Wij hebben ook een stel vrienden, hebben 2 kindjes maar man..... Laten we het er op houden dat onze opvoeding anders is dan die van hun. Als we daar op visite zijn lopen er 5 losgeslagen kindjes rond. Zijn ze bij ons dan gaat het beter omdat hier onze regels gelden. Ik pas wel eens op op de jongste maar als papa en mama er niet bij zijn draait hij hier prima mee niks aan de hand. Maar als dat kindje als jij oppast ook zo is kent hij blijkbaar helemaal geen grenzen, weet hij echt niet hoe het wel moet. Sneu.....
Zou gewoon eerlijk zeggen dat je het liever niet doet en als ze vragen waarom, zou je dat wellicht ook gewoon op een normale manier kunnen vertellen.
Je hoeft toch niet meteen te zeggen dat je hun manier van opvoeden niet goed vindt? Ik zou er zelf niet aan moeten denk dat ik continu moet oppassen dat niet mijn hele huis afgebroken wordt door een kind (van een ander), terwijl ik zelf voorzichtig ben omdat het altijd netjes is en ik bijvoorbeeld mooie spullen heb staan. In dat geval zou ik gewoon zeggen er moeite mee te hebben omdat dit niet goed samen gaat. Dus gewoon aangeven wat jij fijn en niet fijn vindt, zonder hen direct te bekritiseren..
En als je af en toe toch wilt oppassen om hun een plezier te doen, misschien in hun eigen huis oppassen. Een enkele keer dan, want zwaar zal het waarschijnlijk we blijven.. Maar dan laat je wel zien het af en toe wel te willen doen..