hoe zuinig/geordend zijn jullie met speelgoed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 24 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    Hier een 4vaks kast vd ikea met van die bakken erin.
    In eentje de boekjes, in 1 zijn ballen en in de andere los speelgoed (auto's etc). Daarnaast 2 klepbakken waarvan 1 vol met duplo en 1 vol met toet toet onderdelen. In de oven van zijn keukentje zit een mandje en daarin zit zijn keukenspul.
    Kapot speelgoed gaat meteen weg maar verder ga ik echt niet elke avond kijken of het nog compleet is. Vaak ligt het dan onder de dressoir oid en komt het met stofzuigen weer bovenwater. Ben allang blij als het allemaal weer in de juiste bak ligt!

2. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik ruim wel iedere dag alles op (voor 't eten met de kids samen:)) en ben redelijk netjes denk ik. Soort bij soort in manden in de kast. Spelletjes en puzzels gaan ook terug in de dozen.

Maar ik ga echt niet kijken of alles compleet is hoor.... Dan kan ik iedere dag de bank van de muur halen om er auto's onder vandaan te vissen. Zoontje heeft zo'n fijne knikkerbaan, zie mezelf al dagelijks alle knikkers tellen.... Kansloos haha :p

3. tuc

tuc Niet meer actief

Oef..na de eerste reacties dacht ik: ik spoor niet, maar er zijn er gelukkig meer zoals ik;)

4. adi

adi Niet meer actief

Hier zijn mijn man en 3 kids van die snelle opruimers die al het kleine meuk snel in de eerste de beste la proppen. Ik heb laatst nog 5 knikkers van de knikkerbaan gevonden in de broekzakken van mijn man, magneetletters kom ik onderhand in elke la tegen enz.

Wij ruimen ong 1x per maand de speelkamer grondig op, zoeken alles uit en maken een nieuwe indeling zodat het boeiend blijft. Al moet ik toegeven dat mijn kinderen amper met hun speelgoed spelen. Playmobile staat voor de sier, lego en duplo staat stof te vangen in de dozen enz. Alleen puzzels, knutselspullen, gezelschapsspellen en verkleedkist worden intensief gebruikt.

5. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw

Bij ons gaat het ook zo
    Verder hebben we zo'n expedit? Ikea kast waar de onderste vakken dienen als garage voor alle grote autos etc

6. Koon

Koon Niet meer actief

Hier ook.
    Als ik 's avonds opruim donder ik alles in de dichtstbijzijnde bak :)

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.704
    2.515
    113
    Bij ons ook zo. Er raakt maar weinig zoek, want de stapel speelgoed wordt steeds groter. ;)

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Dan spoor ik ook niet. :D

Ik ben ook van het sorteren en soort bij soort. En ik weet ook echt wat waar hoort. Zelfs het kleinste stukje playmobil.

9. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben ook zoals je vriendinnen.

Bijna alles gaat kapot of is kwijt.
    Ze hebben ook veel te veel speelgoed,....

10. Storm

Storm Niet meer actief

Ik ben ook zo erg. Ik baal ervan als dingen niet terug te vinden zijn, als de stapeltoren niet compleet is enz.

11. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

#31 Henrieke1984, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2014
    Ik had een Ikea kast 1 klein bakje voor kleurenpotloden/platen, 1 middel voor puzzels, 1 grote voor speelgoed (geluid/blokken/vormen/enz.)
    1 middel bak voor mijn dochtertje (poppenkleertjes/keukenservies/plast.eten/doktersspul),
    1 middel bak met boeken, 1 middel bak met auto's

Nu een kast: bovenste plank spelletjes, middelste knutsel/kleurspullen,
    onderste puzzels en boekjes, en de la auto's.
    In een dekenkist het grote speelgoed.
    De duplo in een opbergbox.
    Treinspoor in een doos moet nog een opbergbox voor komen.

Ik maak geregeld speelgoed schoon, kapot speelgoed gaat in de container en wat niet gebruikt wordt word doorgegeven of verkocht.
    Ook mag er niet meer dan 1 spel uit de kast, en eerst opruimen waar je mee bezig was dan wat anders.
    De auto's liggen wel bezaaid door de kamer maar die moet ZL zelf opruimen. Alles opruimen voor het avond eten en na het eten even onder de kasten en banken kijken en bij de verwarming.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.152
    8.882
    113
    Bij de oudste was ik ook heel erg precies (al verdween er toen ook wel eens wat), maar nu ik twee kinderen heb en er ook wel eens kindjes komen spelen wordt dat een stuk lastiger... Deels omdat er meer speelgoed is, deels omdat ze allebei spelen. De kat tikt ook nog wel eens wat onder de bank of kast...en zelf ben ik 's avonds ook moe. En dingen als het grote Duplo huis kan ik mijn dochter echt niet laten checken of iedere avond zelf checken...dan kan er niet meer gespeeld worden, want dan zijn we de hele dag aan het controleren...

Hier zit wel alles in aparte bakken of heeft het een plek in een kast, maar dat helpt niet enorm oid. Ik ga ook niet zeggen dat er maar met een ding gespeeld mag worden, want ze schelen ruim 2,5 jaar in leeftijd...en soms combineren ze ook bepaald speelgoed. Als het te erg wordt, dan moet er gewoon eerst worden opgeruimd voor ze iets nieuws pakken.

Ik heb het enorme balen als een puzzel niet meer compleet is ook al lang opgegeven. Natuurlijk baal ik er wel van, want ik vind het heel erg zonde, maar ik lig er niet de hele nacht van wakker oid.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik tel ook niet alle duploblokjes na hoor, maar als ze met een puzzel aan tafel hebben gespeeld, dan mogen ze pas iets anders als alle stukjes er weer in zitten. Zover kunnen ze dan nl nog niet zijn en kun je ze makkelijk terugvinden. Zo kan het ook niet kwijtraken.

Hier worden ook wel eens meerdere dingen tegelijk gepakt, ze schelen dik 4 jaar. Maar als de oudste met playmobile aan tafel heeft gespeeld en ze wil wat anders doen moet dat opgeruimd worden.
    Wat ik zie bij een zoontje van een vriendin..die laad al zn lego leeg op tsfel, na 5 minuten wil hij kleien..dan wordt de lego aan de kant geschoven en de klei op tafel. Zo vallen er stukjes en raakt het kwijt.

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik rust dan ook echt niet voor het gevonden is. Ga het hele huis door hoor, hahaha..erg he?

15. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier is alles wel geordend maar gooi niet gelijk iets weg wat niet meer compleet is. Het hangt een beetje af van wat het is. Hij heeft een ikea kast met die lades waar grotendeels in zit. Elke la voor iets anders. Hij is zelf heel pietje precies dus er zal niet snel een trein in de auto bak belanden zeg maar. Puzzels ben ik wel vaker een stukje kwijt, die ik dan later opeens vind. Als ik ze weg zou gooien, zou ik nu enkel losse stukjes hebben... Keukentje precies hetzelfde. Zou de pizza niet compleet zijn, zou ik hem denk ik ook weg gooien, zoontje zou hier namelijk alleen maar gek van worden en blijven zoeken/vragen naar dat missende stuk. Hij heeft ook een houten trein met vormpjes erop en die is niet compleet, maar blijft toch een leuke trein, hij speelt er veel mee, dus zonde om weg te gooien. Vormenstoof mist ook 1 blokje, maar nog altijd leuk om mee te spelen. Dus het ligt er echt aan wat het is.

16. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    het moet 's avonds gewoon opgeruimd zijn. en als er mee gespeeld wordt en er wordt wat anders overhoop gehaald moet er wel opgeruimd worden. 's avonds veeg ik de vloer en kijk even onder de bank enz. alles wat dan nog tevoorschijn komt gaat in de goede bak/op de goede plaats. zou blijft alles nog enigszins opgeruimd en blijft het veelal compleet. alleen spelletjes en puzzels worden direct na gebruik opgeruimd zodat ik zeker weet dat ze compleet zijn.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.152
    8.882
    113
    tuc, hier spelen ze alleen lang niet altijd aan tafel. ;) Met name de oudste heeft een grote voorkeur voor de grond. En dingen als houten nopjes puzzels mogen ze van mij mee op de grond maken. De jongste wil ook de gewone puzzels wel eens uit de kast trekken, die vindt al die kleine stukjes prachtig, maar dan haal ik haar weg. Soms is het dan al te laat, maar dan is het nog wel goed terug te vinden. Met Playmobil wordt ook lang niet altijd aan tafel gespeeld, het huis past daar ook niet op, dat staat dus op een laag tafeltje op haar kamer. En daar is dus minder controle.

We zijn tussendoor ook een keer verhuisd en op de een of andere manier is er toen ook het eea kwijt geraakt...

(Maar het meeste is hier gewoon compleet, hoor. ;) :D We missen van één nopjes puzzel één stukje en van een spelletje met kralen één kraal, de rest is gewoon compleet. :) O nee, we hebben ook nog een spel wat ze nooit als spel spelen, maar gewoon als speelgoed gebruiken, die is alles behalve compleet, maar ze hebben er als nog de grootste lol mee.)

18. IH5

IH5 Niet meer actief

Bij ons is alles compleet en elke avond staat alles keurig opgeruimd klaar voor de volgende keer. Ook alle playmobil weer helemaal netjes - hele pirantendorpen, ridders, draken, boten en kastelen weer in orde. Maar dat vind ik zelf ook gewoon leuk om te doen :D

Auto's gaan bij auto's, puzzels bij puzzels, Lego eigen doos, Duplo eigen doos etc en alles heeft een vaste plek. Dat geeft mij (en hopelijk ook de kinderen) overzicht en rust :)

19. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Hier zullen heus wel spulletjes kwijt zijn, maar dan is het van iets kleins (Pinypon, Littlest Pet Shop of Playmobil ofzo). Ik was van vormenstoven e.d. nooit onderdelen kwijt.

Ik ben deels geordend. Als ik speelgoed tegenkom dat niet compleet is (ja, ik controleer soms de schoentjes van Barbie :)), bewaar ik dat in een aparte doos tot het weer compleet is. Verder heb ik twee hoge kasten van Trofast. Ik heb alle bakken voorzien van een afbeelding met wat erin zit (Barbies, Pinypon, Playmobil, Nancy poppen, verkleedspullen/rollenspelspeelgoed, Little Pony, treinen & auto's, etc.) ruimt zelf ook alles netjes terug in de juiste bak. Als ik beneden dan iets tegenkom wat boven hoort, ruim ik het 's avonds even op.

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Bij mij is het helaas 1 grote chaos. Ik heb 1 grote bak en daar pleur ik alles in en schuif ik aan de kant, klaar en daaag. Hier is dus ook niks compleet. Maar ik lig daar ook niet wakker van gelukkig, anders zou ik zware insomnia hebben.

Deel Deze Pagina