Eerste klas is 6 jaar he, gelijk aan groep 4. Dus dat is best laat. Voor een 6jarige toch. Tenzij je het 1e middelbaar bedoeld. Mijn dochter van 10 en zoon van 8 gaan samen rond 20uur naar bed, dochter van 5 rond 19.30 en die van 2 rond 19uur. Mijn zoon en dochter vindne het niet erg dat ze samen naar bed gaan. Af en toe mag ze wel wat langer opblijven maar meestal gaat ze gewoon mee. Meestal neem ik de jongste mee rond half 7, in bad, pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje lezen en slapen. Dan haal ik de andere, zelfde ritueel. De oudste twee gaan ook douchen, pyjama, tanden poetsen en die lezen meestal zelf nog even. Af en toe vragen ze om een verhaaltje en dan lees of vertel ik nog wat. Half 9 doe ik de 'ronde' en dan moet overal het licht uit (vooral dan bij de oudste) en kijk ik of de kleintjes goed slapen (want met al dat lawaai is het een wonder dat ze blijven slapen). Godzijdank hebben wij een goede boiler Ik weet niet of dit juiste tijden zijn of niet, maar 's ochtends kunnen ze er meestal wel goed uit. Om half 8 moeten ze opstaan om zich klaar te maken om naar school te gaan. Ruwweg hebben ze nog 11uur slaap, dat is voor mijn kinderen wel genoeg.
Eerste klas is niet groep 4 maar groep 3!!!! Calvin is bijna 9 jaar (februari) en gaat door de week om 20.00 uur naar bed. S Morgens om 07.00 uur maak ik hem wakker. Geen enkel probleem om hem er uit te krijgen.. Hij zit uit gerust en geconcentreerd op school. In het weekend gaat hij om 21.00 uur naar bed. Meestal slaapt hij dan de klok rond. Quinten is net 3 jaar. Door de week gaat hij om 18.45 naar bed en maak ik hem ook om 7.00 uur wakker. En een humeur dat hj dan heeft!!!!:x Echt een ochtend humeur!!! In het weekend gaat hij om 19.30 naar bed en wordt hij uit zich zelf wakker tussen 7.30 en 8.00 uur. Zijn humeur is dan uitstekend!
Eerlijk gezegd vind ik dat veel kinderen erg laat naar bed gaan. Als ik mijn zoontje 's ochtends naar school breng zie ik heel veel kindjes uit zn klas half slapend achter op de fiets zitten. Het blijkt ook dat die kinderen erg laat naar bed gaan (mijn mening). Mijn zoontje van 7 gaat zich om 7 uur klaar maken voor bed en mag dan ook nog even lezen in bed. Rond kwart voor 8 gaat het licht uit. Heel veel kinderen uit zijn klas gaan pas rond 9 uur naar bed en dat vind ik echt veel te laat.
Mijn dochters zijn 8 en 6, en zij gaan tussen 19.00 en 20.00 naar bed. Soms nog te laat hoor want dan komen ze hun bed niet uit! Het verschilt ook per kind. Wat ik weet is dat als een kind prima en uitgeslapen uit bed komt er niets aan de hand is. Zodra een kind eruit getrommeld moet worden, gaat het wellicht te laat naar bed. Mijn moeder zei dat 20.30 voor een 8 jarige wel netjes was, maar ik vind dat meer, voor MIJN kind natuurlijk, voor een 10/11 jarige.
De kids van mijn man zijn 8 en 10 en gaan thuis respectievelijk om half 8 en 8 uur naar boven, (moeten rond half 7/7 uur eruit). Maar.... zien er doorgaans uit als wandelende lijken, (ja, sorry, kan er niets anders van maken, van die witte bekjes met blauwe kringen onder de ogen). Hier hebben we ze de kerstvakantie elke avond om 7 uur naar bed laten gaan, (opstaan tussen 7 en half 8, dan werden ze pas uit zichzelf wakker! Dus ook later UIT bed) en eind van de week kregen ze eindelijk wat kleur op hun wangen weer en waren die kringen weg. Week daarop waren ze er het weekend weer en weg was die frisse kleur... Ik vind op zich half 8 en 8 uur best normaal voor hun leeftijd, (half 9/9 uur vind ik voor 10 jaar echt te laat!), maar de beide kids hier kunnen er dus niet best tegen. Ik zou daar dus vooral naar kijken: wat hebben ze nodig om uitgeslapen te zijn? Dat zie je snel genoeg aan (on)uitgeslapen koppies.