Mn meisje is binnenkort 6 maanden "oud", wat gaat er ook al weer veranderen? Sowieso opvolgmelk ipv nr 1. Mocht je dan gaan oefenen met een tuitbeker? Of was dat met 1 jaar? Erg zeg, dat ik het toch niet meer weet! Moet binnenkort de flessenspenen weer vervangen maar toen bedacht ik me ineens dat het misschien wel tijd werd voor een tuitbekertje? En zo ja: kan je dan meteen met harde tuit? Weet nog wel van mn zoontje dat hij die zachte na 3x drinken kapot beet?! En qua voedselintroductie: we zijn vanaf 4 maanden begonnen met groenten en fruit. Ze eet nu dagelijks ca 1 st fruit (gepureerd) en groenten de hoeveelheid ongeveer van een half /driekwart potje denk ik ( ook zelfgemaakt). Kan ik er vanaf 6 maanden starten met granen pap? Of een broodkorst oid? Wanneer start je met aardappel/ macaroni of rijst bij de groenten? Vlees nog niet, toch? En wanneer valt er weer een fles af? Hoe zag jullie "schema" eruit met 6 maanden? Hoef pas met ruim 6 maanden naar het CB en was toch al benieuwd...
Ze is net 5 maanden oud, ontspan, relax.. waarom moet ze zo snel groot worden? Je kunt met 6 maanden wel gaan oefenen met de tuitbeker, maar ik zou zeker de flessen nog niet de kast in gooien, want het gaat vaak echt niet meteen alle voedingen goed met tuitbeker. Met 6 maanden kun je rustig beginnen met een broodkorst. En misschien eens fruit of groente geven zonder dat je het helemaal fijngeprakt hebt? Een schema kan ik je niet aan helpen, wij doen alles op verzoek...
Ik zou wat stukjes gaan proberen ipv gepureerd als ze rechtop kan zitten. Broodkorstje kun je met 6 maanden geven en met 7 maanden een boterham. Dan kun je ook andere granen geven zoals volkoren pasta. Hier met 6 maanden slokjes water gegeven uit een gewone beker om te oefenen en met 8 maanden een rietjesbeker. Tuitbeker snapte ze hier pas veel later. Aardappel kun je natuurlijk al geven.
Ik vind het gewoon leuk en makkelijk als ze straks meer en meer kan mee eten! Eten a la rapley wilde ik ook gaan proberen, gewoon naast het gepureerde. Ik kan haar toch gewoon stukken in de hand geven terwijl ze in de kinderstoel zit? Ben benieuwd of dat een beetje wil. Ik ben er helemaal niet in thuis dus alle tips zijn welkom! Lijkt me erg leuk! Fruit prak ik al niet waterdun, dat lukt gewoon niet, dus kleine stukjes is ze al een beetje gewend. Flessen gooi ik dan maar niet direct in de kast en koop ook wel nieuwe speentjes dan. Ze drinkt nog steeds uit nummer 2 trouwens, 3 gaat veel te snel en verslikt ze zich. Een tuitbeker zal waarschijnlijk dan ook veel te snel gaan??!
@red88: gewone open beker? Wilde dat een beetje? Op zich trekt het idee me wel, want: waarom eerst laten wennen aan een tuit om vervolgens weer af te leren?
@Druif, ik had zo'n oefenbeker van Difrax. Ging hier heel goed! Vanaf 14 maanden drinkt ze zelfstandig uit een gewone beker aan tafel. Voor tussendoor heb ik nog een rietjesbeker omdat ze m anders nog wel eens omkiept of er mee gaat lopen. Dus die is voor het gemak Rietjesbeker is geloof ik ook wat beter voor de mondmoteriek (?) dan een tuitbeker maar dat weet ik niet precies. Hier had ze in elk geval de rietjesbeker wel vrij snel door met 8 maand. Maar melk heeft ze hier lang alleen uit een fles gewild (of de borst ) en volgens mij is dat bij veel kindjes zo. Ik zou de melk gewoon nog lekker in een fles geven en bij de bijvoeding en later tussendoortje gaf ik dan wat slokjes water uit een gewone beker. Ik zou gewoon langzaam gaan beginnen haar met jullie mee te laten eten. Kun je het eerst nog prakken en ernaast wat stukjes geven. Hier gaf ik als ze wakker was en wij brood aten, haar een broodkorst. Met avondeten haar eten a la rapley. Qua allergieen moesten we even rustig introduceren maar heb altijd wel geprobeerd haar zoveel mogelijk hetzelfde te laten eten als ons. Sausjes liet ik dan achterwege en vlees vond ik tot een jaar niet zo nodig, tegen die tijd kreeg ze af en toe kip of gehakt als het ergens door zat en af en toe vis. Verder had ik altijd wat diepvriesgroente in huis (ah heeft broccoli/bloemkool/wortel mix of sperziebonen). Zonodig kon ik dat makkelijk even voor haar apart koken. Als wij wat ongezonds aten, kookte ik ook vaak wat pasta en wat diepvriesgroente, had ik in 10 min. eten voor haar klaar. Wat later deed ik er dan koolvis bij.