Open en eerlijk zijn......of?

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    *****Ga proberen de titel aan te laten passen*****

Naar aanleiding van een best heftige (wel enorm amuserende) discussie tussen 2 kennissen, ben ik benieuwd naar jullie mening.

De situatie:
    1 van de 2 is in gesprek met 2 zorginstellingen voor een verplegende functie. Zijn contract is 2 maanden terug niet verlengt, omdat ze niet tevreden waren.
    Nu moet hij rond september/oktober geopereerd worden, door de wachtlijst is het nog niet bekend wanneer. Door uitval van patiënte zou hij bij wijs van spreken morgen al opgeroepen kunnen worden.
    Hoe het herstel na de operatie verloopt verschilt enorm per patiënt van werken binnen 2 weken(zwaar beroep) tot pas normaal kunnen functioneren met 6 weken.

De discussie:
    Hij is niet van plan om eerlijk toe te geven waarom zijn contract niet verlengt is en om zijn werk in te lichten over de operatie(hij wil zich gewoon ziekmelden de dag van de operatie). Volgens hem gaat het ze niks aan en zullen het toch tegen hem gebruiken. Wettelijk gezien is hij niet verplicht iets te zeggen.

De andere kennis(ook werkzaam in de zorg) is het daar totaal niet mee eens en zegt je moet beide melden, zodat de werkgevers kunnen bekijken wat ze ermee willen/kunnen. Voor de afdeling is het enorm vervelend als iemand ineens wegvalt voor waarschijnlijk langere tijd. Als je niet open en eerlijk bent komt dat uiteindelijk bij je terug.

Ik vind het lastig. Aan de ene kant ben ik voor open en eerlijkheid, aan de andere kant loop je natuurlijk wel het risico niet aangenomen te worden.
    Over zijn functioneren zou ik niets zeggen ervan uitgaande dat ik het nu anders zal doen.
    De operatie...vind ik echt lastig.

Ben benieuwd naar jullie meningen!

2. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik zou het pas zeggen als je bent aangenomen (zou me niet ziek melden en niks vertellen). Niet in de sollicitatie. Beetje hetzelfde als je net 5 weken zwanger bent, vertel je het dan meteen of niet.

Ik heb bij sollicitatie van mijn huidige functie ook niks gezegd over het ICSI traject waar we toen inzaten. Toen ik eenmaal aangenomen was en me al goed had bewezen de eerste 4 weken, heb ik het verteld. Reageerde ze heel goed op.

Fennec, Bailey07 en MyMiracle vinden dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja - dat functioneren kunnen ze toch na bellen denk ik ? Dus mogelijk valt hij dáár al door de mand. Ziekmelden en dat dan blijkt dat je een operatie krijgt... tja... dan lig je er ook zo uit en wordt het wéér moelijker ergens tussen te komen denk ik later....

Chocolat en MyMiracle vinden dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Tja als hij zich binnen nu en september/oktober van de ene op de andere dag ziek meldt voor die operatie dan weet zn nieuwe werkgever meteen dat hij dat van te voren wist. En kan die na zn eerste contract fluiten naar zn nieuwe baan denk ik.

Ik zou dus eerlijk zijn.

Koekie1, Chocolat en MyMiracle vinden dit leuk.
  5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Precies dit. Het zegt heel wat over diegene als persoon vind ik als diegene het verzwijgt en zich ineens ziek meldt voor de operatie waarvan diegene allang wist dat die zou komen.

Ik heb tijdens mijn sollicitatie ook aangegeven dat ik op moet termijn geopereerd diende te worden. Geen enkel probleem. Dat zegt voor mij ook iets over het bedrijf waar ik ga werken.

MyMiracle vindt dit leuk.
  6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Ik heb de titel voor je aangepast.

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik neem aan dat als je een sollicitant aan wil nemen je eerst met de vorige werkgever contact op neemt. Waarom degene daar dan weg is horen ze zelf wel. Over het ziekmelden weet ik het eigenlijk niet wat ik zou doen. Bij het eerste gesprek zou ik het waarschijnlijk niet zeggen, bij een vervolg gesprek, als er dus serieuze interesse voor je is, vind ik denk ik dat je het dan wel moet zeggen.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij hoeft hij van te voren niet te vertellen dat hij geopereerd gaat worden, maar op het moment dat hij in het ziekenhuis verblijft, moet hij dat wel tegen zijn werk zeggen. Je moet je werk namelijk op de hoogte houden van je verpleeglocatie als je ziek bent.

Verder hoeft hij inderdaad niet te vertellen waarom zijn contract niet verlengd is, maar als ze een beetje onderzoek doen kunnen ze natuurlijk wel een referentie vragen van zijn oude werk of daar gewoon naar toe bellen.

Al met al maakt het dingen voor je houden misschien dat je sneller wordt aangenomen, maar er eerlijk over zijn zorgt er voor dat je je baan langer houdt.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113

Dit gebeurd hopelijk toch niet standaard.

Zo heb je toch nooit een eerlijke kans als iemand van je oude werk een hak wil zetten.

Ikzelf heb er iig nog nooit van gehoord en heb een paar keer meegedaan in de sollicitatieprocedure voor nieuwe collega's.

10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Van het functioneren zou ik niet zeggen, de operatie zou ik in een vervolg gesprek wel even noemen.

Functioneren kan namelijk ook een verschil van inzicht zijn.

Juul75, MyMiracle en Chocolat vinden dit leuk.
  11. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dit heb ik ook mee gemaakt. De 1e keer verteld dat ik zwanger was ik ben wel aangenomen, de 2e keer een operatie een week voor dat ik bij het andere bedrijf weg ging kwam ik in de ziekte wet en na de operatie en herstelperiode begon ik bij het nieuwe bedrijf.

Ik vind dat eerlijkheid het langst duurt en ik zou dus eerlijk zijn.

12. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Niet helemaal on topic, maar ik haak hier even op in.
    Ik weet niet of het standaard is, maar ik heb er helaas wel ervaring mee.

Ik heb jarenlang met veel plezier als vrijwilliger, stagiaire en uiteindelijk betaalde vakantiemedewerker bij een dierenasiel gewerkt. Toen ik er kwam, werkte ik onder leidinggevende N. Topvrouw, eerlijk, kon je van op aan. Jarenlang met plezier onder haar leiding gewerkt.
    Ze stopte uiteindelijk, haar functie werd overgenomen door J. Heel ander type, er veranderden wat dingen en van alle kanten was het soms even wennen, maar wederom: fijne werksfeer en open communicatie.
    Helaas moest ook zij na een paar jaar haar functie neerleggen om persoonlijke redenen.
    Opvolgster H. kwam 'op de troon'. Bij iedereen al een bekend gezicht, want ze was zelf eerder ook al jaren vrijwilliger daar.
    En wat heeft die de boel weten te verpesten. Alles werd naar haar hand gezet, alleen haar ideeën waren goed, en zodra iemand het niet met haar eens was of er tegenin ging, vond ze wel een manier om diegene 'eruit te werken'. Zo ook mij. Ik ben zelf weggegaan omdat ik de sfeer totaal onprettig vond en door onterechte beschuldigingen en het verdraaien van situaties werd het voor mij onmogelijk om nog met plezier daar te blijven.
    In het jaar dat volgde, stapte de 1 na de ander op. Zogenaamd allemaal 'uit zichzelf', maar de gemeenschappelijke factor bleek dus gedoe met H. te zijn.

Jaren later solliciteerde ik (tot 3x toe) op een functie in een ander asiel, maar van dezelfde organisatie. En alle 3 de keren werd ik niet eens uitgenodigd voor een gesprek, terwijl ik de papieren, ervaring en motivatie had. En 2 vriendinnen met exact dezelfde papieren en zelfs minder ervaring wél.
    Ik vond het vreemd, maar goed, jammer dan.
    Totdat ik via een oud-collega hoorde dat de organisatie voor referenties had gebeld met mijn laatste leidinggevende in het asiel. Mevrouw H. dus.
    En die omschreef mij totaal anders dan ik eigenlijk ben, waardoor ik direct als ongeschikt werd bestempeld.

Bij de eerstvolgende vacature heb ik weer gesolliciteerd, en deze keer in mijn brief vermeld dat ik voor referenties verwees naar (de eerdere 2 leidinggevenden).
    3x raden wie er een dikke week later al op gesprek werd uitgenodigd...

Echt, als iemand het wil, kan hij of zij het je op zo'n manier heel moeilijk maken om weer ergens aan het werk te komen.

MyMiracle, Chocolat en Harperhazel vinden dit leuk.
  13. Loetje85

Loetje85 Bekend lid

17 jun 2016
    814
    200
    43
    Wat vervelend zeg! Ik werk als recruiter en ik kan je vertellen dat ik nog nooit een vorige werkgever gebeld heb voor een referentie van een kandidaat. Als je je eigen sollicitatieprocedure goed inricht en zorgvuldig de screening doet, zou een organisatie in staat moeten zijn om zelf te beoordelen of iemand een geschikte werknemer kan zijn. Daarnaast is het voor (ex)werkgevers niet toegestaan om een negatieve referentie af te geven over een ex werknemer. Dus je moet je afvragen wat voor meerwaarde een referentie heeft. Jammer dat dit nog wel gebeurt en dat er blijkbaar veel waarde aan de mening van een andere organisatie.

MyMiracle en kleinepien vinden dit leuk.
  14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hangt van de branche af denk ik? Ik weet niet beter dan dat dit gebeurt, maar mijn ervaring is binnen een ons-kent-ons vakgebied. Ik ben zelfs wel eens afgewezen bij een ander bedrijf, omdat men bevriend bleek met mijn directeur, die ze niet voor het hoofd wilden stoten.
    TS: eerlijk&open is een beetje dom als het niet wettelijk verplicht is, en als je wel denkt dat het slecht voor jezelf uit kan pakken, toch?

15. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Waarom zou je vertellen waarom je weg bent gegaan? Al is het omdat pietje zijn neus je niet aanstaat..

Ik zou wel in een vervolg gesprek vermelden dat er ene kleine operatie dient te gebeuren je verwacht dan maximaal 6 weken uit de roulatie te zijn.

MyMiracle en Chocolat vinden dit leuk.
  16. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik ben tijdens mijn sollicitatie ook niet helemaal open en eerlijk geweest. Ik wist namelijk tijdens het gesprek dat ik binnenkort geopereerd zou moeten worden. Ik heb toen mijn proeftijd afgewacht en heb daarna een datum gepland voor de operatie. Ik werkte er nog geen jaar toen ik dus al 2 maanden ziek gemeld was. Beste keuze ooit. Ik werk er met veel plezier (nu alweer 10 jaar) en ben verder bijna nooit ziek geweest. Mijn werkgever is ook erg tevreden met mij.

Wat betreft het functioneren. Nee ik zou ook niet zeggen dat ik weg moet omdat ze ontevreden met mij zijn. Misschien kan hij als ze naar zijn zwakke punten vragen wat leerpunten aangeven waar hij aan wil werken. Mijn ervaring is ook dat sommige mensen in een team helemaal niet goed uit de verf komen. Als ze dan in een ander team gaan werken met andere mensen en andere strategieën dan past het weer wel. Dus het zou best kunnen dat er in een ander team geen problemen zijn en dat hij daar wel goed functioneert. Volgens mij als je zegt dat je werk ontevreden is en je contract daardoor niet verlengt maak je het jezelf wel erg moeilijk om een nieuwe baan te vinden.

17. PBV

PBV Fanatiek lid

6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Dit is idd een dillema.
    Stel hij wordt aangenomen en hij is in oktober nog niet opgeroepen (hij kan het ook uitstellen, als dat mogelijk is) en hij is wel door zijn proeftijd heen, dan zou ik het pas na de proeftijd vertellen. Dan heeft hij daar al 3 maanden gewerkt.
    Ik weet niet waar hij aan geopereerd gaat worden, maar als het iets als een knie/ pols is, dan zou hij administratieve rompslomp kunnen doen. Dit gebeurd wel vaker in de zorg.

Ik heb niet alles gelezen, misschien heb je dat allemaal wel verteld over zijn operatie en in welke setting hij komt te werken.

Ik hoop dat het allemaal goed verloopt.

18. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Eerlijk zijn.

19. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Functioneren zou ik niet zeggen. Operatie wel in 2e gesprek zodat ze er met de planning rekening mee kunnen houden. Ziek melden op de dag zelf vind ik echt niet kunnen.

20. Betsy

Betsy Niet meer actief

Een negatieve referentie niet. Maar wel eentje waar alleen maar in staat hoe lang en in welke functie je gewerkt hebt. Dat is alsnog een hele negatieve referentie, anders had er namelijk wel in gestaan hoe tevreden ze over je waren en dat ze je succes wensen in je verdere loopbaan.
    En dat weet een HR medewerker of recruiter natuurlijk ook.

Deel Deze Pagina