Ik en vriendlief zijn ondertussen al even op zoek naar een leuke meisjesnaam, maar momenteel zijn we nog niks tegengekomen wat we beiden leuk vinden. De 'klik' met een naam is er nog niet echt. Hebben jullie misschien nog wat inspiratie voor ons? Eisen: - Kort en krachtig - Max. 6 letters, om bij de erg korte achternaam (5 letters) te passen... - Vlaams/Nederlandstalig
Lilith Anthe Celine Philou karlijn Famke Aline Lore lotte laure Alida Amel Arabel Benice Celia Clea Krista Kristel Clarys Daphne Diede Diese Diewke Gitta Fiora Freya Inse Isaura Jolien Leona Liezl Louane Lizette Lorin Julin Iselle Malena
Nine Emmie Tara Inez Elle Ilja Febe Merle Flo Imre Marthe Nour Nele Keet Eef Marla Jonne Elke Ditte Marije Evie Mijs Ilse Bloeme Vita Lieve
Aafje, Aafke Aaltje Alma Amber Anke, Anne, Anna Anniek / Aniek Anouk Babet Carien / Karien Cato, Caro # Daniek Daphne Denne, Danne Dinthe / Dinte Dorien, Dore Doris # Edith Eef, Eefje, Eva Elies Elke, Elka Else / Elze, Elsa Elske Emma, Elma Esmee # Fee Feline, Felien Fem, Femke Fenna, Fenne Fiebe / Fibe Fieke Fien, Fiene, Finne Floor, Floortje, Fleur Flore # Hanna / Hannah, Hanne Hieke Hilde Hille, Hisse Hiske Ida Ilse Imma Iris Isa, Ise / Ize Ive / Yve / Ieve # Janiek Janne, Janna Janou, Jalou Jeltje Jente / Jenthe Jeske Jet, Jette, Jetta Jildou / Jildau Jinne, Jille Jiska Jolien, Joline Jorien, Jorine, Jorina Josje Juul, Juultje * Kaat, Kaatje Lieke Lien, Liene Lieve Linde Lisan / Lizan Liset / Lizet Lisse / Lizze Lize / Lieze / Lise Loes Lorijn Lot, Lotte Lune # Maartje Maike, Meike, Maaike Manou, Manouk Mare Marijn Marlou Marre, Mirre Marrit, Marrin Maud Meie / Meije Merel Miek, Mieke Milou Mirke Mirte / Mirthe / Myrthe / Myrte # Nanou, Nanouk Neeltje, Neel Niene Ninthe Noor, Nore, Nora, Noortje Nynke / Nienke Philou Pip Pleun # Renske, Rinske Rikst / Rixt, Rixte Robi / Robie / Roby Robijn Robin Robine, Robien Roos, Rosa # Saar, Sare, Sara Sabien, Sabijn Sanne, Sinne Saske, Saskia Sien, Siene Silke Sofie / Sophie Stella Sterre Suus, Suze Sytske / Sietske # Tamar Tanne Telse Teske, Tess Tessel Tilke Tinne Tirza / Tirsa Veerle, Vera, Vero Vonne, Vanne # Warda Wende Wieke / Wike Wies, Wiesje Wytske Yfke, Ymke Yinthe / Yinte / Jinthe / Jinte Yvon
Amé, Aster, Ava, Babet, Bodil, Chloé, Dana, Diede, Dieke, Donna, Elin, Else, Estée, Febe, Felice, Fenna, Fiene, Filou, Floor, Flora, Harlee, Hasse, Hebe, Ilou, Imme, Ines, Irsa, Jackie, Jade, Jalou, Janou, Jolé, Jula, Julin, Julot, Juno, Kaja, Karo, Lana, Lauren, Laurie, Leah, Lena, Lenne, Lina, Liset, Loïs, Lore, Madée, Maite, Manou, Mara, Marijn, Marlou, Maxe, Mea, Merle, Mia, Milou, Minte, Mirre, Nadi, Nena, Nieke, Nika, Niké, Noé, Nola, Nova, Orla, Pia, Pilar, Pippa, Rava, Renske, Rhodé, Ronja, Rosa, Runa, Solvé, Stella, Susan, Suze, Tamar, Tanja, Tessa, Tesse, Tessel, Thirza, Tove, Vajen, Valor, Valou, Vera, Willa, Zara, Zoë, Zola, Zora
Ik weet niet of het al genoemd is. Maar over het algemeen wordt geadviseerd om bij een zeer korte achternaam een wat langere voornaam te kiezen. Voorbeelden van een korte voornaam bij een korte achternaam: Teun Stol, Daan Bruin, Puck Maij, Liz Groen.... het klinkt nogal kort en afgemeten.
Het is natuurlijk helemaal aan jullie, maar dit dacht ik eigenlijk ook. Ik heb zelf een hele lange naam (9 letters, 4 lettergrepen) en ik probeerde dat eens hardop uit te spreken met een achternaam van maar 1 lettergreep, maar dat vind ik eigenlijk veel minder 'storend' dan de voorbeelden die Aquilegia hierboven noemt.. Neem bijvoorbeeld 'Esmeralda Pouw' of 'Annemarie Kinds'. Kan prima, toch? Ik zou in ieder geval zeker geen namen af laten vallen omdat ze meer letter en/of lettergrepen hebben!
Hmmmm. Misschien hebben jullie daar wel een punt... We hebben nu twee namen in ons hoofd: De ene is de naam van zijn grootmoeder, die ook in dit topic genoemd werd (3 lettergrepen, maar toch korte naam) De andere is een verbastering op de naam van mijn grootmoeder. De originele naam heeft 5 lettergrepen. Onze afleiding daarvan heeft er nog 4. Twee namen met veel betekenis. Misschien toch maar gaan voor de langste? Bo/Lot/... de Vos (als voorbeeld) klinkt inderdaad erg afgekapt...
Je kan ook een lange naam nemen die je zelf afkort? Charlotte - Lotte Helena - Lena Rosalie - Roos Josefien - Fiene Hannelore - Hanne .... Zo iets? Emilie
Afkorten gaan we sowieso niet doen. Die gewoonte is er ook niet zo in België, denk ik. Als we voor de langere naam gaan, zal ze bij die langere naam aangesproken worden... Maar wat haar vrienden er van maken eens ze pubert, weet ik niet
Ik ben wel heel benieuwd wat voor namen jullie bedacht hebben Heel mooi dat er een betekenis achter de namen zit!!
Ik zou gewoon gaan voor de naam die jullie het meest aanspreekt, waarbij je het gevoel hebt van: Wauw, dit is DE naam! Of hij nu iets langer of iets korter is, maakt dan toch niet meer uit? Zelf vind ik vooral een voornaam van 1 lettergreep bij een achternaam van 1 lettergreep minder fraai. Maar of het nu 3 of 4 lettergrepen is? Dat lijkt me minder van belang. Emily Vos bijvoorbeeld kan veel beter dan Puck Vos, vind ik dan. Isabella Vos kan wat mij betreft even goed als Emily Vos. Puur voorbeelden, hoor!