@Rozemarijke: ons meisje is te licht en op het bureau willen ze goed in gaten houden dat ze niet te licht wordt of te ver onder de curve komt. Ik vind het zelf ook prettig dat het gecontroleerd worden, maar ik denk dat sommige CB-medewerkers niet in de gaten hebben hoe onzeker ze ouders kunnen maken met opmerkingen als te zwaar, te licht, te groot, te klein. Zolang je kleintje goed en gezond eet en vrolijk is, lijkt mij dat er weinig is dat je er aan kan doen.
Het hangt er ook een beetje vanaf denk ik, hoe ze het zeggen. De klank van de stem, het gezicht erbij en wat erop volgt... Geven ze tips en adviezen over wat je er zelf aan kan doen of waar je zelf op kan letten, Dan zou ik het niet zo erg vinden. Als ze echter alleen zo'n negatieve opmerking plaatsen waar je zelf dan maar conclusies bij moet trekken, dan vind ik het ook gewoon niet goed.
Malou 2155 gram & 47 centimeter geboorte (28-09-2007) 4210 gram & 60 centimeter bijna 6 mnd (18-03-2008) Ruben 2045 gram & 47 centimeter geboorte (28-09-2007) 3760 gram & 59 centimeter bijna 6 mnd (18-03-2008)
@Ivka: laat maar, ik dacht dat jij de TS was, die het juist over te ZWAAR had... Ik heb echt te weinig geslapen vannacht Mara goed, je hebt het over 6150 gram bij 63,5 cm. Thirza was hier maar 90 gram zwaarder bij 65,5 cm. Denk dat het CB niet helemaal goed oplet, want voor haar gewicht is dat vrij licht. Omdat ze alleen al zo groot en zwaar was bij 3 mnd, zit ze qua gewicht op de gemiddelde lijn en qua lengte helemaal bovenin de groeicurve: niet helemaal in balans dus... Tja, ze zit goed in haar spek hoor... De laatste week is ze hier wel erg hongerig trouwens en nu krijg ik toch de indruk dat ze in wil gaan halen, (ga hier dus nu toch starten met bijvoeding). Maar joh, zolang ze lekker in hun vel zitten, zou ik me niet zo druk maken. De combi te zwaar en flesvoeding vind ik wat anders: door de FV kunnen ze toch echt overgewicht ontwikkelen en als ze daar nu al last van hebben, raken ze dat de rest van hun leven bijna niet meer kwijt. Maar ook daarbij: als je je houdt aan de hoeveelheden voeding en je kind groeit daar zo hard op, tja, dan is dat maar zo...
@ Ts, ik moet eerlijk zeggen dat ik het gewicht in verhouding met lengte ook wel erg veel vind. Maar zoals je zelf ook al zegt groeit het ene kindje anders dan het andere kindje, en voor het zelfde geld gaat je kindje ineens de hoogte in en trekt gewicht en lengte mooi netjes samen.
Het gaat om de verhouding tussen lengte en gewicht. Je kindje wordt 'te zwaar'of 'te licht' bevonden als de verhouding niet in balans is. Het is een reden om op te letten met de voeding en het is geen waarde oordeel (tenminste niet als je kindje gewoon te eten krijgt) Mijn zoontje is groot 6 maanden: 8790 gram bij 70,5 cm 7,5 maand: 9960 gram bij 73 cm Nooit commentaar op gehad... loopt precies op het lijntje (+1) Je kunt trouwens ook zien dat het kind prima in proportie is.
ha meiden wat een boel reacties wat fijn Het komt inderdaad dorodat mijn dochter zo klein is, en dat haar gewicht wel oke is alleen de verhouding weer niet ze groeit niet hard in de lengte, maar ja wij zijn ook klein. bedankt voor alle reacties!!! super..
mijn zoontje is nu bijna 9 maanden en weegt net aan 8 kilo...... omdat zijn gewicht steeds continu en goed opliep maken ze er geen problemen van op het CB. Maar ik hoor veel kindjes van zijn leeftijd die zo 2 á 3 kilo zwaarder zijn dan hem.... Volgens mij maakt het allemaal niet zo uit! En ik vraag me af of ze allemaal dezelfde curve gebruiken....bij het CB zat hij er steeds net iets onder en bij de kinderarts van het zkhs zat hij precies goed.
Mijn zoontje was met net geen zes maanden 65,5 cm en 6480 kg. Volgens cb veel te licht en nu verplicht nog vijf flessen geven en zeker geen vier.... aldus het cb
Ik had het over de combinatie lengte-gewicht, maar de combinatie moet dan, zoals anderen hier zeggen, wel nog weer gezien worden in combinatie met het drinkpatroon... Als je kleintje in verhouding te zwaar is en erg veel drinkt, zou dat voor mij een waarschuwing zijn van: OK, maar ff rustig aan... je wilt namelijk niet dat je kindje nu al overgewicht ontwikkelt, want daar komt ie de rest van z'n leven niet meer vanaf dan! Maar bij te zwaar en wel normaal drinken, tja, dan is er juist niet iets aan de hand en groeit je kindje er gewoon goed van. En andersom: de combinatie lengte-gewicht-te licht en normaal drinken, dan is het dus blijkbaar gewoon de bouw. Maar als je die combi hebt bij een kindje dat slecht drinkt, dan zou ik bij mijn kindje denken: toch eens zien hoe je wat extra kunt voeden... Thirza is hier erg lang dus en vrij licht in verhouding, maar drinkt als een slootgraver, (bijv. donderdagmiddag had ze om 12.45 bij mij aardig goed gedronken, heeft ze om 14.45 een fles van 200 cc afgekolfde melk gedronken en om 17.45 weer. Tussendoor heeft ze nog een stuk liga gehad, (zag ze een ander babytje eten en toen wilde zij ook perse, ), en vervolgens om 19.30 weer bij mij gedronken.... Tja, blijkbaar is het haar bouw en heeft ze ook een snelle spijsvertering ofzo. Komt ons niet vreemd voor: van de kant van mijn man zijn ze als kids ook altijd tenger geweest, eten als slootgravers en toch dun blijven... Wel grappig, want ik heb zelf dus een hele langzame spijsvertering en eet weinig, (mensen zijn altijd verbaasd dat ik er zo welvarend uit kan zien met zo weinig eten, (Ik heb qua bovenkleding maat 36/38, qua onderkleding maat 38/40).
Wat raar, mijn dochter was nog lichter dan jouw zoon bij 6 maanden en wij mochten wel naar 4 flessen en ook maar meteen afbouwen naar 3, zodat ze ook de fruit en groenten goed ging eten. Zo zie je maar, het verschilt per CB. Of zou het verschil maken bij jongens en meisjes?
Dan zal het dat wel zijn. Maar ik dacht eerlijk gezegd dat dat bij baby's nog niet meetelde. Weer wat geleerd vandaag.
Tess was ook lichter en die moest eigenlijk een fles meer krijgen ( 4 ipv 3 ) van zowel het cb als de ka.