Voornaamswijziging..ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door Melodyx, 24 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melodyx

Melodyx Lid

24 sep 2016
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    wie heeft er ervaring met voornaamswijziging?
    ik begin meer en meer een hekel te krijgen aan mijn naam, Anne, men kort het af als Ann of Annie en buiten dat, als je mijn voor en achternaam achter elkaar zet krijg je (bijna dan) Anabolen....
    reden genoeg voor mij om een voornaamswijziging te overwegen..
    wie heeft ervaring hiermee??

2. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    Jammer, ik vind hem erg mooi! Op elke naam valt wel een koosnaampje te maken. Betreft de achternaam kun je je vriend of man zijn naam gebruiken of juist je eigen?

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar ik denk niet dat mensen die je kennen heel snel zullen wennen aan een andere naam? Misschien kun je mensen gewoon verbeteren en zeggen dat je Anne heet en dus niet An of Annie.

Mijn naam lijkt op die van jou, ik word ook vaak An of Annie genoemd, maar vind dat geen reden tot volledige naamsverandering. Ik heet al 31 jaar zo, zou het gek vinden als familie en vrienden me ineens anders moesten gaan noemen...

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Anne Boleyn zal er ook wel ervaring mee hebben gehad.

Ik vermoed echter dat zij wel andere zorgen aan haar hoofd had...

Ik vind Anne overigens ook een hele mooie naam.

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    jammer, ik vind Anne een mooie klassieke naam. Lijkt me echt zo vreemd om ineens een andere naam te moeten gebruiken. Waar zou je hem in willen veranderen dan? Verder geen ervaring mee.

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik ken wel iemand die haar naam heeft veranderd náár Anne :D

7. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Wat jammer. Ik vind Anne prachtig! De tip om de achternaam van je man aan te nemen vind ik een goede:).

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een oud schoolgenootje van mij heeft dit gedaan, onze moeders zijn bevriend, dus heb ik het verhaal uit de tweede hand gehoord. Ze was een jaar of 20, maakte een moeilijke periode door en daar hoorde voor haar een naamsverandering bij.

Zij heeft uiteindelijk een totaal andere naam gekozen en tegenwoordig heet ze gewoon zo. Iedereen noemt haar bij haar nieuwe roepnaam.

Ik zou in jouw geval niet licht denken over een naamswijziging, maar als je alles op een rijtje hebt gezet en je wilt het nog steeds, dan kan het echt wel. Misschien heb je een tweede voornaam die je kunt gaan gebruiken of een afgeleide daarvan.

9. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    De achternaam van m'n man in plaats van m'n eigen achternaam zou ik nooit doen. Een eventuele combinatie maken zou misschien nog een optie kunnen zijn.
    Mijn achternaam is wie ik ben, zijn achternaam niet, dus voor mij zou dat heel raar voelen om ineens die naam als de mijne te gebruiken.

Hier wel ervaring met het wijzigen van meisjesnaam (achternaam), niet met voornaam. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

10. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik heb wel de naam van m'n man aangenomen, mijn achternaam zegt niks over wie ik ben. Alleen op alle officiële documenten blijft natuurlijk wel je eigen achternaam staan, die raak je nooit echt kwijt. Maar Dat zou je ook kunnen overwegen.

Verder geen ervaring met wijzigen voornaam, ik vind Anne ook super mooie naam, is het geen optie dat je mensen aangeeft je het echt niet leuk vind om an of Annie genoemd te worden? Lijkt me net zoveel moeite kosten als mensen een nieuwe naam aanleren?

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar voor mij geldt dat ook voor minn voornaam; dat is wie ik ben. Voor TS geldt dat kennelijk niet. Dan is een andere - of dubbele - achternaam wat makkelijker dan een volledige voornaamswijziging.

12. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb mijn roep naam verandert. Maar wel in 1 vd voornamen die ik al had. Voordeel is dat ik dus niks hoefde te regelen bij de gemeente.

13. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Ik vind Anne een mooie naam.
    Is voor mij geen naam om je voor te schamen.
    De naam van je man aannemen snap ik eigenlijk niet zo goed dat dat geen optie is. Mijn eigen meisjes achternaam vind ik ook vele malen mooier en chiquer dan mijn man zijn naam maar om samen als gezin 1 te zijn toch man zijn achternaam gekozen. Je meisjesnaam raak je nooit kwijt

14. Melodyx

Melodyx Lid

24 sep 2016
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Nou het gaat me inderdaad om de combinatie van de voor en achternaam, roepnaam blijf ik "vervelend" vinden door hetgeen ik al schreef en doordat ik graag ook een soort nieuwe start wil maken.
    heb vroeger moeilijke periodes gehad waarbij mijn naam me op dit moment geen goede gedachten naar boven brengt.
    dit is iets wat voor mij persoonlijk ook zwaar telt..

15. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik snap je punt. Maar heb je geen andere voornamen waar je er 1 uit zou kunnen kiezen? Op officiële documenten moet je dan nog wel je volledige voornamen vermelden. Maar dat hoef je niet zo vaak te doen. Dat scheelt een hoop gedoe. En symbolisch gezien hoort die naam ook nog bij je maar dan op de achtergrond ipv voorgrond.

16. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    ik heb de achternaam van mijn man genomen. Ik zie mijn meisjesnaam nergens meer terug.

ontopic ik vind Anne ook wel een mooie naam. Maar wat jij vind van je naam is natuurlijk belangrijk. als jij het niet mooi vind moet je het gewoon veranderen.

17. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik vind Anne ook een hele mooie naam. In je eerste uitleg waarom je een naamsverandering wil kon ik me niet in vinden, mijn naam wordt ook vaak afgekort naar Leen of Leentje, verschrikkelijk! Ik vind mijn naam sowieso niet heel leuk, maar het is een onderdeel van wat maakt wie ik ben.
    Maar als je traumatische herinneringen aan je naam hebt dan begrijp ik het ergens wel. Het heeft in ieder geval veel voeten in aarde!

18. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Haha! Daar dacht ik ook meteen aan! Ik vind Anne ook een leuke, hele normale naam. Van elke naam kun je wel iets geks maken.
    Maar als je er zelf echt problemen mee hebt moet je hem gewoon veranderen.

19. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Aan haar HOOFD nog wel :D

20. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Jawel hoor. Je zult hem echt nog wel tegenkomen. Voor de wet blijf jij gewoon je meisjesnaam houden. Dat is een paar jaar geleden veranderd. Ook bij de meeste opleidingen moet je tegenwoordig je meisjesnaam opgeven en deze wordt ook gebruikt. Alleen als je hem zelf nooit gebruikt en je hebt weinig met de overheid of opleidingen te maken zul je hem (bijna) nooit tegenkomen. Tot je sterft. Op de kist komt een naamplaatje te zitten en daar staat dan ineens weer je geslachtsnaam/meisjesnaam op. Want dat blijft je naam.

Deel Deze Pagina