stress, eerste verjaardag...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Miffy77, 3 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Moet even van me af schrijven... :(

Komende week wordt Julie 1 jaar. Dat vind ik op zich al een hele gebeurtenis, ik merk dat het ook best veel met mij zelf doet (afgelopen jaar herbeleven enzo, het besef dat Juul dalijk officieel baby-af is). Mijn vriend en ik zijn ook allebei jarig deze maand (ik een dag na Julie), dus hebben we besloten om Juuls eerste verjaardag wat "grootser" te vieren. We hebben een man of 50 uitgenodigd, waarvan er ongeveer 40 gaan komen volgende week zondag. Op Julie's verjaardag zelf komen alleen onze ouders.

Mijn familie (lees: mijn moeder) is erg thuis in het geven van feestjes. Vorig jaar hebben zij en mijn zusje me geweldig geholpen met de babyborrel (iets van 80 man), met buffet en alles zelfgemaakt, helemaal geweldig. Dit jaar wilde ik het wat kleiner aanpakken, dat vind ik leuk en goed genoeg. Nu loopt ze zich weer overal mee te bemoeien. Het begon al met de uitnodigingen. Ik wilde er een eindtijd op zetten (het is tenslotte een kinderverjaardag, ook al komen er niet veel kinderen). Maar nee, dat is niet gastvrij. Dus er kwam op te staan: vanaf 14:00, geen eindtijd. Nu zei ze net al aan de telefoon dat er een stel ooms en tantes willen blijven voor het voetbal 's avonds, dat is pas om 20:30 :$:$:$! Oke, ze moeten van verder komen allemaal (1,5 uur rijden), maar het was eigenlijk helemaal niet mijn bedoeling om tot 's avonds laat door te gaan! Sorry hoor, maar ik moet de boel wel weer "cateren", en ik wil 's avonds ook wel wat rust in huis voor Julie... Als ik dat zeg ben ik ongezellig, ik moet maar blij zijn dat er gefeest kan worden en niet zo moeilijk doen. Ook is ze weer met een heel buffet bezig dat "we" dan weer gaan maken. Ik word er compleet in meegesleept... hoewel ik normaal gesproken niet op mijn mondje ben gevallen, laat ik me nu overrompelen. Daar baal ik van :(:(:(...

Als klap op de vuurpijl (maar nu vatte ik net alles alweer verkeerd op, dat weet ik ook wel) zei ze nog dat ik nu maar echt eens een poetshulp moest zoeken. Want dat was wel nodig...nee, maar ze bedoelde er verder niks mee, het was in mijn belang dat ze het zei. Oke, er zit wel wat in, ik heb een zware baan (fulltime in 4 dagen) en daarbij nog een opleiding waarvoor ik 1 dag in de week ver weg ben. Maar ik doe zo mijn best om alles netjes te houden, ben helemaal bij met de was, alles ligt keurig gestreken in de kast, ik kook iedere dag vers, het huis ziet er netjes uit (dacht ik dan)... Ik voel me nu zo falen... voel me echt even rot.

2. Opening

Opening Niet meer actief

Hoi miffy,

Je moeder bedoelt het denk ik allemaal wel goed. Maar zo'n opmerking zou bij mij denk ik ook verkeerd vallen hoor. Zij hoeft toch niet in jouw huis te wonen? Als jij er voor de rest geen problemen mee hebt zou ik er niet over in zitten en doen waar je je goed bij voelt.

Je moeder zal het vst goed bedoelen met de erjaardag maar het is jouw dochter die 1 wordt. Ik denk dat je het moet doen zoals jij het wilt. Als jij niet wilt dat de familie zo lang blijft moet je het ook niet doen. Misschien dat je er dan tegen op gaat zien en je de hele tijd er aan gaat denken dat je het eigenlijk liever niet wil.. Ik zou het persoonlijk wel zeggenhoor. Tegen je moeder en je familie dat de dag zelf al druk genoeg is en dat je het niet ziet zitten om 's avonds ook nog visite te hebben.

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

je moeder wilt je idd graag helpen maar goed helpen wilt niet zeggen dat ze alles mag beslissen natuurlijk. uiteindelijk moet jij ermee akkoord gaan. als jij een eindtijd wilt dan zet je er een eindijd bij. tenslotte is je kindje na een dagje feesten ook wel uitgeput en zit zij en jij denk ik ook niet te wcahten op een huikamer met voetbal kijkende familie. dan moet je maar optijd naar huis gaan.

wij hebben het feestje van 15.00 tot 19.00 en om 19.00 wiul ik ook echt zien dat ze hun jas pakken en vertrekken. wij zijn absoluut gastvrije mensen maar ik heb geen zin dat er om 22.00 of later nog bezoek in huis hangt trewijl wij eingelijk dan alles willen opruimen en maddi in bad willen doen.

4. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Ik kan me voorstellen dat je zo een beetje in de stress schiet. Ik vind het echt al heel wat dat je zoveel mensen op jullie verjaardagsfeest laat komen, dan hoeven die mensen toch niet te verwachten dat ze dan ook nog 's avonds voetbal kunnen blijven kijken? Denk je dat die mensen dat echt zelf hebben aangegeven, of zou je moeder iets gezegd hebben van 'goh er is dan ook voetbal he, blijven jullie bij Miffy77 kijken?'
    Hoe dan ook, als jij niet wilt dat mensen rond die tijd nog bij jullie zijn, dan moet je dat aangeven. Bel de bewuste mensen op en zeg dat ze 's middags welkom zijn, eventueel kunnen blijven eten maar dat na het eten de tent sluit. Je hebt je moeder niet nodig om dat te regelen, lijkt mij. Je moeder bedoelt het ongetwijfeld goed allemaal, maar wat gaat het haar aan wanneer, wie welkom is? En wat nou, ongastvrij, jullie organiseren een feestje, dus jullie bepalen wanneer de gasten welkom zijn hoor.
    Wat betreft de poetshulp, zo te lezen gaat het jou heel goed af. Petje af hoor! Ik ben thuisblijfmama en loop altijd achter met de strijk ;). Misschien zou het prettig zijn om wat hulp te hebben, zodat je eens wat meer tijd hebt voor jezelf (zo te lezen ben je meer dan fulltime aan het werk en aan je opleiding bezig), maar daar ga jíj toch over en niet je moeder?

5. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    het is helemaal niet nodig om zoveel stress te hebben meid!
    Het is dag dat jij en je vriend hiervan moeten genieten.. en het lijkt wel een bruiloftsreceptie wat er in de planning zit!:$
    En dan nog savonds voetbal blijven kijken???Jij bepaalt toch wat er gebeurt?

Hier hebben wij wel een eind tijd gegeven, het was van-14.00-18.00 en daarna moest iedereen weg zijn. En familie kwam van buiten de stad ( meerdere moesten ongeveer een uur rijden).

Jullie willen haar en jullie verjaardag vieren maar dat is dan op jullie manier of zie ik het allemaal verkeerd
    :)

6. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

woont je moeder in de buurt?
    dan neemt ze het bezoek toch lekker mee naar haar huis om voetbal te gaan kijken?

7. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Een eindtijd is wel belangrijk hoor bij de eerste verjaardag, het is druk en overweldigend genoeg, geloof me. Ik weet niet of jou kleine nog slaapt maar onze zoon ging 5 uur weer zijn bed in want hij was helemaal kapot. Wij hebben op de uitnodiging van 14:00 tot 17:00 gezet. Iedereen begreep dit volkomen en hadden dit zelf ook gedaan. Heb heel veel vriendinnen met kinderen die allemaal 1 zijn geworden of nog moeten worden. Iedereen heeft een eindtijd.

Je moeder bedoelt het goed en het is ook gezellig maar je moet jezelf een beetje in bescherming nemen want ik vond het wel emotioneel zo'n eerste verjaardag.

8. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Is toch heel normaal om een eerste verjaardag niet al te lang te laten duren? die kleine heeft daar niks aan, en geniet er ook echt niet van als ze helemaal uitgeput raakt. Ik vind het al heel wat dat jullie zoveel mensen uitnodigen, daar moet ik zelf niet aan denken voor een eerste verjaardag. Je mag best verwachten dat ze vertrekken als het JULLIE uitkomt, en niet andersom.

9. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    dat is een goeie..

10. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Heb bij de verjaardag van mijn vriend ook een eindtijd aangegeven. Niet dat mensen zich (lees: schoonmoeder) daar aan hielden, maar vind het heel normaal om dat te doen.
    Als jij een eindtijd aangeeft is het voor iedereen duidelijk dat er niet voor avondeten gezorgd wordt en het niet een avondje doorzakken wordt maar gewoon smiddags naar huis.

Maar wat vieren jullie het groots. Wij helemaal niet. Er komen wat familieleden/vrienden/buren en dat was het wel.
    Wil eigenlijk ook het liefst alleen de belangrijkste mensen erbij hebben. Frummel snapt er toch nog niks van en ik heb eerlijk gezegd een hekel aan veel bezoek. Als het bij ons is dan.

Gewoon duidelijk zijn hoor. Het is jóu kindje, jóu huis. Dus hebben ze zich maar aan te passen aan jullie.

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vind het maar raar dat je geen eindtijd zou mogen aangeven.
    Wij hebben het van 12 tot 17 gedaan en dat was op zich best lang. We waren om 17 uur helemaal uitgevloerd. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat er dan nog mensen voetbal kwamen kijken. Het is toch een kinderverjaardag? En kinderen liggen om half 9 in bed?

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Precies hoe ik het doe en er over denk.
    Niet gastvrij om er een eindtijd bij te zetten? Tot laat in de avond blijven plakken en je lekker laten bedienen, omdat je zo nodig voetbal wilt kijken, terwijl je weet dat het voor de ouders en het kind al een heel drukke dag is, vind ik pas van weinig manieren getuigen.

13. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn zoontje is nu 2 weken geleden 1 jaar geworden.
    Ik was ook veel bezig met hoe het was precies een jaar geleden.
    Vriendinnen vertelden dat zij dat ook hadden bij de 1e verjaardag van hun kinderen.

Het is jullie kindje, jullie huis en jullie verjaardag.
    Je moet het vieren zoals jullie het willen. Ookal bedoelt je moeder het waarschijnlijk goed en zal ze het niet leuk vinden als je je bij jullie plan houdt, maar dat is haar probleem.
    Wij hebben ook zitten dubben over wel of geen eindtijd aangeven voor mijn zoontjes eerste verjaardag. Ik was blij dat we het wel gedaan hebben.
    Het was lang genoeg voor hem van 13 tot 17 uur. Na alle drukte en indrukken had hij in ieder geval hetzelfde avondritueel. Op de gewone tijd zijn avondeten eten en een beetje rond keuvelen voordat hij naar bed ging.

14. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik ben het helemaal met jullie eens, vind het ook normaal dat er een eindtijd bij staat, dat doen anderen waar wij naartoe gaan ook en dat vind ik dan ook niet "niet-gastvrij". Ik vind het gewoon moeilijk om mijn grenzen aan te geven naar mijn moeder toe, naar anderen heb ik daar totaal geen problemen mee. Ze kan nogal overheersend zijn, maar allemaal goed bedoeld en ik wil haar ook niet kwetsen... Zeker niet omdat we een paar jaar geen contact hebben gehad en het contact sinds mijn zwangerschap is hersteld.

Maar jullie hebben compleet gelijk. Het gaat om Julie's verjaardag en dat meiske moet gewoon een hele leuke dag krijgen. Het vloog me vanmiddag even naar de keel allemaal, ik was bang dat ik alleen maar loop te rennen en vliegen en zelf helemaal niet van de verjaardag kan genieten. Dat wil ik niet laten gebeuren.

Ik heb nu tegen mijn moeder gezegd dat ik me in ieder geval terugtrek met Julie na het avondeten. Ik ga gewoon lekker met Julie badderen, nog wat spelen en haar normale bedritueel doen.

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wel doen hoor!
    en alvast fijne verjaardag.

16. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    ik zou er alsnog op staan dat mensen eind vd middag weg gaan...
    En dat je slecht contact hebt gehad met je moeder moet je niet aan denken (makkelijker gezegd dan gedaan) maar het gaat om jullie he!

Als jij met Julie terug trekt wie staat er dan voor ? je vriend/man! Die wil toch ook rust?? Ff lekker met zijn drietjes terug trekken, de dag na bespreken en bijkomen van een onwijs drukke dag. Je trekt je toch niet terug tot 22.30 savonds?! Want dan is het voetbal pas afgelopen ...

Wij vierden ook mijn verjaardag maar wij hadden ' maar' 20 man in huis. En ik vond dat al veel.

Deel Deze Pagina