Ik ben benieuwd wanneer je nou zegt: 'mijn kind kan al zitten'. Is dat vanaf dat ze zelf GAAN zitten (vanaf kruipen enzo) Of vanaf dat ze geen steun meer nodig hebben nadat je ze neer hebt gezet, en het een paar minuten duurt voor hij/zij weer omrold (als hij bijv. zijn speeltje wil pakken) Andy zit al een tijd heel stevig met alleen maar iets van steun in de onderrug. Maar nu kan hij dus ook los blijven zitten, minuten lang. Dit tot hij iets anders gaat doen, dus speeltje pakken ofzo, en dan zich om laat zakken. Noem je dit al zitten? of 'telt' dit niet?
ik denk dat je kindje kan zitten als het inderdaad zelfstandig kan zitten, dus geen hulp nodig heeft om te blijven zitten. Maar zo denk ik erover. Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe anderen hierover denken. Hij is er wel snel bij trouwens hoor...Mijn manneke begint daar nu pas mee, en ik heb begrepen dat dat al aan de snelle kant is...
ik vind zitten echt dat ze zelf gaan zitten vanuit kruiphouding of staande houding. En ook op het moment dat ze zelf uit kunnen pakken vanuit zithouding en weer terug in zithouding gaan zitten. Snap je wat ik bedoel? Dus iets voor of naast zich kunnen oppakken en weer met de rug recht gaan zitten er en met dat voorwerp gaan spelen zeg maar. Tycho kon ook al vroeg zittend neergezet worden en zou dat denk ik ook lang vol gehouden hebben, maar dat deden wij nooit want ik was bang dat dat niet goed zou zijn voor de rug enz. Je gaat ze dan toch in een houding zetten die ze op dat moment nog helemaal niet kunnen. xxx
Als ze hun rug fatsoenlijk recht kunnen houden, en niet meer zo inzakken als ze zitten.. Voor stabiliteit en kracht Mijn jochie kon met 6 maand wel 5 minuten goed loszitten. Met 8 maanden echt lang genoeg voor het eten. Onder de 6 maand kon hij met steun wel zitten, en zelf, dan zakte hij een beetje in als een pudding. Dat heb ik dus ook niet meer gedaan. Uiteindelijk ging mijn jochie pas met 13 maand zelf zitten. Daarvoor hij had de kracht wel, maar hij zag het nut van zitten niet in. Hij speelde liever op zijn buik, of ging kruipen..
Ik definieer zitten als zitten als ze zelfstandig kunnen blijven zitten, daarbij geen steun nodig hebben en dingen die links of rechts van ze liggen kunnen pakken zonder dan om te vallen.
Ik maak verschil tussen 'kan blijven zitten' en 'kan zelf zitten'. Als ze kunnen blijven zitten zet je ze neer en kukelen ze niet meer om en als ze zelf kunnen zitten, gaan ze zelf zitten vanuit liggen. Denk dat dat inderdaad heel verschillend is. Net als wanneer noem je los lopen, los lopen?
ik noemde zitten als mijn kindje kon blijven zitten zonder om te vallen en hij/zij hierbij ook bijv kon spelen en dingen kon oprapen zonder om te vallen. stevig zitten dus zelf zitten noemde ik het als de kids van uit kruip stand of ligstand zelf gingen zitten
Ik zou eerlijk grzegd een keer aan de kinderfysio vragen of een baby van 3mnd uberhaupt MAG zitten, de heupen zijn dan volgens mij echt nog niet klaar voor om uberhaupt in een zithouding gezet te worden. Antwoord op je vraag: zitten is als het kind dat zelf doet, net zoals kruipen en lopen en alle andere fases.
Mijn dochter valt nog om naar de zijkant of dr buik als ze een speeltje wilt pakken, en gaat nog niet zelf zitten. Op schoot blijft ze zonder ondersteuning makkelijk 10 min zitten (als er maar geen speeltje in de buurt ligt). Zij kan dus nog niet echt zitten. Beetje vergelijkbaar dus met jouw zoontje, al is ze iets ouder
Helemaal eens met Adi. Wat beide dingen betreft. Ik vraag me af of het wel goed is om een 3,5 mnd oude baby te laten zitten. Ik denk het niet en zie het nut er ook niet van in.
ja... zo'n reactie had ik al verwacht.. Hij is nou eenmaal geen lappenpop, en wil dingen zien.. dus die paar keer paar minuten op een dag los van schoot, dat hij zelf zit, vind hij prachtig.. de artsen vonden zijn heupen prima, ik ga toch niet een fisio vragen als hij niks mankeerd.. beetje raar.
Hier ging ze met 7 maanden zelfstandig zitten en ook gelijk voor lange tijd. Danique wilde eerder ook niet zitten, dan ging ze gelijk weer teigeren.
Ben nu wel erg nieuwschierig, hoe zit hij dan? als ik mijn dochter neerzette voro ze zelf kon zitten, dan zakte ze in elkaar. Dus ik ben wel benieuwd naar een foto ofzo!
tycho wilde ook alles zien en alles meemaken... maar in het belang van zijn gezondheid lees hepen, nek, spieren en rug, had hij gewoon ff "pech" Ik hield hem gewoon liggen dop mijn arm als er iets was wat hij widle zien. En hier was ook gezegd dat de heupen van Tycho goed waren, niks aan de hand (artsen bij de geboorte, CB, fysio ivm overstrekken toen hij 4maanden was). Maar met 6maanden werd er ineens toch geconstateerd dat er toch wel wat aan de hand was met zijn heupen. Er is even nog aan een spreidbroekje gedacht. Maar gelukkig was dat toch niet nodig. Dus ik zou zeggen niet neerzetten zolang hij nog in elkaar zakt. Hij gaat vanzelf wel zitten als hij eraan toe is. xxx
Zelf zitten heeft te maken met kracht in rug en nek. Die kracht moet je opdoen. Het ene kind is (veel) sterker dan het andere. Echt zelf zitten doen kinderen als ze het zelf gaan doen maar toch kan je ook al van zelf zitten spreken wanneer een kind goed rechtop zit en bij voorbeeld een blokje kan pakken en dan niet omdonderd. Het is verstandig om zitten niet te vroeg te willen of te forceren omdat het een flinke belasting is op de ruggegraad.
Mijn dochter is ook zo'n nieuwschierig meisje, ze doet de laatste dagen als ze op je arm zit of op schoot steeds omhoog met haar hoofd en zit dan met een heel stuk rug van je arm af zeg maar. Ze is ongeveer even oud als Andy. Als ze op je knieen ligt, dan trekt ze ook moeiteloos zichzelf omhoog en komt ze "zitten". Dit doen we altijd maar kort, daarna neem ik haar weer lekker in kikkerhouding op mn buik, dan kan ze ook alles zien en is haar rugje recht.
Dat deden we hier rond die tijd ook wel hoor. En later ook wel aan haar armpjes omhoog 'trekken' vanuit ligstand tot zitten. Als ik dan 'zitten' zei, wist ze het precies.
Ik zou hem ook niet zo neerzetten.. Leg hem denoods op z´n buik of iets schuin in een wipstoel wanneer hij wat wil zien van de wereld. Mijn zoon kan nu sinds kort zitten overigens, hij kan spelen en dingen om zich heen pakken zonder dat het een balanceerwedstrijd lijkt te zijn.
Dat zelf omhoog komen is op die leeftijd heel normaal. En dat mag ook gewoon. Maar het echt laten zitten is gewoon overstandig en zou mijn keuze echt niet zijn. Idd dan heeft het kindje gewoon pech, op de arm kun je ze ook rechtop houden, daar hoeven ze niet zelf voor te zitten.