Ik werd net gebeld door mijn huisarts nadat ik vorige week even als check voor de bevalling nog bloed moest laten prikken voor mijn vitamine D en HB. Nu bleek mijn HB gehalte 5.8 te zijn.. hebben mensen hier ervaring mee? Vorige zwangerschap kreeg ik ijzer tabletten maar daarvan raakte ik verstopt en kreeg ik dus buikpijn omdat ik niet naar de wc kon, is er een andere manier om dat HB een beetje op te krikken voor de bevalling?
Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap ook een te lage hb. Moest toen floradix (ieuwl, gruwel, gadver) gaan slikken. Heeft de ha er niks over gezegd? Hier checkt de vk dat zelf rond de 30 weken.
Zelf neem ik roosvice ferro. Dit doe ik in sinaasappelsap. Vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer (iets in die trant was het). Ondanks dat ik geen vlees eet was mijn ijzer perfect, mede door de ferro. En als je daar harde ontlasting van krijgt misschien ook een flink glas roosvice laxo erbij? Dat zorgt weer voor een zachtere ontlasting en mag tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Een plak roggebrood per dag wil ook goed helpen met de ontlasting als je het nodig hebt.
Ik heb ook een te lage waarde. 4.8. Helaas heb ik dus wel de pillen. 3x per dag. Ik ga het naar tegen met kiwi, lijnzaad en de hele rambam. Als ik niet naar de wc kan nerm ik een wapiti (te lui om naar de kast te lopen om te kijken of het echt zo heet, niet zeker). Krijg er ern klein beetje buikkrampen van maar niet zo erg als van die zakjes die ik ooit heb gekregen. Je hebt ook ijzerspuiten. En kan zelfs gegeven wordeb via infuis. Maar zo ver ik weet doen ze dat alleen als je het zo niet opneemt of bij allergische reacties.
Floradix werkt idd ook goed. En anders evt je huisarts vragen om een receptje movicolon naast de staal tabletten.
ik heb het tegenovergestelde(ijzers altijd te hoog door hemochromatose(ijzerstapelingsziekte) dus ben niet bekend met te laag maar mijn moeder had hem altijd laag en die was erg gebaat bij appelstroop(schijnt veel ijzers te bevatten). rode bietjes zit veel ijzer in spinazie uiteraard en ze verkopen bij kruidvat een of ander drankje waar een ijzerbom in zit. helaas moet ik deze dingen allemaal vermijden en ben ik gebonden aan ijzerarm dieet zelfs nu in de zwangerschap.
Ik kreeg van de gyn fero-gradumet, daarbij zouden mensen minder vaak last krijgen van verstopping. Bij mij klopte dat; het werkte zelfs laxerend en dat vond ik eigenlijk wel prettig omdat ik eerder last had van verstopping. Bij mijn eerdere zwangerschap kreeg ik ferrofumaraat en raakt daar wel verstopt van.
Floradix raadde ze juist af tijdens de zwangerschap, dat was vooral voor na de zwangerschap zei ze. Ik kan de ijzer pillen ophalen bij de apotheek maar heb dat dus liever niet eigenlijk, ik had ze destijds ook bij mijn eerste zwangerschap icm van die zakjes om je stoelgang goed te houden maar dat was echt niet weg te krijgen. Ga de roosvicee maar proberen en inderdaad meer appelstroop eten, volgende week zie ik de vk weer dus zal met haar ook even overleggen
Eigenlijk moet je weten wat het MCV was, als dat normaal is, heb je geen ijzergebrek en hebben ijzertabletten geen zin. Dan is je Hb laag door verdunning, heel normaal bij jouw termijn. Ik had bij die termijn een Hb van 6.2 met een normaal MCV en dus geen ijzer geslikt. Wel gezorgd dat ik bij het avondeten geen melk dronk (remt ijzeropname) maar juist sinaasappelsap (vitamine C bevordert ijzeropname) en extra groene bladgroente gaan eten. Ik voelde me overigens prima bij dat Hb.