hoe zorg ik ervoor dat ik een groeiecho krijg?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door lovekisses, 21 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag meiden,
    Heb bij de verloskundige mijn laatste echo gehad met 20 weken.
    In de tussentijd 5 x bij een pretecho geweest voor een 3d echo, omdat ze steeds niet goed lag. Daar zagen ze dat die kleine erg laag in de groeicurve lag maar wel constant groeide.
    Mijn verloskundige wil geen echos meer geven zonder nodige reden..
    Maar toch blijf ik onzeker. ik heb het geprobeerd los te laten, maar voel me pas echt wat geruster als ik weet dat ze goed groeit en dat ze zien dat alles in orde is..

Nu heb ik een goede reden nodig om een echo te eisen.
    Want heb een hele stugge verloskundige die erg moeilijk is en niet snel haar standpunt loslaat.

2. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ooh dit is precies mijn verhaal, alleen ik heb geen verloskundige maar een huisarts. Ik wil ook heel graag een groeiecho maar die krijg ik ook niet. Heb van de week zo'n 3d echo laten maken en inderdaag lag de baby in een stuit en zit hij ook onderaan de groei curve.
    Maandag moet ik weer voor controle, ik ga het weer proberen! Eigenlijk is het toch belachelijk dat we moeten bedelen om te kijken hoe het met onze kleine gaat:(

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik krijg er standaard 1 met 35 weken en als de baby bij volgende controle nog voorloopt krijg ik hem eerder.

4. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Zolang er geen reden tot ongerustheid is lijkt een extra medische echo niet nodig volgens mij. Ik snap dat je ongerust bent maar het feit dat jullie kleintje wel constant groeit geeft aan dat het goed gaat. Er zijn nu eenmaal grote en kleine baby's maar zo lang ze hun eigen lijn goed volgen is er niks aan de hand. Zo heeft mijn verloskundige het uitgelegd.

5. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    Er vanuit gaan dat alles goed is, anders zou de vk echt wel een groeiecho maken!!

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik snap niet waarom iedereen tegenwoodig een groei echo wil wat is daar de meerwaarde aan?

Ik kreeg met 33 weken te horen dat de kleine erg klein was en niet goed groeide. Je maakt je zorgen tot aan de bevalling echo,s weze uit dat ze erg klein was maar de gyn voelde aan de hand en vond het wel meevallen.

En wat blijkt ze was niet te klein. ja wel kort 44 cm maar een mooi gewicht 3165! Ik heb me echt tot aan de bevalling zorgen gemaakt en achteraf was het nergens voor nodig.

Ik zou dus blij wezen dat je geen echo krijgt en je ziet er haast niet op dus voor de lol hoef je het niet te doen hoor.
    Zo lang de vk het niet nodig vind moet je er maar op vertrouwen en als je dat niet doet kun je beter een andere vk zoeken want ze moet wel je baby gaan halen ze hebben er echt wel ervaring in

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Als de vk er geen reden voor ziet en je met de pretecho's zag dat ze wel klein is, maar wel constant groeit lijkt mij er toch niet veel aan de hand. Daarnaast zit een groeiecho er ook vaak (erg!) naast dus meer echte zekerheid als dat je nu hebt ga je toch niet krijgen.

8. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    Ik heb latst eerste echo gehad, en de echoscopiste vertelde dat het nu landelijk ingevoerd is om met ik dacht 32 weken een groei echo te doen!

9. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    bij mijn vk niet hoor, die doet het pas als het nodig is...
    en ik neem aan dat ze genoeg ervaring heeft omdat te kunnen vast stellen....

10. Icnurse

Icnurse Actief lid

11 jun 2012
    282
    0
    0
    Ik kreeg standaard een groeiecho met 34 weken.
    Ze zeiden dat het kindje geschat werd bij de geboorte op 3100 gram
    Hij was 4010 dus klopte niet echt!!
    Ik zou je zorgen bespreken met je verloskundige, geef aan dat je je zorgen maakt en bespreek wat je graag zou willen en waarom.
    Ze moet je straks ook bij de bevalling begeleiden dus je moet toch een goede band opbouwen.

Succes meid

11. chanel20

chanel20 Lid

29 dec 2012
    39
    0
    0
    ik kreeg standaard vorige week met 30 weken een groei echo en met 36 weken nog een liggings echo

12. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

dat heb ik wel afgeleerd dan had ik bevallen van een 11-12 ponder die het zeer moeilijk had gehad, nu dankzij de groei echo eerder ingeleid en heeft ie in de couveuse gelegen, en zij maar denken dat ie misschien de 7 pond ging halen ;) VK's heb ik het niet helemaal op, als jij een groeiecho wilt kan je die gewoon eisen hoor, net zoals je kan eisen dat je naar de gyn wilt..bij beide kindjes klopten de groeiecho's helemaal (met een marge van 100 gram ofzo) alleen die van de VK zelf klopte niet, die zat er dus gigantisch naast, groeiecho's zijn een vak apart!

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zo zie je maar hoe verschillend de ervaringen zijn. Lees namelijk ook geregeld totaal verkeerde groeiecho uitkomsten hier op ZP en in mij directe omgeving. Van dit wordt zeker een 11 ponder (en dus ingeleid) waarbij het ging om een kindje van 3500 gram ;). Foutje bedankt dus. En dus ook gewoon een gyn in het ziekenhuis hè.

14. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Een goede reden verzinnen voor een groeiecho?

Nou meid wees blij dat je het niet hoeft te verzinnen en het niet nodig hebt.
    Als je je kleintje wil zien zou ik zeggen maak een pretecho.
    Ik moet groeiecho's ivm mijn verleden maar bijzonder is het niet hoor.
    Zolang je kindje nog in een curve zit is het prima en geen reden tot zorg onthoud dat ;)

15. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou ook alleen een echo krijgen met 12 en 20 weken. Maar onze kleine bleek veel te groot, dus daarna eerst een GUO en later iedere 2 weken een groeiecho. Eerst denk je leuk die echo's maar je beseft je ook maar al te goed dat het word gedaan omdat het niet normaal/goed verloopt. En na 30 weken zie je ook nog maar weinig hoor.
    We dachten we laten ook nog een leuke, een keer een niet medische echo, maken met 26 weken, dus 4 d gedaan. De echoscopiste ging even meten en zegt doodleuk, ze loopt 2 dagen voor op groei, meting kwam uit op 26.5 ipv 26.3. Best vreemd want met 25 weken groeiecho gehad en kwam de meting uit op 28-29 weken. Onze kleine meid zou dus zijn gekrompen:$. Met de groeiecho week later weer te veel groter. Wat ik hiermee wil zeggen is dus eigenlijk, groeiecho's maken is iets wat heel nauwkeurig moet gebeuren, en bij mij bleek dus dat de echoscopiste van de pretecho dit niet kon, terwijl ze ook nog durfde te zeggen, ja maar ik kan echt goed meten, is vak apart, in zh hebben ze het vaak niet goed. Ze had dus nogal een zelfvertrouwen.

Probeer naar je verloskundige te luisteren en erop te vertrouwen dat ze weet wat ze doet.

16. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    precies en je hoort steeds vaker dat mensen uit gaan van de pretecho's maar het heet niet voor niks PRETecho, dus de echografiste mag eigenlijk niet eens oordelen over het medische ervan.

17. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Ik vind het sowieso al apart dat ze gaan meten tijdens een 3D/4D echo...

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Met de rest eens. Als de vlos het niet vertrouwd dan kreeg je wel een echo. En die groeiecho s zeggen weinig, ik zou een klein kindje krijgen. Diverse echos gemaakt. Bij 20 echo aan de kleine kant en later nog bij 3 echo's in het ZH. Dames was helemaal niet klein. Bij a 3700 gram. Ik hoor zelden verhalen dat ze goed zitten qua gewicht en grootte.

19. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Hier klopten de groeiecho's wel, maar de metingen met de pretecho dus niet....
    Ik vind ook pretecho is voor de leuk, moeten ze helemaal niet gaan meten.

20. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.039
    15.634
    113
    Nabij Utrecht
    1 groeiecho krijgen (eisen) heeft geen toegevoegde waarde.
    Als ze willen kijken of het kindje goed groeit moeten ze er meerdere doen met tussenposes van 2 weken ofzo.
    Een echo is maar een moment opname en kan de uk net voor of na een groeispurt zitten.

Deel Deze Pagina