?

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als het 'samen opruimen' is, dan is het ook geen probleem.
    Maar 'samen' is bij haar de weg om niets te hoeven doen. Zij 1 blokje en ik de rest van de doos.
    Daar pas ik dus voor. Laat me niet voor het karretje spannen 😉

17. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Haha.. Merah. Dat snap ik.
    Dan haar voor de keuze stellen: Samen met mama of alleen opruimen.
    Jij mag kiezen :).

Zo zou ik het doen.

18. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hierzo zit het in de dagstructuur. Om een uur of 4 half 5 begin ik aan het avondeten. Dan is het tijd om op te ruimen en zodra ze daar klaar mee zijn mogen ze tv kijken / op de iPad. Dus zolang het niet af is, geen tv.

Die routine duurt wel even hoor om ze daar in te krijgen. In het begin is het altijd strijd. En soms nog. Als ze echt heel vervelend doen dreig ik vaak om alles wat niet opgeruimd is weg te gooien. Dat heb ik bij mijn oudste en bij mn dochter allebei ooit 1 keer ook echt gedaan. Dus ze weten dat ik het meen.

Maar over het algemeen werkt de vaste routine heel goed.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom is dat niet eerlijk om de hele kamer te laten doen als die bezaait ligt...ze heeft er toch ook zelf een bende van gemaakt?

Ik denk wek dat tussendoor opruimen beter werkt. Maar die korte opdracht van: ruim de duplo op ging hier met ruim 1,5 al goed. Dus met 3 mag je wel wat meer verwachten.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Als je samen blijft opruimen zou ik echt opdracht geven. Jij ruimt de blokjes op dan ruimt mama de knuffels op. En dan ook echt niet helpen met de blokjes

Deel Deze Pagina