psz vs kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door taliaa, 28 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    Hoihoi,

ik was stellig van plan onze dochter met 2,5 naar de psz te doen. Dus ik ging eens kijken wat het me ging kosten: 95 euro per maand.
    En dat is voor 2 dagdelen. (2x2 uur)
    Toen ik ging berekenen wat ik voor een kdv kwijt was schrok ik wel: 122 euro per maand voor een volle dag in de week. (na toeslag)
    En toen vroeg ik me af: hoe groot is de meerwaarde van een psz boven een kdv?? Ik vind het namelijk wel erg duur! En ook met halen en brengen is het lastig met een baby erbij. De tijden zijn hier op het dorp gewoon lastig (misschien wel overal hoor..)

wie kan me helpen bij de beslissing?

Liefss, taliaa

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    In de praktijk denk ik weinig.

Een PSZ is echt voorschool en een KDV is echt opvang en verzorging. Op een PSZ doen ze dus meer educatieve activiteiten. Daar hebben ze ook echt tijd voor.Op een KDV doen ze dat vast ook maar hebben daar niet altijd tijd voor.

Verder is het voor werkende ouders vaak erg lastig om een kind op een PSZ te hebben. De tijden zijn namelijk niet echt praktisch.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    psz is echt een voorschool. ze worden gestimuleerd om samen te spelen, leren kleuren en vormen etc en doen activiteiten die ze ook doen op de peuterschool. op het psz nemen ze dus echt de tijd voor activiteiten en is er meer tijd voor elke kind persoonlijk. kdv is meer het overnemen van de opvoeding. kinderen spelen veel vaker zelfstandig en als ze tijd over hebben doen ze wel is een gezamelijk activiteitje.

kdv daar in tegen is beter te regelen kwa dagdelen en tijden en ideaal voor ouders die bijde werken en er geen andere oppas in de buurt is. ook zijn ze gewoon open tijdens vakantie
    psz heeft vaak 4 vaste dagdelen per maand en zijn gesloten in vakanties.

4. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben het absoluut niet eens met mn voorgangers;) Er is geen meerwaarde van een psz boven een kdv. Er vanuitgaande dat beide goed functioneren maakt het niks uit. Op heel veel kdv's wordt gewerkt met caleidoscoop, pyramide e.d. Dezelfde voorschoolse/educatieve programma's als waar de psz mee werkt. Dus qua voorbereiding op school maakt het niks uit. Met goed functioneren bedoel ik dus dat er een soort programma is en gevolgd wordt en dat er elke dag tijd is om met deze activiteiten aan de slag te gaan (en dat is er echt wel hoor)

Het enige echte verschil met kdv en psz is, dat een kdv meer geschikt is voor werkende ouders. Als je werkt zijn de tijden van een psz bijna niet haalbaar.

Op een goed kdv wordt ook voor elk kind afzonderlijk tijd genomen en wordt er ook heel veel tijd besteed aan alle afzonderlijke ontwikkelingsgebieden.

Heel jammer vind ik het eigenlijk dat dit "vooroordeel" er nog steeds is.;)

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    thnx meiden. Het is gewoon erg lastig, natuurlijk wil ik het best voor mijn kindjes, maar 100 euro per maand.... En dan met die onmogelijke tijden. Vandaar dat ik naar een kdv ging kijken. maar ik las dat de vergoeding voor kdv omlaag gaat, dus volgend jaar nog maar eens kijken en voorlopig nog geen psz/kdv.

6. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    je hebt het super verwoord :)

wilde ook wat zeggen maar vind dit al goed gezegt.

kinderopvang is zeker niet alleen opvang .
    en een activiteitje is het ook niet . wij iig hebben kwartaalplanningen/activiteiten kalenders en die zijn verplicht! (elke dag :) )

veel succes met je keuze

7. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Wij hebben er ook al over nagedacht, en zoals we er nu instaan vinden we het niet nodig om Julie naar de PSZ te laten gaan. Financieel geen probleem, maar ik vind wel dat het wat moet toevoegen. Daarbij is het een hee gesjouw en gesleep met zo'n kindje, zeker omdat mijn vriend en ik allebei best veel werken.

Wij zijn erg te spreken over ons KDV, daar wordt absoluut meer gedaan dan puur de verzorging en opvoeding. In de babygroep (tot 1,5 jaar) natuurlijk nog in mindere mate, maar als ik zie waar de grotere dreumessen en peuters mee bezig zijn, hartstikke leuk en goed genoeg lijkt me. Ze hebben thema's en doen daar van alles mee. Zo gaat dalijk het herfst-thema weer in, dan gaan ze met de kleintjes het bos in om eikels enzo te zoeken en maken daar later knutseltjes mee. Ook wordt veel aandacht besteed aan vertellen in de kring, samen zingen en eten. Je kan het pedagogisch plan van je KDV inkijken als je wil (staat bij ons KDV niet op hun site, maar kun je daar inzien/krijgen).

Mijn overbuurvrouw was laatst voor haar dochtertje gaan kijken bij de PSZ hier. Ze keek een beetje beteuterd toen haar gezegd werd dat je echt alles zelf mee moet nemen, tot een bekertje drinken aan toe, en dat je de vieze luiers weer mee naar huis kreeg! Verschonen deden ze dan nog net wel ;). Haar dochter gaat naar hetzelfde KDV als de mijne, en zij laat het nu ook bij het KDV.

8. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Hier op het KDV doen ze ook meer dan verzorgen en verschonen. In de maanden voorafgaand aan de basisschool, gaan ze een projectgroep in en daar worden ze klaargestoomd voor de basisschool.

Als het qua geld meezit, zou ik jouw kind zeker naar een KDV laten gaan. Maar misschien wel van tevoren informeren hoe het zit met de voorbereiding op de basisschool.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk dat die meerwaarde van de psz bovenop het KDV een beetje schijn is. Ouders zien het KDV als een verzorgende instelling, terwijl naar mijn mening dat verzorgende vaak een toevoeging is op een psz. Niets meer dan dat. Als een peuterspeelzaal maar 2 uur op een dag is (jeetje wat weinig zeg!), is het logisch dat kinderen daar niet slapen etc. ;) Op het KDV van mijn zoontje wordt er echt wel minimaal 1,5 uur per dag educatief met de kinderen omgegaan volgens een bedacht programma (er vanuit gaande dat ze op een psz ook wat eten en drinken en plassen tussendoor ;)).

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    ik neig steeds meer naar géén psz, iig voorlopig niet. Ik vind het dadelijk gewoon een te hoop gesjouw voor 2x2 uurtjes voor 100euro... En op hele ongelukkige tijden.
    Ik ga na mijn bevalling heel hard op zoek naar een andere (REGELMATIGE) baan voor 2 dagen in de week. Dan kan ik mooi de combi met t kdv maken (oma past de andere dag dan op).
    Ik ga dan idd goed even informeren bij de psz en t kdv!

thnx ladies!

11. tulip

tulip Niet meer actief

hoi,

nog even een tip: informeer zeer tijdig bij het kdv, want vaak is er een wachtlijst van een jaar of langer.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    thnx, ja lastig. Maar weet nu dus nog helemaal niet wat en hoe... Lastig zeg, al die dingen..Pfft, begon laatst ook al iemand over de basisschool ARGHHHHHHH... Het gaat veel te snel zo!

Deel Deze Pagina