Alle termen...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Klussertje80, 18 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klussertje80

Klussertje80 Niet meer actief

Ik zit nu pas in de mmm en zou graag willen weten wat alle termen in houden zoals de kid icsi ivf en al die andere dingen..... zodat ik op zoek kan gaan naar iets wat bij mij en me man zou kunnen. omdat ik naamlijk niet echt goede eitjes heb.... en voorals nog is mijn mans zaad
    Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
    hij heeft 17 mil zwemmers iets aan de lage kant daarvan is maar 4% bewegend..... van die 4% is er maar 1% wat vrij bewegend is....
    en nu wil ik graag wat gaan rond snuffelen wat eventueel mogelijkheden zijn voor ons en dat ik 7 april niet voor verrassingen kom te staan

2. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
  3. Gezond

Gezond Niet meer actief

KID = Kunstmatige Inseminatie met Donorzaad

IUI = Intra Uteriene Inseminatie (Kunstmatige inseminatie waarbij het zaad hoger in de baarmoeder wordt ingebracht zodat het zaad niet de hele weg door het baarmoederslijm hoeft af te leggen. Wordt ook vaak in combinatie gedaan met KID)

IVF = In Vitro Fertilisation (Hierbij spuit je gedurende een periode hormonen en je wordt in de gaten gehouden door middel van inwendige echoos en evt. bloedbepalingen. Met de echoos worden de follikels gemeten. Als de follikels (eicelblaasjes) groot genoeg zijn wordt er een datum geprikt voor de punctie. Hierbij worden de rijpe follikels met een naald uit je eierstokken gehaald. In het lab worden de follikels vervolgens samengebracht met het zaad in een bakje. De bevruchte eicellen... (embryoos) worden of teruggeplaatst (max. 2), of ingevroren of als ze niet goed genoeg zijn weggegooid.

ICSI = Intracytoplasmatische Sperma Injectie.
    (De behandelprocedure is nagenoeg gelijk aan IVF. Alleen het labgedeelte is anders. Er wordt nl. 1 zaadcel in de kern van de eicel gebracht en dan wordt het delen afgewacht. De zaadcel hoeft hierbij dus niet zelf binnen te dringen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes!

4. Klussertje80

Heeeeeel erg bedankt......
    maar zoals ik verwachten kan ik nu nog niet echt verder.... omdat ik dus nog niet volledig weet wat er aan de hand is.....
    maar zit er aan bepaalde behandelingen ook nog waardes van hoe hoog de sperma kwaliteid en dergelijken?

5. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    IUI wordt gedaan vanaf ongeveer 1 miljoen zaadcellen. Je man moet zijn zaad inleveren het wordt dan bewerkt (de slechte worden er uit gehaald) en er moeten dus min.1 miljoen goede overblijven.

ICSI kan vanaf heel weinig zaadcellen, weet niet precies hoeveel maar ze hebben in principe maar 1 goede nodig voor de bevruchting.

IVF weet ik niet precies.

Edit: Even gegoogled en daar vind ik dat IVF liefst ook vanaf 1 miljoen is en alles daaronder ICSI.

6. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Ik meen dat voor IVF minimaal 100.000 zaadjes nodig zijn

7. Gezond

Gezond Niet meer actief

Je zal altijd eerst moeten wachten tot er uitgezocht is wat er aan de hand is...

Mocht er nu bijvoorbeeld niets gevonden worden... of niets ernstigs zullen ze waarschijnlijk met IUI beginnen....

Mocht het zaad te slecht zijn voor IUI of iets met jou zijn... kan IVF de oplossing zijn...

En is het zaad te slecht voor IVF zal men voor ICSI kiezen..

Maar nogmaals... ze moeten eerst kijken wat er aan de hand is!

Ik ben werkzaam geweest binnen de fertiliteit... Mocht je meer vragen hebben... je mag mij altijd vragen stellen hoor! Zelf ben ik ook via IVF zwanger geworden en ik heb de MMM ook voldoende zelf doorlopen... Heb KID gedaan... IUI en IVF...
    Dus naast werkervaring helaas ook zelf ervaring...
    Maar wel met een prachtig resultaat! ;)

8. Klussertje80

voorlopig zo het er nu naar uitziet heeft mijn man 17 miljoen zwemmers dus meer als genoeg... voor alle mogelijkheden..... alleen van die 17 miljoen is maar 4% bewegend en daarvan is weer 1% vrijbewegend
    *ik zeg zo het er voorlopig omdat het zaad dus te laat bij het lab was. normaal moet het binnen 1 uur binnen zijn mijn man was ruim 1,5 uur onderweg* voor 24 en 30 maart hebben we een kamertje gereserveerd in het ziekenhuis dan kan hij daar zijn productie doen
    =====
    ik had de laatste keer een plopeitje (eitje was netjes gerijpt 20,4mm maar was bij bloed controle niets te vinden aan waarde van progestoron) nu moet ik zo rond 26 maart op nieuwd bloed laten controleren in hoop dat er nu wel een goede eisprong is geweest.... bij de laatste controle was het eitje bijna 22mm *controle was vorge week donderdag*

9. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Nog even een aanvulling op de benodigde hoeveelheid zaadjes voor IVF of ICSI.
    Mijn vent had ook nog aardig wat zaadjes, 1e test 12,8 mln en 2e test 8 mln. Na opwerken hadden we ook rond de 1 mln over, maar de beweeglijkheid is eigenlijk veel belangrijker dan de hoeveelheid. Wij hadden een beweeglijkheid van 9% bij de eerste test en 3% bij de tweede.
    Bij onze voorlichting in Dusseldorf gaven ze aan dat onder de 15% beweeglijkheid geen IVF meer wordt toegepast maar gekozen wordt voor ICSI. De kans is anders te groot dat de eitjes niet bevrucht raken en je dan met lege handen staat.

10. Klussertje80

Bij onze voorlichting in Dusseldorf gaven ze aan dat onder de 15% beweeglijkheid geen IVF meer wordt toegepast maar gekozen wordt voor ICSI. De kans is anders te groot dat de eitjes niet bevrucht raken en je dan met lege handen staat.
    =====
    dus eigenlijk zou op dit moment icsi alleen nog mogelijk zijn?
    mocht op 7april de uitslagen van het zaad het zelfde zijn als van afgelopen donderdag....

11. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Volgens de kliniek in Dusseldorf dan wel.
    Ik weet niet wat de grens is bij andere ziekenhuizen.

Je kan het ook zelf enigszins berekenen: zaad = volume x concentratie x % goed beweeglijk
    Dit moet dan volgens het boekje groter dan 1 mln zijn voor IUI of IVF. In ons ziekenhuis in Nederland zeiden ze dat ze 10 mln aanhouden en in Dusseldorf gaat het dus voornamelijk om de beweeglijkheid welke minimaal 15% moet zijn.
    Zo zie je maar, iedereen houdt er andere regels op na.

12. Gezond

Gezond Niet meer actief

Het is niet alleen op kwaliteit van het zaad te zeggen wat er mogelijk is...
    Het is een optelsommetje van diverse factoren...
    Daarom is er een gedegen onderzoek nodig bij zowel de man als de vrouw.
    Daarnaast heb je dan weer te maken met beleid en normen van de diverse ziekenhuizen en zelfs artsen onderling.

Dat is dus ook de reden dat ik geen getallen ga noemen... omdat het daar niet alleen vanaf hangt...

Helaas zal klussertje gewoon de onderzoeken en uitslagen moeten afwachten. En aan de hand daarvan zal hen een behandelschema worden voorgesteld. Wij zijn geen artsen... en er is heel wat te vinden op het internet, maar helaas is dat ook allemaal heel algemeen en zitten er ook vaak fouten in...

Het internet is handig om dingen op te zoeken en het te overleggen met je behandelend arts. Maar dat is dan ook net alles...

13. seat

seat Actief lid

17 mrt 2008
    134
    0
    0
    klussertje80: Mijn man had ook heel erg slecht bewegend zaad en moest van de uroloog artrothec 50mg(soort diclofenac) in combinatie met pantozol 20mg(maagbeschermer) slikken. Nu is het zaad zo verbeterd dat we zijn gestart met iui. In eerste instantie werd er alleen gepraat over icsi, dus wie weet zijn die medicijnen ook wat voor jouw man?

Succes

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Oef ... aantallen etc.

Geen idee van. We kregen na de onderzoeken de stempel ICSI...dus eindstation.
    Succes!

Als er nog aanvullingen zijn op onze bestaande lijst zoals aangegeven door Tummetje is het handig als jullie die doorgeven aan mod's / beheerder!

15. Klussertje80

dus wie weet zijn die medicijnen ook wat voor jouw man?
    ====
    nou ja zo het er nu naar uitziet komt het door de te laten aflevering in het ziekenhuis..... hij gaat nu zijn zaad produceren in het ziekenhuis en we hopen dan maar echt dat er dan veeeeeeeeeeeel beter nieuws uit komt

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

We hebben het er toen uiteraard over gehad...en kunnen het tzt altijd weer eens bespreekbaar maken maar tot nu toe waren ze niet dol enthousiast over meds voor mannen. Het haalt vaak niet heel veel uit. Ben je een "randgeval" dan kan het misschien net verschil maken..maar al wordt het bij ons veeeeel beter...dan blijft het ICSI.

17. Klussertje80

nou ja mijn man is soieso al antie pillen.... dus tja.... ze hadden hem al gezegt om folium te nemen daar worden ze wat sneller mee maar dat ver tikt hij..... maar goed eerst maar ff 7 april afwachten en dan weer verder piekeren

Deel Deze Pagina