Ik heb voor het eerst een gasoven die je moet aansteken. Nu weet ik dat je een vlammetje moet houden bij het driehoekje onderin maar hoe weet ik of de oven aan staat? Het is een oven met gradenknop zonder ontstekingsknop van Avance.Ik heb al op internet gekeken maar ik kon er niks over vinden..
Hier zie en hoor je het als hij aanslaat. Wij gebruiken overigens een lange aansteker, stuk makkelijker en veiliger.
Oh pas alsjeblieft op hoor!! Wij hadden ook eerst een gasoven, ik dat ding aangestoken, en m'n moeder kwam toen eten. En ik vroeg mama kijk even of ie het nu goed doet. En ik doe die oven open, en ik zie dat het vlammetje uit is gegaan en echt met mijn domme kop steek ik zonder nadenken het dingetje weer aan. Nou hele steekvlam in mijn gezicht! Heel die oven was gevuld met gas. Gelukkig een goede reactie snelheid en mijn man en moeder stonden erbij. En die hebben snel de vlammen in mijn haar gedooft en ik ben naar de douche gebracht. Ik ben er af gekomen met lichte verbrandingen in gezicht en op mijn arm. Dus heb echt heel erg geluk gehad! Moest wel naar de SEH voor zalf. Maar ik heb never nooit die oven meer aangeraakt. Nu gelukkig een elektrische.
Vaak moet je de gradenknop indrukken om het gas te laten stromen. Dus: indrukken en naar het juiste aantal graden draaien, vlam in het gat, dan hoor je hem vaak aanslaan. Dan de knop nog een aantal seconden ingedrukt houden (deed ik voor de zekerheid wel tien seconden), dan knop los en deur dicht. Als het goed is, kun je het blauwe gas dan ook zien door het gaatje waardoor je het hebt aangestoken (voordat je de deur dichtdoet). Succes!
Dat zou ook net een actie van mij kunnen zijn.. Gelukkig ben je er goed van af gekomen zeg.. Maar mijn vriend heeft net laten zien hoe het moet dus topic kan dicht
Verschilt een beetje per gasoven, ik heb er 2 gehad. Bij beide moest ik de temperatuurknop blijven indrukken en ondertussen aan de onderkant het gas aansteken. Ik ben nogal panisch voor vuur e.d. dus ik durf sowieso geen lucifers te gebruiken (ook niet voor het bovenste deel van het fornuis) dus gebruikte zo'n lange aansteker. Nu heb ik een elektrisch oventje, beide fornuizen zijn helaas kapot gegaan. Mijn schoonzus heeft ook een gasoven (eigenlijk iedereen in mijn schoonfamilie, wonen niet in NL en daar zijn elektrische ovens nog niet zo gebruikelijk) en die steekt 'm gewoon met een 'gewone' aansteker aan maar dat durf ik dus niet.