Hoi hoi, Ik had even een vraagje. Mijn oudste zoon zit op het KBL en zit dit jaar in het examenjaar. In het examenjaar schijnt hij PTA punten te moeten halen. Ik vraag mij af, wanneer en hoe de PTA punten gegeven worden. Het zit namelijk zo, zijn mentor dreigt bij alles dat er PTA punten afgetrokken worden. En wat zich nu voordoet, hij heeft aanstaande maandag een bijeenkomst op school, waarbij de ouders aanwezig moeten zijn. Nu is het helaas zo, dat ik lichamelijk beperkt ben en ik niet de auto tot mijn beschikking heb maandag, dus er niet heen kan gaan. Nu wordt mijn zoon op school zo'n beetje onder druk gezet, dat als hij en (één van) zijn ouders maandag niet komen, dat hij dus PTA punten in mindering krijgt omdat het een handelingsdeel is. De mentor heeft letterlijk tegen hem gezegd, dat hij voor niemand een uitzondering maakt. Ik ga maandag sowieso de school wel bellen weer, want ik vind dit niet normaal. Het is voor mij gewoon echt helaas onmogelijk om er heen te gaan. Mijn man zit de hele dag in examen voor zijn werk, ik zit én met mijn lichaam die langere afstanden fietsen niet mogelijk maakt (bus rijdt in ons dorp maar tot begin van de avond) en buiten dat, zit ik ook nog met mijn 2 kleine kinderen thuis zonder oppas. Kan iemand mij vertellen of dit de normale gang van zaken is op het middelbare onderwijs en kan iemand mij duidelijk uitleggen wat PTA punten zijn, waar je die voor krijgt enz. Sorry als het een warrig verhaal is, maar snap het even niet meer zo goed. Haha. Groetjes Missy.
Dat je zoon moet gaan, oké, maar het lijkt me dat je zoon geen aftrek kan krijgen als zijn ouders er niet bij kunnen zijn? Hij doet toch examen en niet jullie??? Je zoon moet het PTA inmiddels ook hebben ontvangen, dus als het goed is weet hij precies hoe en wat (http://vernieuwingvmbo.nl/wp-content/uploads/2015/07/PTA-27-november.pdf). Ik zou maandag inderdaad de school even bellen en uitleggen dat je niet kunt komen en vragen hoe het zit met die PTA-punten. Niet aanvallend, maar gewoon informatief, zeg maar. Mocht je bij de mentor geen gehoor krijgen, dan zou ik naar de teamleider vragen.
PTA staat voor Programma Toetsing en afsluiting. Dat programma start in leerjaar 3 en wordt net voor de examenperiode afgesloten. Ieder cijfer dat jouw zoon behaalt, telt mee. Het ene cijfer telt zwaarder mee dan het andere cijfer. Ik begrijp dat de mentor dreigt met puntaftrek. Dat zou natuurlijk wel kunnen (bij bijvoorbeeld het niet tijdig inleveren of afsluiten van onderdelen), maar ik begrijp zelf niet hoe het kan dat jouw aan- of afwezigheid hierbij een rol speelt. Daarom kan ik je maar één advies geven: ik zou maandag even contact zoeken met de mentor (of dit weekend even mailen). Mijn ervaring is dat de boodschap niet altijd even duidelijk overkomt bij (mijn) leerlingen. Navraag doen - in dit geval- bij de mentor, biedt hopelijk duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga maandag ochtend inderdaad maar even de school bellen. Weet iemand van jullie trouwens ook hoe het zit, qua studierichting veranderen? Hij zit nu in het 4e jaar van motorvoertuigentechniek, maar laatst kwam de aap uit de mouw, waarom hij niet meer zo gemotiveerd was. Na zijn stages, is hem steeds meer duidelijk geworden dat hij het toch niet zo leuk vind, als hem leek en nu hij diverse horeca bijbaantjes heeft, zou hij het liefst willen veranderen van studierichting.
Wat fijn dat hij nu al weet dat voertuigentechniek niet de juiste richting voor hem is! Liever nu al, dan er pas op het mbo achterkomen. Hij zal wel zijn richting op het vmbo af moeten ronden. Dat gaat niet anders. Hij kan op school een afspraak maken met de decaan om dit te bespreken en te kijken welke stappen hij moet ondernemen. Ook kan hij - als hij al precies weet wat hij wil- contact zoeken met een studiebegeleider van de mbo-opleiding. Hij kan dan uitzoeken of hij nog iets extra's moet doen. Over het algemeen is het geen probleem om te switchen van richting. Verder zou ik samen open dagen/avonden bezoeken. Succes errmee!
Ok.. dat pta verhaal heb ik na 16 jaar vmbo lesgeven nog nooit van gehoort.. ben benieuwd hoe dat op papier staat. Bij ons beginnen ze in december leerjaar 3 met het pta. Elk cijfer wat gegeven wordt telt mee voor het examendossier. Elk handelingsdeel moet voldoende zijn gemaakt. Een mentor mag niets doen met de pta's van andere vakken, dat dreigen met punten afhalen is totaal niet motiverend, dat klinkt als een mentor die zijn klas niet aankan.. sorry. Overstappen begint bij ons vaak met overleg met de mentor, daarna gesprek met afdelingsleider. In het examenjaar mogen ze niet meer switchen, het is beter om inderdaad te gaan kijken of hij voldoet aan de eisen voor zijn vervolgopleiding, er zit een kans in dat hij op een lager niveau moet instromen als hij een vak mist. Succes met je zoon!