Hoe zwangerschap ‘leuker’ maken?

Discussion in 'Zwangerschap' started by laurabb, Nov 12, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laurabb

laurabb Actief lid

Jun 25, 2015
    436
    6
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben 33 weken zwanger van de tweede en heb eigenlijk helemaal geen leuke zwangerschap. Dat komt vooral door zaken die buiten mezelf liggen (twee ernstig ziek familieleden, ik ben ook mogelijk drager van erfelijke aandoening dus nu maandenlang wachten op uitslagen van dragerschapstest in de hoop dat mijn zoontje en deze baby het niet hebben, mijn beste vriendin en mijn moeder zijn overspannen en babykleertjes kopen is al te veel, etc.).

Bij mijn vorige zwangerschap liep ik met een prenatale depressie op de POP-poli. Zover is het nu gelukkig niet, maar ik vind het wel moeilijk dat ik weer geen leuke zwangerschap heb.

Ik voel me erg alleen en verloren, ook al is mijn man echt wel lief en gaat het gelukkig met de baby ook goed. Maar door alles wat er zo dichtbij speelt, is er nauwelijks aandacht voor mij. Ik ben eind december uitgerekend en ik verwacht ook niet dat er nog iets als een babyshower komt, omdat iedereen zo druk is. Mensen vragen continu hoe het met m’n familie gaat, maar niet of nauwelijks naar de zwangerschap.

Mijn man wil niet meer dan twee kinderen, dus ik ben me er erg van bewust dat dit waarschijnlijk ook de laatste zwangerschap is. Zometeen sluit ik een hele belangrijke periode van m’n leven af, zonder dat ik ervan heb kunnen genieten. En dat maakt me heel erg verdrietig.

Hoe kan ik dit nog een beetje leuker maken, voor het voorbij is?

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,616
    8,362
    113
    Female
    #2 Zonnestralen, Nov 12, 2017
    Last edited: Nov 12, 2017
    Je zou nog wat kunnen doen om er achteraf leuker op terug te kijken. Bv gipsafdruk maken van je buik, filmpjes van jouw bewegende buik maken en (ik weet niet wat het juiste termijn was) je zou een 4d echo kunnen laten maken waarbij ze het opnemen als filmpje.

Aanvulling: Ik vond zwanger zijn niet leuk. Vooral de eerste zwangerschap waren er niet leuke dingen gaande en voelde ik mij somber. Op dat moment was ik dan ook minder bezig met het maken van herinneringen. Maar nu een paar jaar later vind ik het zonde dat ik niet meer heb gedaan om het vast te leggen. Dat nare gevoel is eraf, de leuke dingen zijn blijven hangen en daar had ik zeker meer van willen hebben.

3. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Wat jammer dat je dit zo ervaart.

Mijn enige tip is eigenlijk dat je misschien rust vindt bij de gedachte dat een zwangerschap niet leuk hoeft te zijn?

Probeer bewust contact te maken met het kleine mensje in je buik en uit te kijken naar de mooie herinneringen die je zult gaan maken in de toekomst.
    Misschien kun je nog iets gaan doen hiermee als een cursus oid waardoor je even bewust met je zwangerschap bezig bent.

En dan zijn de externe omstandigheden nog steeds knudde, maar die kun je helaas niet beïnvloeden wat je wel kunt is je verwachtingen bijstellen en je focus elders leggen.

4. Secretangel

Secretangel Fanatiek lid

Jul 28, 2013
    1,396
    287
    83
    Zuid-Holland
    Wat heftig al die omstandigheden. Daar kun je helaas niks aan doen, maar misschien kun je jezelf een beetje vertroetelen. Een lekkere zwangerschapsmassage, een mooie fotoshoot, nog even met z'n tweetjes of drietjes (afhankelijk van of je oppas kan vinden) een nachtje weg.

Heb je een vriendin die geen 'problemen' heeft, waarmee je lekker babyspulletjes kunt shoppen? En ongestoord even op de baby focussen?

Wat zou je nog graag zelf willen doen/ervaren in deze laatste weken?

Ik hoop dat je toch nog fijne momentjes kunt vinden.

5. heidiane

heidiane Fanatiek lid

Jul 5, 2010
    1,724
    1,647
    113
    Ik heb mijn 2de bevalling gefilmt juist omdat ik wist dat het de laatste keer zou zijn. En zoals hierboven geschreven staat zorg voor herinneringen zoals foto's van je buik etc.

6. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

Dec 22, 2016
    4,773
    3,116
    113
    Female
    Misschien een simpele fotoshoot?
    Ik ben niet z'n foto mens, en was serieus binnen 15 minuten klaar. (Kost dan ook wat minder energie voor je)

Bellypaint?
    Gipsbuik.

Online shoppen vind ik trouwens echt een uitkomst. Scheelt ook weer energie.

7. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    3,675
    80
    48
    Mars
    Wat heftige dingen om je heen! Dat is niet leuk.

Je kan lekker online shoppen! Dat heb ik ook veel gedaan, zijn veel leuke sites en heb uren geklikt en vaak op de postbode zitten wachten :). En bijkomend voordeel, ik was vele male goedkoper uit dan in een stenen winkel, waardoor ik me weer extra goed voelde haha.

Lekker een zwangerschapsmassage doen, zwangerschapscursus vond ik heerlijk (was onder begeleiding sporten), zwangerschapszwemmen deed ik, kraamkadootjes maken.

Je kan ook een gipsafdruk van je buik maken en met je zoontje beschilderen, of een fotoshoot plannen!

8. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Hoi, heb je wat aan de tips gehad?
    Je schrijft dat je bv ook geen babyshower verwacht. Als ik jou was zou ik lekker heft in eigen handen nemen en een 'borrel' avondje voor je vriendinnen/kennissen/familie organiseren. Evt kun je dan lekker vertellen over je laatste echo en de babykamer showen. Heb jij ook een leuke avond voordat de slapeloze nachten weer aanbreken.
    Ik organiseer regelmatig zo'n avondje en dat geeft altijd leuke combinaties qua mensen. Ik heb geen vriendengroep ofzo maar bijna allemaal losse contacten, is toch gezellig.
    Succes met de laatste loodjes!

9. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Ik heb geen tips, maar ik wil even zeggen dat ik je gevoel begrijp! Een dikke knuffel voor jou :)

10. 2Cupcakes

2Cupcakes Actief lid

Oct 3, 2017
    116
    37
    28
    Female
    - Je kunt online voor babykleertjes shoppen (als je alleen shoppen ook leuk vind)
    - Speciale rompertjes en mutsjes met eigen teksten laten printen
    - Babykamer assecoires online kopen (gepersonaliseerd kan ook, bijv. letterblokken in de juiste kleur met hun naam e.d.)
    - Samen met je jongere kindje (afhankelijk van hun leeftijd) speelgoed uitzoeken voor de baby
    - Gipsadruk buik
    - 4D echo
    - Geluidsopname maken van elke keer als ze bij de verloskundige naar de hartslag luisteren, met je mobiel
    - Foto's maken, elke week een foto van je buik vanaf zijkant om de groei te zien

Ik moet zeggen dat mijn favoriete gedeelte toch blijft wanneer de baby net geboren is en ik de baby kan vasthouden. Heb zelf ook niet de makkelijkste omstandigheden gehad, maar moet daarnaast eerlijk zeggen dat ik zwangerschap ook gewoon spannend/eng vind, heb liever de baby in mijn armen.

Heel veel sterkte nog!

11. laurabb

laurabb Actief lid

Jun 25, 2015
    436
    6
    18
    NULL
    NULL
    Dank allemaal. Zal ook wel meespelen dat het nu de tweede is. Ik ga in ieder geval snel shoppen met een vriendin en heb een zwangerschapsmassage geboekt.

Ik ben verdrietig over het totale gebrek aan interesse, maar het wordt wel ietsje minder. Zelf iets organiseren is in december bijna onmogelijk, met al die feestdagen en agenda’s. Het is wat het is...

Verder geniet ik vooral van dingen doen met ons lieve zoontje, en ik ben blij en dankbaar dat we er nog eentje mogen krijgen. En ik kijk uit maar m’n verlof.

Share This Page