kun je een baby iets afleren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sidmick, 13 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Mijn meisje is heerlijk aan het eten. Geweldig natuurlijk maar......... ze heeft ook ontdekt dat ze kan spugen/spetteren met haar eten. En dat doet ze dan ook continue. Heel leuk natuurlijk voor oma's/opa's en ooms en tantes die er hartelijk om lachen. Alleen mama en papa kunnen er niet meer om lachen. Als we haar eten geven zitten we zelf echt helemaal onder (leuk, vlak voor je naar je werk moet je haar nog even uitwassen omdat het vol met pap zit) Bovendien durf ik haar nergens anders eten te geven want dan zit daar ook echt alles en iedereen onder. Is er een manier om een baby van 8 maanden duidelijk te maken dat iets niet mag of moeten we gewoon door deze fase heen?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat het beiden is... een fase, maar door iets consequent te doen, heb je kans dat ze het leren dat het niet goed is. Let wel: Heb je kans hihi.

Fae is iets ouder inmiddels. En we merken nu, dat ze dondersgoed weet, dat iets niet mag.
    Voorbeeldje: Vorige week zijn we voor het eerst gaan fietsen met haar, maar op haar fietsstoeltje zit zo'n stuurtje wat ze probeerde op te eten. Wat ze dus niet mocht. Na 3 keer 'nee' zeggen en het stuurtje bij haar mondje wegdraaien, (en dus 3 x huilen) had ze het overduidelijk door, ze probeerde het nog een keer , maar voordat ze het stuurtje in haar mondje had, keek ze naar ons en begon al te huilen ( :D ) , zonder dat wij iets gezegd hadden. Dat deed ze 2x en toen was het klaar en wisten we haar af te leiden ;) .

Ook hier thuis zag ik iets soortgelijks met het trappen tegen de spiegel, een paar keer haar voetje wegpakken en een beetje boos/streng , nee Fae, dat mag niet, zeggen.. en daarna herhaalde hetgeen hierboven staat ;) . Wel proberen, maar voordat ze het echt deed, al gaan jengelen :) .

Wij hebben dus vanaf het begin af aan met eten en drinken wel duidelijk proberen te maken, wat wel en niet mag. En langzaamaan krijgen ze het wel door. Maar van een strenge toon is ze meestal wel onder de indruk. De kreet 'LOSLATEN!' , had ze ook heel snel door (dan pakte ze de lepel uit m'n handen om ermee te gaan gooien) .

Nu zijn we aan het proberen om het slaan af te leren. Dus telkens als ze ons in het gezicht slaat en er niet mee stopt na het 'aaien' , zet ik haar pardoes op de grond. Dan laat ik haar 2 tellen huilen (hoewel ze soms ook gewoon gaat spelen ;) ) en dan troost ik haar weer en gaan we weer aaien en dan wat anders doen.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik denk dat als je bijvoorbeeld een woord continue gaat gebruiken als MAG NIET, OF OPHOUDEN, dat ze dat al gauw gaat associeren met 'dit mag niet', denk ik hoor..
    Maar ik ben ervan overtuigt dat je een baby alles kan leren, en ook kan afleren, en misschien is het een fase?

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    het is een vast een fase , straks stopt ze met spetteren met dr eten en gooid ze het gewoon op de grond.
    grappig is het zeker niet, enige wat je steeds kan doen is Nee zeggen en dat het niet mag.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Denk dat het wel kan helpen om het niet meer te bevestigen, dus gewoon geen aandacht aan geven (ook niet door opa's oma's etc) en zeker niet om lachen. Thijmen deed het ook en bij ons hielp het wel.

6. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Oh, dat spugen en spetteren, praat me er niet van! :D Heeft Liam ook een tijdje heel veel gedaan. We zagen precies wanneer hij van plan was te gaan spetteren, want hij ging ontzettend ondeugend kijken (super lief, moest dan echt mijn lach inhouden) en hup, tong naar buiten en spetteren maar! Het liefst met een mond vol eten natuurlijk. Eerst hebben we geprobeerd het af te leren middels nee zeggen, maar we hadden al snel door dat dat niet hielp. We zijn het spetteren toen gaan negeren. Zodra hij spetterde, keken we de andere kant op en stopten met eten geven tot hij ophield met spetteren en bij iedere hap die we gaven die hij normaal op at, gingen we hem nog meer prijzen dan we al deden. Dit heeft goed geholpen. Heel soms wil hij nog wel eens gaan spetteren en werkt nee zeggen dan weer wel, omdat hij nu het woord nee beter begrijpt. Hij gaat dan uitgebreidt nee zitten schudden met zijn hoofd, erg grappig.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou dus echt flink pissig worden als mijn familie hartelijk zou gaan lachen als ze Eva zoiets zien doen. Opvoeden heeft alleen zin (zeker bij baby's) als iedereen consequent is. Nu heeft ze dus door dat het blijkbaar leuk is en dan is het een stuk moeilijker af te leren.

Nu moet ik zeggen dat ik ook erg snel moet lachen als Eva ondeugend doet. Als ik haar bijvoorbeeld boos corrigeer en haar boos aankijk, terwijl zij met van die ondeugende twinkelogen naar me kijkt ;). Dan loop ik dus snel weg. Twee vliegen in 1 klap: ik negeer haar (niet leuk voor haar, dus zal ze het hopelijk ;) niet meer doen. En ik kan even ongegeneerd lachen in de keuken :)).
    Wat wij over het algemeen doen is 1 of 2 keer waarschuwen en dan negeren. Dan weet ze dat het niet mag en door te negeren gaat ze het vanzelf niet meer leuk vinden. En dat kan even duren voordat het echt werkt.

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Tja dat is ook het probleem. Ze gaat spetteren en dan zet ze van die twinkel-oogjes met een glimlach op...... :-S

9. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    mee eens. nikita heeft ook een tijdje gespetterd maar er gelukkig vanzelf mee gestopt maar hier vind ze de tv nogal intressant. nee zeggen snapt ze dondersgoed omdat ze heel ondeugend gaat kijken en dan ook vol overtuiging nee gaat schudden met een schaterlach erbij :) gelukkig kan ik mijn lach wel altijd inhouden. wat hier ook wel helpt is a a a a roepen en stopt ze ermee en kijkt om en bgint dan ook nee te schudden.

denk gewoon negeren en steeds nee blijven zeggen dat je er op den duur wel mee succes gaat hebben

10. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Onze Demi heeft er ook een handje van, en dan blijf ik consequent NEE zeggen en ook proberen niet te lachen natuurlijk. Als het echt te erg wordt dan haal ik het eten weg, meestal wordt ze namelijk vervelend als ze toch al genoeg heeft.

Bij m'n ouders thuis mag ze niet aan de tv kast zitten en zo'n glazen tafeltje mag ze ook niet aanzitten. En dat doet ze ook al een hele tijd niet. Als ze er in de buurt komt kijkt ze eerst naar Opa met een hele lieve blik en die kijkt dan neutraal terug en dan kruipt ze weer verder. Gaat ze er toch aanzitten volgt een strenge NEE en blijft ze weer vanaf.
    Thuis hebben we net alle meubels veranderd dus nu mag ze ineens niet aan 'n bepaald kastje zitten want daar staat de tv op maar dat lukt al aardig (nu een weekje bezig en ze blijft er meestal vanaf)

Dus ik denk... volhouden en NEE blijven zeggen, en eventueel familie en vrienden waarschuwen dat ze er niet om mogen lachen want dan blijft ze het natuurlijk doen.

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nou dit dus ;)

Wat bij ons trouwens ook hielp, was als ze dan een hapje kreeg, om de lepel voor dr mond te doen, kan ze ook niet prrrrrtttt doen (zoals jij dus bedoelde hihi) En inderdaad geen aandacht aan besteden.

12. bordes

bordes Lid

12 aug 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Jazeker kun je je kind dat afleren !
    Omdat iedereen lacht gaat ze door. Dus totaal geen aandacht geven als ze zo kliedert (de andere kant op kijken) en als ze netjes een hap neemt direct zeggen dat ze het heeeel goed doet. Moet je eens kijken hoe snel ze dat leert !!
    Dus even doorbijten (bv. in het weekend) met het geklieder tijdens het eten en hopelijk heb je daarna een normaal etend kind.

Succes!

Groetjes Emma

Deel Deze Pagina