Hoe Zouden jullie niqué uitspreken ?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mamaa6, 27 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dit

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Oh dan gewoon lekker zo noemen! En zou t met streepje uitspreken als Nie-kee en zonder als Niek (mijn voorkeur heeft de laatste, maar daar vroeg je niet naar ;)).

3. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Nikwee

4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    :roflmao:
    Gewoon nieuwsgierig: met welk ander woord leg jij de link dat je qué als kwee uit zou moeten spreken?

Tord vindt dit leuk.
  5. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Nikwee niet door te linken aan een ander woord, maar door het streepje op de 'e' wil je de e toch benadrukken?

6. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.888
    9.664
    113
    Vrouw
    Ik ken iemand met dezelfde uitspraak, alleen geschreven als Nickay, maar ook gezien als Nikée.

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat klopt helemaal, maar ik vraag me af waar je de 'w' vandaan haalt ;)

8. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Goede vraag, misschien door de franse lessen van vroeger? Er zijn aardig wat franse woorden die de combi 'que' in zich hebben. Soms spreek je het niks uit, en is het een aanhangsel (als chique bijvoorbeeld), En soms spreek je het wel uit en dan zit er een wklank in.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zit me ff te bedenken of ik een Frans -que woord kan verzinnen die als uitspraak 'kwee' heeft.
    Ik ken ze niet denk ik, maar wil uiteraard nog niet zeggen dat ze niet bestaan ;)

10. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Mijn ezelsbruggetje is altijd: wijst het streepje naar rechts (é) dan maak je het langer (ee) (zoals in Romée of Chloé) en als het naar links wijst (è) dan trek je aan de teugels in de uitspraak en krijg je een korte e zoals in het woord 'lek' (en zoals in Marilène, dan zeg je geen Marieleene).

Even on-topic: 'Que' wordt op z'n frans volgens mij altijd of meestal een k zoals inderdaad in Danique.
    Vanwege het streepje op de é in Niqué maak ik daar dan 'Niekee' van.
    Ik heb niet alle berichten gelezen in dit topic maar is de uitspraak 'niekee' ??

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je een voorbeeld geven van zo'n woord met een w? Ik kan er geen bedenken en nu ben ik wel benieuwd.

Tord vindt dit leuk.
  12. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Misschien bedoelt ze de uitspraak quoi zoals in pourquoi, dan is dat inderdaad een soort 'kwa' maar dat is dus geen que.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.282
    113
    Niek. Net als Danique en Moniek/ Monique.

Waarschijnlijk precies wat je niet wil. We hebben een minder moeilijke naam voor uk maar toch gaat het fout.

14. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Niekee

15. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Wat een grappig ezelsbruggetje :)
    Ik heb hem altijd geleerd als: è wijst naar elf (als de wijzer op een klok) en é wijst naar twee. Eigenlijk doe ik het altijd automatisch goed, maar soms gebruik ik 'm nog :)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. Aries

Aries Niet meer actief

Je spreekt het uit als Niekee, met de klemtoon op de tweede lettergreep. Maar ik zou het absoluut anders schrijven.
    Niquer betekent inderdaad neuken en de vervoeging niqué betekent geneukt, wat het nog erger maakt, lijkt me vreselijk om zo te heten. Ik zie het al voor me: Je suis Niqué: ik ben geneukt. :eek: En doordat de naam op z'n Frans geschreven is kan ik er geen andere betekenis in zien.
    Ga dan voor Niké, de godin van de overwinning lijkt me een veel mooiere associatie. En dat de uitspraak dan nog steeds hetzelfde is, daar zou ik me niet druk over maken als je het toch niet als roepnaam gebruikt, dan zul je er geen last van hebben als je in Frankrijk op vakantie gaat.

Jo79 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  17. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.866
    113
    Vrouw
    Niekee

Deel Deze Pagina