pityriasis rosea (ziekte van gilbert)

Discussie in 'De lounge' gestart door Alies05, 24 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Sinds vanochtend zit ik ineens helemaal onder de rode bultjes.
    Vooral, buik, borst en nek. Ik heb wat gespeurd op internet en vermoed dat ik
    pityriasis rosea (ziekte van Gilbert) heb.
    Het is niet besmettelijk, maar het jeukt wel af en toe. :(
    Het komt hoofdzakelijk bij vrouwen voor tussen de 10 en 35 jaar.

Wie heeft dit ook gehad en heeft een tip om de uitslag en jeuk sneller te laten verdwijnen? Las dat het wel 6 tot 8 weken kan duren voordat het weg is.
    Pff heb ik weer. :(

2. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Ik heb in week 38 van mijn zwangerschap mijn hele buik onder de rode vlekken gehad... jeuken dat dat deed! Heb er van de huisarts een zalfje voor gehad en het was na 3 dagen over! Zou eerst ff je huisarts bellen als ik jou was, laat hem er maar even naar kijken.

Sterkte!

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik zou er toch mee naar de HA gaan en die kan je dan een gepaste crème en/of medicatie voorschrijven. Het kan misschien iets héél anders zijn...internet is natuurlijk niet altijd dé meest betrouwbare bron om iets op op te zoeken... ;)

Wat vaak wel helpt tegen jeuk is koude...Bv: schijfjes koude tomaat! Klinkt gek maar kan wel helpen.

4. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Heb huisarts gebeld. Kreeg eerst commentaar dat het spreekuur al voorbij was.
    Ja sorry hoor dat ik pas om 10 uur mijn pyjama uit deed en het toen pas zag. :rolleyes:
    Dus om 15 uur kan ik even langskomen.

5. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Er gaat niets boven
    Laat je het even weten dan wat hij gezegd heeft vanmiddag? Suc6!

6. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Zal ik doen. ;)

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heel veel succes meid, hopelijk kan de ha je iets geven waardoor je er snel vanaf bent
    jeuk is echt erg........

8. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Het jeuken valt nu nog mee. Tis meer een kriebelend gevoel nu. Ik hoef dus nog niet te krabben. :) Maar ja dit is nog maar dag 1. Wie weet zal de jeuk nog erger worden. :(

9. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Zo ik ben er weer. De dokter zei dat het geen pityriasis rosea was. Dat ziet er anders uit zei ie. Hij dacht eerder aan een allergie. Alleen ik zou niet weten wat ik gisteren heb gegeten of aangeraakt waar ik niet tegen kan. Ik ben nu druk aan het denken. :(
    Heb nu 7 pilletjes gekregen. Moest nu 1 nemen en morgenochtend en avond 1 en dan elke avond 1. Als het dan nog niet minder is, moet ik terugkomen. Of als het veel erger wordt de artsen noodpost ofzo bellen van't weekend, omdat de praktijk zaterdag na 12 uur dicht is.

10. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Er gaat niets boven
    Misschien ben je laatst van wasmiddel of wasverzachter geswitched, dat je daar misschien uitslag ofzo van gekregen hebt.Nouja, gelukkig is het in elk geval niks ernstigs. Nu hopen dat het kuurtje snel aanslaat! Enne, niet krabben gaan he, wordt het alleen maar erger van! ;)

Xx

11. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Ik heb gisteren een pakje sinaasappelsap gedronken wat ik normaal niet dronk en heb een schone pyjama aangetrokken die ik had gewassen in Neutral. Maar neutral is hypo allergeen, dus zou het toch raar zijn als het daar van zou komen? Voor de rest zou ik echt niet weten waar het aan zou kunnen liggen.

Mij hele buik, rug, borst en nek zit er onder. Ik hoop echt dat het morgen wat afzakt. Het jeukt vooral een beetje bij het borstbeen. Voor de rest gelukkig niet.

12. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Misschien dat het door de sinaasappelsap kwam?

13. Alies05

Alies05 Fanatiek lid

5 sep 2008
    4.312
    0
    36
    Dat vermoeden had ik ook. Die pakjes had ik normaal niet in huis en dit was de 1e keer dat ik er van gedronken had. Verder zou ik het niet weten.

Deel Deze Pagina