Mag dit? Hypotheek - boete - verbouwen

Discussion in 'De lounge' started by Spring, Sep 25, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spring

Spring Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    1,430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Hi allen,

Voor de kenners onder ons: wij hebben de volgende situatie en wens:

We hebben een bankspaarhypotheek van 250.000 euro tegen 4,3% rente. Graag zouden wij ons huis verbouwen/uitbouwen. Hiervoor zouden we graag onze hypotheek willen uitbreiden en dan de gehele hypotheek (rond de 330.000 euro) afsluiten tegen de huidige rente rond de 2%. De boete willen we dan 'accepteren'. Nu is mijn vraag... Kan dit.... Mag dit.....?

2. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    #2 Valerie, Sep 25, 2018
    Last edited: Sep 25, 2018
    Als jullie woning na de verbouwing 330.000 euro (of meer) waard is, mag het wel onder bepaalde voorwaarden. Maar je kunt niet zomaar de hypotheek verhogen. Het bedrag van de hypotheek mag niet hoger zijn dan de waarde van de woning (simpel gezegd). Jullie woning zal opnieuw getaxeerd moeten worden. Als je 80.000 euro steekt in de verbouwing, wil dat niet automatisch zeggen dat de woning ook 80.000 meer waard wordt. Daarnaast wordt het hypotheekbedrag natuurlijk getoetst aan jullie inkomen. En nog iets om op te letten: een verhoging van de hypotheek wordt gezien als een nieuwe hypotheek. Dat betekent dus ook dat er extra kosten bijkomen, zoals de afsluitkosten die toch al gauw rond de 1000 euro liggen, voor advies en bemiddeling. Laat je goed informeren voor je eraan begint.

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    Je krijgt niet zomaar meer geld voor elke willekeurige verbouwing. Daar doen de banken ontzettend moeilijk over.

Je huis moet dan idd getaxeerd worden, alle verbouwingen bespreken en dan komt daar een bepaalde eindwaarde uit. Tot dat bedrag kun je dan geloof ik lenen, maaaaaaaaaar veel banken stellen ook de voorwaarde dat dit bijv dus niet aangewend kan worden voor een nieuwe keuken/badkamer/vloeren etc maar enkel en alleen voor duurzame energiezuinige verbeteringen aan de woning. Zoals zonnepanelen/ombouwen naar warmtepomp etc. En ook over dit soort financieringen wordt ontzettend moeilijk gedaan...

Ik zou als ik jullie was beginnen met een gesprek bij een hypotheekadviseur. Die weet precies van de hoed en de rand, alle regeltjes veranderen zo snel tegenwoordig mbt hypotheken....

4. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Het ligt vrij ingewikkeld, en verschilt per situatie. Alleen een adviseur zal die vraag echt kunnen beantwoorden. Maar wat al werd gezegd is idd zo: er wordt opnieuw getoetst en je kunt evt ophogen tot waarde na taxatie, niet naar kosten die je maakt.

5. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,874
    7,938
    113
    Volgens mij is het bij een bankspaar hypotheek zo dat de rente die je ontvangt gekoppeld is aan de rente die je betaald. Je kan dus niet eenzijdig de te betalen rente wijzigen, dan wijzigd de te ontvangen rente ook en klopt het totale financiële plaatje op de lange termijn niet meer. Laat je goed informeren hierover door een adviseur.

DastyQueen likes this.
  6. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Als ik het goed begrijp wil je de bestaande hypotheek dan ook oversluiten. En als je dat doet voor de rente vaste periode afgelopen is, krijg je idd een boete. Een adviseur kan je beter voorlichten. Die kan ook voor je uitrekenen of het wel voordeliger is om het nu te doen, wat vaak wel het geval is als je nog enkele jaren moet voor je er een nieuwe rente vaste periode in gaat. Maar daar kan de adviseur je dus veel beter mee helpen

Share This Page