Hallo allemaal, Pas geleden zijn we naar de CB geweest voor controle, ze hebben naar het gewicht en lengte van mijn zoontje keken. Hij woog 12,600 kg en 93cm groot. Ze zeiden toen dat hij te licht is voor zijn leeftijd, hij is 2,9 jaar. Ik geef al volle producten maar mijn zoontje is geen grote eter helaas. Nu was ik benieuwd hoeveel jullie kleintjes van die leeftijd wegen en hoe lang ze zijn want ik maak me nu wel een beetje zorgen. Alvast bedankt.
Mijn dochtertje is net 13 kilo en 92 cm. En ze is 3 jaar en 8 maanden. Dus heel licht en klein voor haar leeftijd. Ze volgt wel gewoon haar eigen lijn sinds geboorte dus maak me er niet druk om. Heb wel volle producten ed geprobeerd maar daar kan haar maag niet tegen, gaat ze spugen. Ze is een slechte eter maar dat zijn mijn man en schoonmoeder ook dus zal daar wel vandaan komen.
Mijn dochter ziet er trouwens prima uit, geen dunnig kind waarvan je de ribbetjes kan voelen. Gewoon een smal wijffie maar wel lekkere armpjes en benen en ronde minibillen.
Dochter is 2,5 en 100cm, ze weegt 16 kilo. Ze was eerst een stukje zwaarder, maar ze is helaas 'gestopt' met eten... Ze zit op de +2,5 lijn qua lengte en +1 nog maar qua gewicht. CB boekje. (Volgens de groeicurve van de UVA, zit ze op +2 en de 0 lijn, dat daar ook zo'n verschil in zit?!)
Woww dus mijn zoontje is echt wel een kleine dunne mannetje in vergelijking met de meeste hier. Hebben jullie nog tips of trucs betreft eten? Want hij is echt een slechte eter.
Wat een grote onzin! Hebben ze de curve laten zien? Bij 2 jaar 9 maanden is 11 kilo pas de -2 lijn. Alles tussen de 11 en 17,7 kilo is nog 'normaal' voor een kind. Daar onder of daar boven is reden om het in de gaten te houden, maar zelfs dan heb je nog geen probleem. Wat mensen (ook op het CB) vaak vergeten, is dat die curves worden vastgesteld op basis van de gemiddelden van een bepaalde periode. Nu is het algemeen bekend dat we met z'n allen een stuk ongezonder leven dan vroeger. Minder bewegen, meer ongezonde dingen eten... ook bij kinderen. Elk jaar meer kinderen met overgewicht... Die curve wordt om de zoveel laar bijgesteld. En die kinderen met overgewicht 'trekken' ook aan de curve. Dus wat wil je? Ik zou zeggen: Wees blij dat jouw kind niet in die categorie hoort! Als je er voor zorgt dat hij wel alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en je ziet dat hij wel gewoon groeit (al is het niet zo snel als ze op het CB willen), dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik vraag me trouwens wel af of ze op het CB ook nog hebben gezegd hoe zwaar hij volgens hen minimaal zou moeten zijn en hoe zij denken dat jij hem op dat gewicht kunt krijgen Maar om antwoord op je vraag te geven: Mijn oudste was met 2 jaar 11,9 kg en met 3 jaar 13,2 kg. Dus met 2,5 zal hij ook iets van 12,6 kg zijn geweest en met 2 jaar en 9 maanden ongeveer 12,9 kg... Mijn jongste was bij de laatste meting 12,5 kg en 89 cm. Hij was toen 2 jaar en 3 maanden. Een half jaar jonger dan jouw zoontje. Volgens de curve is dat een fractie onder het gemiddelde.
Grappig dat m'n zoontje dus echt de lengte en gewicht van n gemiddelde 2.5-3 jarige heeft Met 18 mnd 13.9 kg en 89.5 cm
Ons meisje is nu 2 jaar en 5 maanden en weegt 12 kilo en is 94 cm. met 2 jaar woog ze 12,5 kilo met 94 cm en toen was ze wat lengte en gewicht betreft ook te licht, maar ze gaven toen al aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken, zolang er energie genoeg in zit en dat zit er. ons zoontje van 4 jaar en 5 maanden weegt 15,2 kilo bij een lengte van 106 cm en was volgens de ka ook et licht, maar omdat hij nooit ziek is maakte hij er niets van (hahaha staat ook wel raar eigenlijk, onder behandeling van een ka, maar hij is nooit ziek, had ook met zindelijkheid te maken dat ik er kwam). Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken zolang hij maar energie genoeg heeft en niet vaak ziek is.
Hier heb ik de officiële curve, die door het TNO wordt aangehouden. http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NJBX1.pdf Op onderstaande plaatje heb ik met rood jouw zoontje neergezet. Ja, hij is lichter dan gemiddeld, maar hij is ook korter dan gemiddeld. Nou èn? Jij bent toch ook niet net zo groot als de buurvrouw? Je kunt ook op het plaatje zien, dat hij niet extreem licht is, want dan zou hij nog onder de onderste lijn vallen. Dit kun je ook lezen: De nieuwe WHO-groeicurves voor kinderen tot 5 jaar | Ouders Online
Bedankt voor jullie reactie dames. LadyXochi, daar heb je zeker gelijk in want ben zelf ook maar een kleintje van 1,60 m maar raar dat ze niet daar naar kijken. Of misschien omdat mn zoontje vaak verkouden is, is dat een aandachtspunt. zodra de herfst begint, begint hij ook met verkoudheid en dat duurt dan ook echt wel een week met koorts en al.