Ik ken een Seph die uitgesproken wordt als ‘sef’, verkorting van ‘Joseph’, vernoemd naar zijn grootvader.
Wat grappig dat jullie bijna allemaal voor Sef stemmen. Ik moet er zelf een beetje aan wennen omdat ik echt met de v in mijn hoofd had. Denk ook door de naam van onze dochter. Mijn man is inmiddels afgestapt van Zeff en hij twijfelt nu tussen Sev en Sef. Met de v voelt voor hem niet kloppend omdat in de Nederlandse grammatica geen enkel woord eindigt op een v. Dus daarom zou hij gaan voor Sef maar hij is het wel met mij eens dat met een v mooier staat bij de rest. Lastig… ik moet zeggen dat ik door dit alles koudwatervrees krijg voor de naam. Maar we gaan nu niet meer switchen haha.
Haha ik precies andersom. Vind Sef heel hard klinken en Zef heel zacht..ik zou het daar vabaf laten hangen..hoe wil je het uitspreken
Ik ken ook een Seph, afkorting van Joseph, uitgesproken als Sep. Heel bijzonder, heb na de Facebook aankondiging ook weken lang gedacht dat het Sef was..
Ik spreek een F anders uit dan een V en een S anders dan een Z. Dus afhankelijk van hoe je de uitspraak wil, zou ik de spelling kiezen. Ik zeg Sef
Sef voor een jongen en Sev voor een meisje. Met een Z vind ik heel geknutseld staan, welke schrijfwijze dan ook.
Ik ben het eens met wat anderen zeggen, ligt eraan waar het vandaan komt (een naam is geen willekeurig stel letters) en hoe je het uit wil spreken.
Maar Seth spreek je toch heel anders uit dan Sef? Seth spreek ik uit met de 'th' van "the". Volgens mij niet te doen voor veel Nederlanders. Ik koos voor Sef, meest logische spelling voor mij. Met de Z vind ik ook harder klinken. Sev kan ook nog, maar ben het met je man eens dat het gek voelt omdat de v nooit een eindletter is in het Nederlands.
Sef! Juist in combi met je dochter zou ik niet voor de V gaan, de klank is in beide namen toch anders.
Gaat om de klank, de se is gelijk qua klank beide ook maar 1 lettergreep. En de f verschilt qua klank ook niet extreem veel van de engelse th.
Misschien niet voor Nederlanders.. Ik vind Seth echt een naam die niet handig is in Nederland. Het klinkt dan als 'Sef' of 'Set', maar niet als 'Seth', met een 'th'. De positie van je tong hoort heel ergens anders te zijn bij de uitspraak van de 'th', dan bij de 'f' (of 't').
Sev 21x Zev 95x Sef 217x Seff 43x Zef 83x Zeff 5x In totaal in 2014 (bron: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/). Voor mij zou het dus duidelijk zijn: Sef. (Heel eventueel Zev of Zef, maar geen andere variant.)