Goedemiddag! Weet iemand van jullie of je een bril en/of lenzen ook kunt aangeven als hulpmiddel bij ziektekosten of andere buitengewone uitgaven als je je belastingpapieren invult? En dan heb ik 't alleen over het deel dat niet al vergoed is door de zorgverzekeraar? 't zijn hulpmiddelen, toch Bedankt!
Ja zeker dat kan, bril,lenzen,kunstgebit en noem maar op zijn allemaal buitengewone ziektekosten. Dus,lekker door geven hé
Als je geen noclaim meer terugkrijgt (of maar een gedeelte terugkrijgt) kan je dit ook opgeven (dus die 245 euro, of eventueel verminderd met datgene wat je wel terug krijgt van de verzekering)
volgens mij kun je dat beter aan een belastingadviseur vragen of even de belastingtelefoon bellen en daar je vraag neerleggen want volgens mij kan dat niet. Staat mij bij dat ik(wij) wel eens iets dergelijks hebben willen terug vragen en dat dat niet kon, even goed of de bijsluiter van de belasting aangifte doorlezen, of op de site of nog beter gewoon even contact opnemen met de belastindienst... tis leuk iets terug te krijgen maar k*t als je ineens na een jaar moet gaan terug betalen.... Je kunt trouwens alleen geld terug vragen voor iets waar je geen vergoeding over hebt ontvangen, dus als jij 75% hebt terug gekregen van je ziektekostenverzekering kun je alleen de resterende 25% terug vragen op je aangifte. http://www.belastingdienst.nl/particulier/gezondheidenaftrek/gezondheidenaftrek-01.html#P16_851
@Smoekie, ik weet niet of je mijn opmerking bedoelde met dat kan niet? Ik reageer gewoon op 2 manieren hierop Als je de bril/contactlenzen niet vergoed krijgt mag je deze gewoon opgeven bij de belasting. Krijg je idd deze voor een gedeelte vergoed dan mag je het resterende gedeelte opgeven. En voor wat betreft de no claim mag je deze wel gewoon opgeven. Maar natuurlijk niet als je 245 euro terug krijgt. Maar ik krijg bijvoorbeeld niets terug, dus ik "betaal" eigenlijk 245 extra aan ziektekosten, en deze mag ik dan opgeven. Mijn man die krijgt zijn no claim wel terug en die mag deze niet opgeven. Krijg je 100 euro terug, dan mag je 145 opgeven aan de belasting. Groetjes Daphne
"ik bedoelde over wendy... maar ehm ik zei "volgens mij" kan dat niet... en niet dat het niet kan! ik reageer gewoon op 1 manier hierop en dat is dat je iets terug kan krijgen voor het bedrag wat je niet vergoed hebt gekregen en dat je bij twijfel gewoon de belastingtelefoon moet bellen of iemand anders die er zeker weten verstand van heeft, dan zomaar dingen "klakkeloos"van ons aan te nemen met het risico van terug betalen.... "voorkomen is beter dan genezen"
ik denk dat diegene die zegt dat je het terug kan vragen wel weet waar ze het over heeft en ik weet toevallig dat je lenzen af mag trekken omdat ik ze zelf heb en ook aftrek en de belasting is niet zo scheutig met informatie geven wat je wel en niet mag aftrekken want er is veel af te trekken wat weinig mensen weten zoals eigen apotheek , staat een vast bedrag voor wat je mag aftrekken als je met een kind bv veel naar een ziekenhuis moet ivm behandeling van het een en ander mag je deze kilometers aftrekken zijn zo van die dingen die ze je bij de belasting echt niet aan je neus gaan hangen hoor maar goed je kan het proberen natuurlijk zou gewoon een lijst moeten maken en vraag maar raak wie weet
Je kunt heel veel informatie hierover vinden op de site van de belastingdienst. Bijv. op de volgende pagina [/http://www.belastingdienst.nl/particulier/gezondheidenaftrek/gezondheidenaftrek-01.html#P16_851[url] Via de helpfunctie in het aangifteprogramma staat hetvolgende vermeld over aftrek van ziektekosten: Als uitgaven voor hulpmiddelen kunt u bijvoorbeeld de volgende kosten meetellen: - brillen en lenzen (ook de onderhoudsvloeistoffen); En mbt de premie: De nieuwe Zorgverzekeringswet heeft gevolgen voor de berekening van het aftrekbedrag voor de ziektekosten of andere buitengewone uitgaven. Aftrekbaar zijn: [list]- een vast bedrag premie zorgverzekering (is 1.015 p.p.) (basispakket) die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar, min het saldo van de ontvangen en terugbetaalde zorgtoeslag; - de premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar; - de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werkgever of uitkerende instantie inhield, ook als u daarvoor een vergoeding ontving; - de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet waarvoor u een aanslag van de Belastingdienst heeft gekregen en die u zelf heeft betaald.[/list] No-claimkorting Een (nog te) ontvangen no-claimkorting over 2006 hoeft u niet in mindering te brengen op uw aftrekbare uitgaven. groetjes kAAtje
wat een informatie! Heel erg bedankt allemaal... we duiken er nog even in en proberen er zoveel mogelijk uit te slepen
Ik ben vast blond, maar heb alleen de brief gekregen (dat ik dus aangifte moet doen). Moet je nou zelf de papieren aangifte aanvragen, want bij mij lukt het niet via de computer.
@mamavanHind: ja, belastingdienst gaat ervan uit dat je electronisch aangifte doet. Als dat niet lukt, kun je de belastingtelefoon bellen. Zij sturen je dan een papieren versie toe.
vergeten jullie niet je digid aan te vragen anders kan je het electronisch wel vergeten teminste hier