We hebben nog wel even de tijd maar toch... We hebben veel namen die leuk en mooi zijn maar nog niet die ene naam... Ik hoop dat we wat inspiratie kunnen opdoen uit jullie idëen. Ik ben Nederlandse, mijn man Nigeriaan. Wat we belangrijk vinden aan een naam is dat in nederlands en engels (bijna) hetzelfde uitgesproken wordt (bijv Vincent, en niet Sam (zeg nl Sam en en. Sem) Verder komt er een nog een traditionele Nigeriaanse naam achteraan dus t hoeft niet heel afrikaans. We vinden het erg belangrijk dat de naam een mooie betekenis heeft, we zijn christelijk dus ook christelijke namen kunnen maar hoeft niet. We houden niet van hele ingewikkelde namen maar ook niet van namen die al te veel voorkomen Of te wel pffff wat een gedoe! Ik hou verder echt niet van amerikaans klinkende namen. Onze dochter heet Kiara. Namen die we wel mooi vinden: Levi, Manuel, Sterre, Norah, Ziona, Jahro Elin=God is mijn licht, stralende Lena=leeuw, hard Imani =trouw, geloof in swahili Leone = sterk als een leeuwin/ sterk door genade Faye/Faya=geloof/vertrouwen Loïs = strijd maagd. Gelovige oma van timotheus Timo/Thymo=God eren/God vrezend Elian= Jahweh is mijn God Namen genoeg maar de naam zit er nog niet bij. Bij Kiara wisten we al voor we zwanger werden dat we die naam wilde nu is het een stuk moeilijker!
Tess of Tessa vind ik leuk. Maya ook trouwens. Verder zijn het engelse namen, en ik houd daar niet van. Sorry
Ah in Nigeria hebben ze van die prachtige voornamen! Een president die Goodluck heet! Fantastisch vind ik dat! Toen ik er woonde kende ik ook veel mensen met mooie namen, zoals Friday, Godslove, Pretty, Godsjoy, Godspeed, Faith, Precious, Sunday, Blessing, Princess, Beauty... Wat minder vreemd in Nederlandse oren, maar wel heel mooi zijn namen als Mercy, Felicia, Emmanuel, Joy, Philomena, Christian, Chris, Faith Maar zijn er in het volk van je man geen mooie namen? Maakt nog al verschil of hij Yoruba, Igbo, Haussa of iets anders is.
Elisha (God is mijn Helper) Sophia (wijsheid) Esther Vera (Wijsheid) Manouk (God is met ons) Matthias (Geschenk van God) Silas Elias (de Here is mijn God) Joël (de Here is God) Joram (de Here is verheven)
boaz levi Sem Raf Tibor Thimo Noah Jonas Jonah Kaye Kay Keye aaron collin ferrron ilias kian ivan ivar lennard samuel ismael bjorn
Heb even wat namen voor je opgezocht (mét een mooie betekenis!) Meisjesnamen Binta = is een Afrikaanse naam en betekent 'met God.' Corina = is een Griekse naam en betekent 'meisje, maagd.' Dora = is een Griekse naam en betekent 'geschenk van God.' Eliana = is een Hebreeuwse naam en betekent 'God heeft me geantwoord.' Esra = De naam Esra wordt door Islamieten, Joden en Christenen gebruikt. In het Hebreeuws betekent het 'hulp van God', in het Arabisch betekent het 'heilige nachtwandeling.' Lana = is een Griekse naam en betekent 'schijnend licht.' Leny = is een Keltische naam en betekent 'bloeiende roos, schoonheid'. Jongensnamen Alexis = is een Griekse naam en betekent 'helper.' Felipe = is een variant van Filip. In het Nieuwe Testament is Filippus de naam van een van Jezus' apostelen. Manuel = is een Hebreeuwse naam en betekent 'God is met ons.' Matthias = is een Griekse naam en betekent 'geschenk van God.' Michael = De aartsengel Michael heeft voor zowel Joden, Christenen en Moslims een heilige betekenis.
Oh net thuis van en drukke , bedankt voor de reacties tot zo ver. Morgen even kritisch kijken, zitten zeker mooie namen bij. De eerste voornaam wordt een 'internationale' naam de tweede naam wordt er een uit de stam van mijn man inderdaad, de igbo. ik heb ook echt vanuit zijn achtergrond veel met interesse gekregen in de betekenissen van namen, vindt o net zo belangrijk als of de naam mooi of leuk is.
Interessant om hier eens op te zoeken. Ik kwam bijv. dit topic tegen: Help! Nigerianische Namen (Igbo) dringend gesucht! : Forum goFeminin Een naam die mij opvalt is: obasi B: ehre gottes H: nigeria, ibo Obasi zou je misschien Bas als roepnaam in Nederland kunnen geven? En daar de naam Obasi. En misschien is er zo nog een Ibo naam die makkelijk aan te passen is naar een Nederlandse/ Internationale naam? http://culture.chiamaka.com/IgboNames/igbonamesn.htm Bijv: [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Chialuka: Luka of Luuk [/FONT]
Ezra (hulp/hulp van God) is in Joodse traditie trouwens een jongesnaam!! In Turkije is Esra een populaire naam voor meisjes, maar heeft wel een andere betekenis.
Dank jullie wel voor de reacties. Ezra is echt zo'n mooie naam ja, maar manlief is er niet van onder de indruk. Ik ga het straks met hem bekijken. De Igbo naam wordt door zijn ouders gegeven, daar zitten allerlei tradities aan vast. Zo zijn er weer veel die niet bij zijn onderdeel van de stam horen enzo. Ook worden de namen in Nigeria vaak al anders afgekort, op zich is het een leuk idee, maar denk ik niet makkelijk uit te voeren. Keep them coming
Wat leuk, ik begin er vandaag helemaal verliefd op te worden, mijn man niet niet zo gek als ik maar vindt het ook erg mooi... Nu nog een meisjes naam Faya vinden we wel leuk, maar in Nigeriaanse straat taal klinkt het het zelfde als Fire/vuur...