Zojuist te horen gekregen dat zwager van goede collega/vriend is overleden. Ik ken de overledene zelf ook. Hij heeft mij een keer ontzettend geholpen en is een hele lieve man. Maar goed, ik heb hem dus maar 1 keer ontmoet. De collega/vriend is me echt heel dierbaar. Ga je dan naar de begravenis? Of kan je het afdoen met een kaartje? Of is gaan naar de begravenis soms overdreven? Misschien wordt ie wel in besloten kring begraven.... Ik durf er ook niet zo goed om te vragen. Mensen wat is dit moeilijk.... Wat hoort? Wat is wijsheid?
Je moet doen waar jij je fijn bij voelt. Ik zou zelf persoonlijk wel gaan, al is het alleen maar om die goede vriend/collega een hart onder de riem te steken. Als de man in besloten kring begraven wordt, is een kaart eerst voldoende vind ik. Je kan altijd nog privé bij je collega vriend op bezoek gaan en hem condoleren....
hoi, je zegt zelf al dat persoon jouw al een keer goed heeft geholpen en dat kennis/vriend jou erg dierbaar is. alleen om die kennis/vriend zou ik al gaan. ja, ik zou dus wel gaan, wel zo netjes. hoeft niet vooraan in de rij te gaan staan, al laat je je alleen je neus maar ff zien. en je kunt het (vindt ik dan) ook gewoon even vragen hoe persoon begraven wordt. en misschien een mooie bloem (roos oid) meenemen, maar dat vindt ik niet het belangrijkst. succes.
als er een wake gehouden wordt zou ik daar heen gaan. zo niet, dan zou ik het houden bij een kaartje.
Ja, vriendin zei net dat als er een condoleance is, het gepast is om daarheen te gaan.... Nu nog zien te achterhalen wanneer dat is....
Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. Doet er niet toe wat anderen ervan vinden. Ook jij moet in de gelegenheid zijn op jouw manier afscheid te nemen.
Zelf zou ik er wel heen gaan. al is het puur voor je collega/vriend zodat hij weet dat je er voor hem bent
Dat ligt eraan, je kunt er ook heen gaan, met de gedachten, dat je die mensen die hun dierbare zijn verloren, een hand te geven. Als ik iemand echt goed heb gekent zou ik er heen gaan. Soms krijg je een rouwkaart. Maar als ik iemand kende maar niet vaak zag, zou ik er een kaart heensturen. Dus in jou geval zou ik als ik die beste man 1x had gezien, er een kaart heen doen.
Ik zou een kaart sturen of inderdaad naar de condoleanceavond gaan. Ik ga zelf alleen maar naar een begrafenis als ik iemand echt ken. Maar je moet inderdaad doen waar jij je goed bij voelt. Groetjes, Anakin.
Je moet echt doen wat het beste bij jou past. De oudtante van Elmar is overleden en wordt morgen begraven. Ik heb haar ook een keer gezien en in het verleden hebben we haar huis overwogen te kopen. Omdat ik oppas voor Giul zou moeten regelen ga ik niet mee, Elmar gaat wel. Na vorige week durf ik m ook niet zomaar bij n buuv achter te laten. Er komt er trouwens nog maar 1 in aanmerking en die moet haar kids op van en naar school brengen, dus t komt ook nog es heel ongelegen, denk ik. Maar anders was ik meegegaan.
Ja, ik vind het nogsteeds moeilijk. Weet je, de persoon die overleden is, heeft zelfmoord gepleegd en het komt voor iedereen als een ontzettende schok. Ook voor mij, het was een lieve man. Nu ik zwanger ben reageer ik ook emotioneler dan normaal en eigenlijk heb ik hierdoor besloten dat ik niet ga. Ik hou goed contact met mn collega, ik stuur een kaart naar de nabestaanden en hiermee is het af. Ik moet nu al steeds huilen als ik aan m denk, hoe vrolijk hij was, 3 weken geleden, laat staan dat ik op zo'n begravenis ga staan brullen. Dat kan gewoon niet. Ik ken hem amper... Daar zit mn collega ook niet op te wachten. Hij is me heel dierbaar, de collega en ik vind het vreselijk dat ie zo'n verdriet heeft, maar ik moet hem geen schaamtegevoel geven op zo'n moeilijke dag...
Oh vreselijk ja, dat hele erge huilen heb ik ook eens op een begrafenis gehad, afgewisseld met heel maniakaal gegiechel. Gewoon, van de zenuwen! Mensen moeten gedacht hebben dat ik niet helemaal goed bij mij hoofd was..