Hoi dames, Helaas tot ons grote verdriet hebben we gister 1 van onze honden moeten laten inslapen (amerikaanse Bulldog) hij had een kwaadaardige tumor in zijn hoofdje, wat waarschijnlijk zijn onvoorspelbare en agressieve gedrag van de afgelopen jaar bevestigde.... helaas was er niks meer aan te doen, en hebben we een gruwelijke beslissing moeten maken... ook om hem rust te gunnen....er heerst verdriet... Maar nu heb ik een andere vraag, we hebben nog een hond (border collie) die 'officieel' van mij is...(mijn vriend en ik leerden ons kennen toen de hondjes nog puppy waren) dus ze zijn met elkaar opgegroeid.. Onze border merkt dit heel erg valt me al na 1 dag op, hij is stil en kijkt wat om zich heen... hebben jullie een idee wat ik kan doen om hem wat extra te ondersteunen in dit te stille huis? Ik ben veel thuis, ga veel met hem wandelen(heeft hij ook nodig) en speel veel met hem, hij loopt me altijd overal achterna... Border hè...! Moet ik blijven doen zoals altijd, of kan iets extra's helpen?Iemand dit meegemaakt? Dankje.. xxx
Sterkte met het verlies van je hond! Ik heb helaas ooit hetzelfde mee moeten maken Wat betreft je andere hond: in principe geldt in de natuur "weg = weg". Een hond ruikt nog wel de geur van een andere hond, maar zal met een paar dagen al gewend zijn aan het feit dat hij alleen is. Heb je de mand en spullen van je andere hond al opgeborgen? Dat zou ik dan nog even doen. Verder zou ik gewoon doen wat je normaal ook doet, dus geen "extra" dingetjes toevoegen. Dit verwart je hond waarschijnlijk. Zolang jij het normale ritme blijft volgen, komt het helemaal goed. Sterkte!
Cathie kent blijkbaar de verhalen niet van honden die samen opgroeide en waarvan er eentje verdween en de ander helemaal depri werd? Anyway wil niet zeggen dat dit zo is met jou hond natuurlijk TS. Maar ik zou idd gewoon door gaan met hoe het ging voor je andere hond (sterkte met het verlies trouwens!) overleed. Dat kan een enorme houvast zijn voor de hond omdat er iets vreemds (voor zijn idee) gebeurt is. Als het verder allemaal zn gangetje gaat dan hoeft hij daar iig niet aan te "wennen". Bovendien als je nu extra aandacht gaat schenken (bvb) wil hij die extra aandacht straks ook nog omdat hij hier aan gewend is.
WIj hebben hetzelfde gehad. Onze JR die als pup bij ons honden gezin kwam zeg maar ging dood, de eerste 2 a 3 dagen was onze collie/herder ook van slag, heel stil en weinig beweging in te krijgen, dit werd na een paar dagen echt beter. Geef het wat tijd, je kan er zelf weinig aan doen. Het komt vanzelf wel weer goed. Jij moet ook ff rouwen, zou dat ook zo zien voor je hond. Hoewel dat natuurlijk niet hetzelfde is.
@Wilma: blijkbaar ken ik die verhalen niet nee. Maar goed, dit is wat mijn dierenarts mij vertelde en wij hebben altijd honden gehad. Als er 1 overleed, dan ging het leven bij de andere hondjes gewoon na een paar dagen door. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en ik hoop dan ook voor TS dat dit niet zo is bij haar hond.
Ik ken ze helaas wel. En nouja zal er niet verder over uitweiden omdat ik TS niet bezorgt wil maken. Maar opzich vind ik je advies van het opruimen van de spullen wel goed. Het helpt de hond te accepteren dat de andere weg is want de geur etc is ook weg.
Heeft je border wel afscheid genomen? Wanneer er hier een dier overlijd laten we de andere dieren allemaal kijken en snuffelen. Zo weten ze dat het dier er niet meer is en kunnen ze makkelijker doorgaan.
Dankjewel meiden, pff het is zo zwaar, we missen hem zo erg! Zit weer snikkend achter de pc... Maar het moet eruit.. @saartje, ik weet dat je pas geleden hetzelfde hebt meegemaakt, thnx voor je steun! Ik probeer met mn Border gewoon hetzelfde ritme op te pakken, maar hij is ook zo'n gevoelige hond, zeker als ik huil, dan plakt ie aan mn been en wil alleen maar mn tranen weglikken.... waardoor ik nog harder begin te snikken... Tis echt een rouwproces.... Zijn mandje hebben we gister met veel pijn opgeborgen... Vandaag wil ik nog een paar zaken gewoon even tijdelijk opbergen, het is nu zo confronterend (een mooie canvas van hem bv.) Ik zal mn hondje goed in de gaten houden de komende dagen, toch maar een beetje waken voor een depressie (ik wist er ook vanaf) xxx
@tonka, we zijn naar de dierenarts gegaan, hebben hem daar laten inslapen... Ik denk niet dat hij afscheid heeft genomen eigenlijk...weet niet hoe dat gaat in zo'n roedel... Zijn geur zit nu wel nog aan het dekentje, die haal ik straks weg, misschien is dat voldoende nu? xxx
ik heb het niet zelf meegemaakt, maar ken de verhalen wel, let op dat je je border nu niet zielig gaat maken, want dat versterkt het gevoel alleen maar, probeer over een paar dagen weer positieve dingen te doen.. een hond kan namelijk ook jouw stemming overnemen. heel veel sterkte met het verlies van jullie hond...
Ik denk dat je collie even wat tijd nodig heeft om te wennen! Hij is namelijk ook ineens zijn maatje kwijt! En als het lang blijft duren kan je altijd even naar de dierenarts gaan toch? Sterkte!
Je zou hem ter ondersteuning resque remedy druppels kunnen geven...en verder veel afleiding geven! en vooral niet bevestigen in zijn gedrag
Ah ok, ik ga dat zo eens even opzoeken, homeopathisch neem ik aan? Gelukkig heeft ie nog een vriendje, de poes! Daar speelt hij veel mee, als poes dat wil heet dat...! Maar voor nu is hij erg rustig... ik neem hem vanmiddag weer lekker mee uit, en naar mn ouders, ik probeer toch het ritme een beetje te bewaren voor hem... Thnx meiden! Heb echt steun, ook door het een beetje van me af te kunnen schrijven hier... Gelukkig veel mensen om ons heen, die weten hoe het voelt... xxx
@Pandora, ik heb even wat gelezen over de druppels, had er idd al eens van gehoord, maar is dit niet om ervoor te zorgen dat ze wat rustiger worden? in een gespannen situatie? Boef is eigenlijk al heel rustig.... te rustig misschien.... Ik wacht toch nog gewoon een paar daagjes, zal wel goed komen denk ik, als wij maar 'normaal' blijven doen... xxx
Jeetje wat verschrikkelijk! Hier ook zo iets, Mijn hondjes waren broertjes toen op de leeftijd van 1 jaar 1 van de 2 werdt doorgereden. De andere hond kon enkel nog janken, at niet, sliep niet, het was echt hart verscheurend!!!! Aangezien Onze Max nog maar 1 jaar was hebben we besloten er een nieuwe hond(pup) bij te nemen. Vanaf de dag dat die er was was max weer helemaal zichzelf en die 2 zijn nu onafscheidelijk! Heel veel sterkte met jullie verdriet en idd weg=weg maar een hond kan dondersgoed verdriettig zijn!
ik zou het echt zeker gaan geven, het is homeopatisch...en het geeft net dat beetje extra ondersteuning je hond te laten wennen aan de situatie dat je andere hond er niet meer is De Bach rescue samenstelling kan in om het even welke moeilijke situatie gebruikt worden om je erdoor te helpen, bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter, een sollicitatiegesprek, bij de examens, bij de stresserende huwelijksvoorbereidingen, enz. De Bach Rescue kan inderdaad ook heel goed helpen in crisistijden, zoals bijvoorbeeld bij een overlijden, een langdurige ziekte van een naast familielid of een plots ontslag op je werk Het kan prima voor dieren ingezet worden ( ik gebruik het voor mijn honden ook wel eens ) je kan het gewoon bij de drogist kopen ( flesje kost iets van 9 euro )
Dit ligt vaak aan het gedrag van het baasje dat de hond er niet mee om kan gaan. als het baasje heel depri ervan is voelt de hond dat heel goed aan. hierdoor zal de hond die overblijft in de war raken en ander gedrag gaan vertonen!! dus proberen de hond niet zielig te vinden en door te gaan!! hoe moeilijk dit soms ook is!! heel veel sterkte!!