Dit lijkt op ronselen, waar aankaarten?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn oudste zoon krijgt ambulante zorg via een stichting. Nu lijkt het er aan allerlei kanten op, dat zij proberen jongeren met een beperking te ronselen voor hun stichting. Dit gebeurd op verschillende manieren, zij proberen de jongeren intern te krijgen (door op hun en hun ouders in te praten) en door hen bij hun werkgever weg te halen en in hun eigen bedrijven te laten werken op dagbestedingsbasis....wanneer ze van de werkgever een loonwaardebepaling krijgen, halen ze ze zo snel mogelijk daar weg (dat proberen ze tenminste) en zetten ze ze aan het werk bij hun eigen bedrijven dus. Ze krijgen van de gemeente per jongere ruim een ton wanneer ze intern verblijven, dus ze proberen achter de ruggen van de ouders "weg te kapen", zeg maar.....

Dit is bij 1 gemeente aangekaart door de werkgever, in dit geval bij een andere jongen, maar het lijkt erop dat de gemeente dit in de doofpot wil stoppen. Nu heeft deze stichting het geprobeerd bij mijn zoon, maar daar heb ik een stokje voor gestoken, en ik wil het bij onze gemeente aankaarten, ik weet alleen dus niet wat zij hiermee gaan doen (heb inmiddels al 3x gebeld, en nóg steeds niet teruggebeld :x)

Wie kan ik hier het best bij inschakelen bij deze vermoedens?

(vanwege privacyredenen kan ik niet in volledige details treden)

2. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
  3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dit ook strafbaar, dus je zou misschien ook aangifte kunnen doen? En inderdaad een melding maken bij de nza.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

oke! dank je wel...Bewijzen....tja, het zijn dingen die zij gezegd heeft tegen mij....niks schriftelijks. Ze heeft bepaalde dingen achter de rug van zoon en mij proberen te regelen, dingen waar wij totaal niet achter staan en die ze niet besproken heeft met ons....

van de andere jongen zijn uiteraard wel schriftelijke bewijzen van. Hij kreeg loonwaarde aangeboden van zijn werkgever en prompt haalt de stichting hem daar weg....Is wel aangekaart bij de desbetreffende gemeente, maar die lijkt het in de doofpot te stoppen...

Ook schijnt het zo te zijn (maar ook dat kan ik niet zelf bewijzen) dat sommige hulpverleners verslaafde jongeren geld geven om ze verslaafd te houden....:x Want als ze verslaafd zijn zijn ze mak en dus makkelijker binnen de stichting te houden..... Dit heb ik uit heel betrouwbare bron vernomen....

weet niet of ik hier veel mee kan, wél weet ik dat het hele verhaal van geen kanten klopt, maar hoe bewijs ik dit????

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, dat klopt, maar daar moet ik wel heel harde bewijzen voor hebben....Mijn betrouwbare bron is naar de gemeente gestapt, en als zij en onze gemeente niets willen doen, denk ik dat wij gezamenlijk naar de politie stappen.

Ik zit hier totaal niet op te wachten, denk je goede zorg en hulp geregeld te hebben voor je kind....Je schakelt ze in voor de rust, om hulpt te krijgen en dan blijkt dat het wolven in schaapskleren zijn.....:x schandalig gewoon zulke zaken :x

6. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Lastig mamabri. Bewijzen is in deze heeeeeel moeilijk omdat alles achter ruggen om gedaan worden. Ik zou dit verhaal precies zo neerleggen bij de Nza. Als zij onderzoek doen komen ze ook achter dit soort dubieuze situaties.

Kun je evt de ouders van die andere jongen benaderen? Of andere ouders die deze verhalen ook hebben? Samen sta je hierin vaak sterker.

7. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Het is verschrikkelijk. Zulke mensen willen graag zo snel mogelijk, zo veel mogelijk geld verdienen. Liefst over de ruggen van de zwakke (ouderen, beperkten) omdat dat makkelijk is. Ditzelfde gebeurd(e) met pgb, maar ook wbt diefstal, katvangers zijn het altijd dezelfde slachtoffers. Misselijkmakend vind ik het.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, want de moeder van deze jongen is in het verhaal van de stichting mee gegaan, zij staat er nu volledig achter....:$

en ik kan niet heel ver in details treden hier, maar er klopt gewoon heel veel niet. En het ergste is: het lijkt erop dat meerdere stichtingen zo te werk gaan, in elk geval al 3 in onze regio :$

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

En mijn zoon heeft zorg nodig, ambulante hulp, maar ik ben al mijn vertrouwen kwijt nu....:( eerder heeft hij al bij een stichting gezeten, die het (pgb) geld in aandelen heeft gestopt, daar loopt nog steeds een rechtzaak van, hij heeft (gelukkig heel kort) bij een zorgboerderij gezeten, daar bleek misbruik gepleegd te zijn (gelukkig niet bij mijn zoon, maar toch) en nu dit.....

ik vertrouw gewoon niemand meer....:x

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik weet trouwens niet of je via je huisarts bent verwezen naar deze stichting? Anders daar ook even melden! Dan kunnen ze het iig zwart op wit in het dossier van je zoon zetten (weer extra bewijs), en zullen ze ook geen andere mensen meer daar heen verwijzen.

Misschien is het ook een idee om uit te zoeken of niemand van de gemeente belangen/aandelen heeft bij die stichting? Want het klopt van geen kanten dat zoiets in de doofpot gestopt wordt.

Daarnaast loont het misschien ook om het financieel jaarverslag op te vragen, een stichting mag namelijk wel winst maken maar dit moet dan weer sociaal worden ingezet en mag niet naar de oprichters gaan... is iets je nu wel verwacht gezien het feit hoe ze aan extra geld proberen te komen.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Goede tips, die neem ik mee.
    Alleen geen idee hoe ik erachter kan komen of iemand belangen heeft bij die stichting...

En nee, is niet via de huisarts gegaan, maar via de gemeente. En laat ik zijn contactpersoon nu al een week niet te pakken te krijgen...Ze horen binnen 48 uur terug te bellen...niet dus.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    WOB verzoek indienen bij de gemeente?? Ze zijn verplicht om gevraagde informatie te verstrekken op straffe van een boete ...

Verschrikkelijk voor je trouwens, kan me heel goed voorstellen dat je vertrouwen beneden vriespunt is nu ... sterkte!

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Je zou bijna verwachten dat die contact persoon je niet meer durft te bellen... 😉

Bij het jaarverslag of de jaarrekening zou je moeten kunnen zien hoeveel winst er gemaakt wordt en waar dit naar toe gaat. Bij zo'n gevalletje hier in de buurt ging al de winst naar een andere stichting die opgericht was door een gemeenteraadslid... Daar kwam men ook achter na achterdocht en heel diep wroeten,volgens mij zelfs met behulp van een advocaat.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Geen tips, maar wat vreselijk om te lezen zeg. Snap helemaal dat je niemand meer kan vertrouwen. Dikke knuffel en sterkte!

15. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    ik denk zelf dat instanties er weinig aan gaan doen je wordt toch bijna altijd van het kastje naar de muur gestuurd maar zodra het in de media komt doen ze wel wat

er is ook een keer 1 of meerdere afleveringen geweest ook over zo n zorgboerderij bij undercover in Nederland met Alberto Stegenman op sbs6 die pgb geld in eigen zak deed en jongeren daar non stop volop lieten werken ook onder de mom van "dagbesteding "

misschien kan je zijn redactie tip doorgeven kan helemaal anoniem en denk wel dat ze er wat aan doen

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

hier heb ik ook al aan zitten denken...., want geloof me, er kloppen best veel dingen niet. Alleen je moet de juiste persoon/weg weten, waar je dit kunt aankaarten.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat is een WOB verzoek? ik lees dat het om openbaarheid bij de overheid gaat. Die stichting is niet van de overheid :(

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Maar je gaf aan dat een en ander bij de gemeente was aangekaart. Dat betekent dat zoiets intern besproken moet zijn en aangezien de overheid een informatieverplichting heeft, mag je dus die informatie opvragen.

Een WOB (Wet Openbaar Bestuur) is in het leven geroepen als "stok-achter-de-deur" voor gemeenten om hun burgers te informeren als dat verzoek komt. Op straffe van een boete. Een gemeente moet binnen 6 weken op een WOB verzoek reageren anders kan je dus die boete claimen.

19. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik kan het me haast niet voorstellen dat een gemeente zo bereidwillig is om zoveel mogelijk cliënten intern te laten verblijven bij die stichting gezien de hoeveelheid geld die het hun kost en gezien alle bezuinigingen hebben ze daar doorgaans helemaal geen budget voor....
    in een andere regio dan waar jij woont werk ik nu (nog) voor een jeugdzorgorganisatie en hier zie ik juist dat gemeentes graag de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk afschuiven (als 1 van de gezaghebbende ouders bijv elders woont), omdat ze het gewoon niet willen betalen...
    vooral zulke gesloten plaatsingen (al dan niet vrijwillig) zijn erg kostbaar en hebben ze juist liever niet...

als er dus onder 1 hoedje gespeeld wordt tussen de gemeente (CJG? - waarschijnlijk dan 1 verantwoordelijke gok ik) en die stichting dan zullen er ongetwijfeld onzuivere belangen meespelen...

als het goed is kun je zien wie in de raad van bestuur en raad van toezicht zit van die stichting (op de website/in het jaarverslag sowieso), of is dit eventueel op te vragen bij de kvk.

dat zij dingen in gang gaat zetten die niet met jullie besproken zijn is heel kwalijk, krijg je wel de voortgangs/gespreksverslagen en hulpverleningsplannen dan ter ondertekening?? (dit laatste is overigens ook echt een check die de accountant doet, is er een ondertekend hulpverleningsplan).

ik snap je wantrouwen volkomen...lijkt me heel moeilijk zeg.
    zijn er nog meer organisaties die de ambulante hulp kunnen bieden die jullie nodig hebben?

nu zal ik niet zeggen dat dit bij jullie aan de hand is. maar uiteraard kan er ook uit zo'n traject komen dat de hulpverlenende organisatie terecht adviseert de cliënt uit huis te plaatsen, ongeacht of de ouders het hier mee eens zijn. terwijl dit wel echt in het belang van de cliënt kan zijn.

nogmaals, zeg niet dat dat bij jullie aan de hand is hoor, daar heb ik helemaal geen mening over, maar het is wel iets wat ik hier toch ook geregeld voor zie komen. dat beide of 1 van de ouders het niet eens is met de beslissing...

ik zou in gesprek proberen te gaan met de stichting zelf, daar zul je ook je klacht kenbaar moeten maken en daar moeten ze echt wel iets mee.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    De inspectie SZW heeft een afdeling Zorgfraude. Indien je hard kunt maken dat ze PGB's verkeerd invullen, cliënten zorgbriefjes laten ondertekenen die niet kloppen, zorg declareren die niet verleend is of op enig andere wijze op papier fraude plegen kun je hun inschakelen. Dit gaat door middel van aangifte.

Voor een vermoeden van 'ronselen' is geen aangifte mogelijk. Daarvoor moet je inderdaad in gesprek met de gemeente die de zorg inkoopt bij die stichting om ze te wijzen op die praktijken.

Deel Deze Pagina